היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההרתעה הישראלית בשתי מלחמות המפרץ

עבודה מס' 063807

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כושר ההרתעה של מדינת ישראל לאחר מלחמת המפרץ 1991 לעומת כושר ההרתעה של מדינת ישראל לאחר מלחמת המפרץ 2003

9,565 מילים ,22 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

מילון המונחים הרשמי של צה"ל מגדיר את המונח הרתעה כך: "פעולה או תהליך של איום המונעים מן האויב נקיטת פעולה בשל חשש מפני תוצאותיה. ההרתעה יוצרת הלך-רוח בדבר קיומו של איום אמין, שאין פעולת נגד סבירה נגדו, לדעת מקבלי ההחלטות של האויב. מימוש האיום כרוך להערכתם בתוצאות שאין הם יכולים או רוצים לעמוד בהן" (בטאון חיל האוויר, 12/2001, 142).
בהתמודדויות אסטרטגיות בין מדינות יריבות, ההרתעה היא בסופו של דבר ביטוי לשאלת הכדאיות של הצדדים לפני שהם נזקקים לפעילות מלחמתית. ההרתעה מתפקדת ככלל כאשר אחד מהצדדים מעריך, למרות הפיתוי או הפרובוקציה שעומדים לפניו, שהפתיחה במלחמה אינה כדאית לו, כלומר, ששכרו יצא בהפסדו; ובפשטות - שיובס או ישלם מחיר גבוה ביותר. ההרתעה פירושה אפוא היכולת להניא אויב מלבצע פעילות עוינת ואת בשיגור מסר שזו לא תשתלם לו בכל דרך.

בעבודה זו אבחן כיצד השפיעו המלחמות במפרץ (השנייה והשלישית) על כושר ההרתעה של מדינת ישראל. בחינה זו תובא לידי ביטוי בשיטת ניתוח תוכן איכותי- הצגה וניתוח של ספרים ומאמרים מכתבי עת ואינטרנט. הבחינה תיערך בצורה שיטתית כרונולוגית לכל מלחמה בנפרד, ובכל פרק אסביר כיצד מהלך זה או אחר השפיע על כושר ההרתעה. החל מהרקע הקודם למלחמה- אציג את היחסים בין ישראל לעיראק מהקמת המדינה, המשטר בעיראק והסיבות לחשש הקיים שישראל תהיה מעורבת במלחמה; בפרק ההכנות למלחמה אפרט כיצד נערכה ישראל למלחמה, המגעים הדיפלומטיים שקיימה, התבטאויות בתקשורת והכנת העורף והצבא למלחמה; בפרק המלחמה - האם ישראל הייתה מעורבת ובאיזה אופן, כיצד הגיבה ומדוע; ובתום כל חלק בעבודה, אבחן את תפיסת כושר ההרתעה של ישראל בתום המלחמה- אציג דעות של אנשי מפתח במדינת ישראל ומחוצה לה אחדים מביניהם אף היו ממקבלי ההחלטות, אשר הביעו דעתם בנושא וכיצד נתפס כושר ההרתעה בעיניהם. כמו כן, אפרט מה היה המחיר ששילמה ארצות הברית בתמורה לכך שישראל לא תהיה מעורבת במלחמה, דבר הממחיש את עוצמתה וכושר ההרתעה של מדינת ישראל, אשר אינה נתפסת כמדינה היושבת בחיבוק ידיים וממתינה לגדולים ממנה שיעשו את העבודה במקומה.

השערתי היא כי בסופו של דבר שתי המלחמות תרמו לשיפור כושר ההרתעה. אנסה לממש או להפריך טענה זו באמצעות שיטת הניתוח שפורטה לעיל ולסיכום דיון מעמיק ומסקנות.

ראשי הפרקים:
מבוא
חלק א' - מלחמת המפרץ 1991
רקע - החשש למעורבות ישראל במלחמה
ההכנות למלחמה
המלחמה- כיצד הגיבה ישראל ומדוע
כושר ההרתעה של ישראל בתום המלחמה
חלק ב' - מלחמת המפרץ 2003
החשש למעורבות ישראל במלחמה
ההכנות למלחמה
המלחמה
כושר ההרתעה של ישראל בתום המלחמה
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ארנס, משה (1995). מלחמה ושלום במזרח התיכון. תל-אביב: ידיעות אחרונות.
בנג'ו, עפרה (1996). עיראק של צדאם. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 163-170.
גרונדמן, משה ושי פלדמן (2004). "ההרתעה הישראלית לפני המלחמה ואחריה". בתוך:לאחר המלחמה בעיראק. תל-אביב: משרד הביטחון. עמ' 43-46.
כפיר, אילן ובן כספית (1998). אהוד ברק. תל-אביב: אלפא תקשורת.
לברן, אהרון (1993). סופה ושברה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. עמ' 41-93 .
סנה, אפרים (2002). ניווט בשטח מסוכן. תל-אביב: משכל. עמ' 57-61.
שמיר, יצחק (1994). סיכומו של דבר. תל-אביב: עידנים בע"מ. עמ' 263-269 .
אופיר, נועם (2001). "הרתעה בכול מחיר". בטאון חיל-האוויר, דצמבר: 142.
אביטל, גבי (2004). "מרתיע שחקים". מקור ראשון, 6 באוגוסט: 364.
דאהר, מוניר ( 2004). "ההרתעה המצטברת כמודל להרתעה בעימות נמוך עצימות". מערכות, 388: עמ' 12-17.
סנדלר, שמואל וענבר אפרים (1992). "כושר ההרתעה של ישראל- עיון מחודש". מערכות, 328: עמ' 9-19.

תגים:

ארצות · הברית · מלחמת · המפרץ · הרתעה · ישראל · כושר · עיראק · עירק · ביטחון · בטחון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההרתעה הישראלית בשתי מלחמות המפרץ", סמינריון אודות "ההרתעה הישראלית בשתי מלחמות המפרץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.