היישום אינו מחובר לאינטרנט

מרטין לותר קינג ומלקולם X

עבודה מס' 050733

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רטוריקה פוליטית ואמצעים לשוניים בנאומים מתקופת המאבק למען זכויות השחורים בארצות הברית.

17,935 מילים ,8 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

מרכזה של עבודה זו היא רטוריקה של נואמים שפעלו למען זכויות השחורים בשנות השישים בארצות-הברית. כל מנהיג שכזה שואף בסופו של דבר להעביר להמונים מסר אשר יגרום להם לפעול בצורה כזו או אחרת. כל אחד בוחר את האופן המתאים לו להעברת המסר תוך שהוא לוקח בחשבון באיזה תנאים ובאיזה מקום ונסיבות נאמרים הדברים.
שנות החמישים והשישים של המאה הנוכחית היוו את שיאה של תקופה בה נאבקו השחורים בארצות-הברית על זכויותיהם הפוליטיות והחברתיות. מנהיגים שונים פעלו בקרב תנועות שונות באותה עת, שנחשבה סוערת במיוחד והתאפיינה בהפגנות המוניות וסוערות שכללו מספר רב של מפגינים שהגיעו פעמים רבות לעימותים עם כוחות הבטחון והגיעו לידי כך שהיו הרוגים ופצועים מבין המפגינים. זאת ועוד באותה תקופה נודעו מעשי אלימות, הרס והרג מחוץ לפעילות ההפגנתית: שחורים נרצחו בדרכם למקומות התכנסות, כנסיות של שחורים הופצצו והותקפו, נערים ונערות שחורים הותקפו בדרכם לבית-הספר-והכל על רקע המאבק על זכויות האזרח השחור.
באותה תקופה בולטים שני מנהיגים שחורים אשר היו לשני צדדים של המאבק השחור: מרטין לותר קינג ייצג את תנועת המאבק שדגלה באי-אלימות תוך שהיא מארגנת הפגנות גדולות וסוערות מאד למען שוויון זכויות ומתן הזדמנות שווה לאזרח השחור. לעומתו מלקולם X נחשב למנהיג ומטיף של תנועת ה"אומה האסלאמית" הקיצונית אשר החזיקה בעמדה כי הפתרון היחיד לבעיית השחורים בארצות-הברית היא היפרדות מעם האזרחים הלבנים והקמת מדינה לאזרחים השחורים.
מטרת העבודה היא לבחון את האמצעים הלשוניים בהם משתמשים המנהיגים כאשר הם נואמים בפני קהלם. כוונת העבודה היא לבדוק ולנתח את הצורות הלשוניות, הביטויים, האמירות, המיתוסים, המטאפורות והכלים הלשוניים אשר שימשו את המנהיגים בנאומיהם.
השאלות המרכזיות הן: מהי הרטוריקה הפוליטית בה נוקט כל נואם ונואם? והאם קיים הבדל לשוני בינהם לאור העובדה שהם מייצגים עמדה פוליטית שונה כל-כך לגבי בעיית השחורים בארצות-הברית?
ההנחה היא שניתן לעשות השוואה בין האמצעים הלשוניים השונים שנוקט מנהיג אחד לעומת משנהו למרות שקיים בינהם הבדל אידיאולוגי בסיסי גדול והוא: שכל אחד מהם דוגל בפתרון אחר לאותה הבעיה.
שאלת המחקר היא: האם יש הבדל באמצעים הלשוניים, בהם השתמשו מנהיגי המאבק לשוויון זכויות השחורים בשנות השישים בארצות-הברית? שאלת משנה תהיה: אם יש הבדל, ממה הוא נובע?
השערתי היא כי המנהיגים עשו שימוש באמצעים לשוניים פחות או יותר זהים בעת המאבק לזכויות האזרח בארצות-הברית של שנות השישים. למרות ההבדל הגדול בינהם לעניין הפתרון הרי ששניהם רוצים להפעיל את קהלם ולגרום להם לעשות מעשה. השערתי היא כי השוני שבתפיסות שני המנהיגים ישנה לעניין התוכן אך לא לגבי הצורה והאמצעים שכל אחד מהם ינקוט. כמו כן תשפיע על השימוש באמצעי לשוני כזה או אחר, גם הסיטואציה בה נאמרו הנאומים בהתייחס לזמן ולמקום. מרטין לותר קינג עומד בפני קהל מפגינים ואילו מלקולם X עומד בפני קהל שבא להקשיב לנאום יזום שהוא מעין הרצאה.
שיטת המחקר שלי לצורך בדיקת שאלת המחקר היא שיטה של ניתוח תוכן. חומר הגלם הוא נאומים של שני המנהיגים והם נאמרים באותה תקופת זמן כלומר, מדובר במקורות ראשוניים וכן במספר מקורות משניים-מאמרים וספרים העוסקים בתקופה הנדונה ובדיון אקדמי לניתוח נאומים ואמצעים לשוניים של נאומים.
בפרק הראשון אתן סקירה של החומר התיאורטי הנוגע לאמצעים לשוניים ומבנה נאומים. חומר זה ישמש הבסיס לניתוח הנאומים. הפרק השני נותן רקע על התקופה ועל המנהיגים, מושאי עבודה זו.
הפרק השלישי והרביעי עוסקים בניתוח הנאומים והפרק החמישי עורך דיון והשוואה בינהם.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
מבנה הנאום:
סגנון הנאום:
טכניקות רטוריות נוספות:
הימצאותם של מיתוסים:
לשון עממית ולשון פורמלית
הדת כמכשיר לגיוס ההמונים
רקע היסטורי
כללי
מרטין לותר קינג
מלקולם X
נאומיו של מרטין לותר קינג
מבנה הנאום:
סגנון הנאום:
טכניקות רטוריות נוספות:
הימצאותם של מיתוסים:
לשון עממית ולשון פורמלית
הדת כמכשיר לגיוס ההמונים
נאומיו של מלקולם X
מבנה הנאום:
סגנון הנאום:
טכניקות רטוריות נוספות:
הימצאותם של מיתוסים:
לשון עממית ולשון פורמלית
הדת כמכשיר לגיוס ההמונים
דיון ומסקנות
מבנה הנאום
סגנון הנאום:
הימצאותם של מיתוסים:
לשון עממית ולשון פורמלית
הדת כמכשיר לגיוס ההמונים
סיכום
רשימת מקורות

מקורות:

ברוש, תמר. נאום לכל עת. תל-אביב: הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 1993.
וולמן, משה. דמגוגיה ורטוריקה. תל-אביב: פפירוס, 1990
מעדיה, מאירה. הנאום הפוליטי של ימינו-סגנון אישי או משלב? עבודת M.A אוניברסיטת בר-אילן: 1985.
שפיגל, נ. אמנות השכנוע-הנואם וקהלוץ ירושלים: מאגנס, האוניברסיטה העברית: 1983.
Edelman, M. Political Language. New Tork: Academic Press, 1977.
Geis, M.L. The Language of Politics. New York: Springer-Verlag, 1987.
Nash, W. Rhetoric. Oxford: Blackwell, 1998

תגים:

נאום · רטורי · ארה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מרטין לותר קינג ומלקולם X", סמינריון אודות "מרטין לותר קינג ומלקולם X" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.