היישום אינו מחובר לאינטרנט

השיגעון באדי קינג

עבודה מס' 062845

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המיתוס של אדיפוס בעיבוד למחזה של ניסים אלוני, שינויים ומשמעויותיהם, ייצוג של שיגעון.

8,421 מילים ,9 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

ראשי פרקים:
מבוא
חדש מול ישן
ייצוגי השיגעון
ג'וקסטה
ג'ק וג'ו
בית המשוגעים
תרזה
המשוגעים והשפויים
סיכום
ביבליוגרפיה

טרגדיה היא צורת אמנות עתיקה, ראי לתקופה, לדת, למושגים, ולחברה שבה היא נוצרה. 1
המיתוס של אדיפוס עובד ע"י סופוקלס לטרגדיה אדיפוס המלך, ומאז עבר עיבודים רבים ונוספים, גם לצורות אמנות שונות. המחזה אדי קינג של ניסים אלוני (1975), גם הוא עיבוד למיתוס הזה ולמחזה של סופוקלס. אלוני השתמש בסיפור מוכר והעביר אותו לזמן ולמקום שונים. בנוסף הוא יצר בו שינויים אחרים: בדמויות, בתפיסת העולם, במטרה, וכך גם באמירה של המחזה. כתיבת סיפור ידוע מחדש נעשית כדי להעביר אמירה חדשה, וזה מה שעושה אלוני באדי קינג.

העבודה מנתחת את אדיפוס של סופוקלס ואת העיבוד שלה למחזה של ניסים אלוני בשם אדי קינג. מהו מיתוס? מה תפקידיו בחברה? העבודה בודקת נושאים אלה וגם את המשמעות והצורך שיש בעיבודים חדשים ליצירות קיימות. העבודה מנתח את השינויים שעשה אלוני למיתוס הידוע של אדיפוס ומתמקד בעיקר בנושא השיגעון, דבר שלא היה במחזה המקורי. נעשה ניתוח של דמויות שונות במחזה וסוגי השיגעון השונים שלהן, וגם של המוסד החברתי והרפואי - בית המשוגעים, ומה המשמעויות שאפשר להפיק מניתוח כזה. סיכום העבודה הוא ניסיון להבין את
מטרתו של המחזאי בעיבוד מיתוס אדיפוס והכנסת מוטיב השיגעון לתוכו כצורה של ביקורת חברתית על זמנו שלו.

העבודה מורכבת מבדיקה של מחזה חדש מול מיתוס ישן, ייצוגי השיגעון במחזה אדי קינג, ניתוח דמויות שונות שמשוגעות (ג'ק וג'ו, ג'וקסטה, תרזה), ומה המשמעות של בית המשוגעים בהיסטוריה ובחברה המודרנית. החלק המסכם בודק את מושגי השפיות והשיגעון בחברה המודרנית ודרכי הגדרתן השונות, השימוש של אלוני בנושא כזה כדרך להעביר מסר שונה על ידי שימוש בסיפור ידוע.
-----------------------------------------------------------------------------------
1. משה נתן, "מלך בזמן של עניים: אדי קינג", כישוף נגד מוות: התיאטרון של ניסים אלוני, (ישראל: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1996), עמ' .117

מקורות:

אהרוני, רחל, "מן המכלול אל המיוחד: אדי קינג", היער שבבטן: על מחזות ניסים אלוני, ישראל: תג הוצאה לאור, 1997.
אלוני, ניסים, אדי קינג, תל אביב: מפעלים אוניברסיטאיים הוצאה לאור בע"מ, 1975.
בן מרדכי, יצחק, "הגנגסטר והספינקס: קריאה במחזה אדי קינג מאת ניסים אלוני", מכאן: כתב עת לחקר הספרות העברית כרך א', באר שבע: הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון בנגב, (מאי 2000), עמ' 97-114.
מגד, מתי, "אימת המשכיל שנתלש: על דמויות 'המשוגעים' בספרות העברית החדשה", אורלוגין מס' 5, מרחביה: הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, (מרץ 1952), עמ' 276-285.
נתן, משה, "מלך בזמן של עניים: אדי קינג", כישוף נגד מוות: התיאטרון של ניסים אלוני, ישראל: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1996.
סופוקלס, אדיפוס המלך, תרגום אהרון שבתאי, ירושלים ותל אביב: הוצאת שוקן, 1994.
פוקו, מישל, תולדות השיגעון בעידן התבונה, ירושלים: בית הוצאה כתר, 1986.
שוהם, חיים, "אדי קינג לניסים אלוני כמחזה-מיתוס", מאזנים: ירחון לספרות, תל אביב: הוצאת אגודת הסופרים העברים, (מאי 1997), עמ' 392-402.
Reid, Gregory J., "The Signs of Madness", A Re-Examination of Tragedy and Madness in Eight Selected Plays from the Greeks to the 20th Century, Lewiston, New York: Edwin Mellen Press, 2002.

תגים:

אדי · אדיפוס · אלוני · ביקורת · חברתית · ניסים · סופוקלס · קינג · שיגעון · שפיות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השיגעון באדי קינג", סמינריון אודות "השיגעון באדי קינג" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.