היישום אינו מחובר לאינטרנט

כוח צבאי והרתעה בין ישראל ושכנותיה בשנים 1973-1967

עבודה מס' 041544

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מלחמת ההתשה, תורת הביטחון הישראלית, מלחמת יום כיפור ומצרים ככוח מניעה.

5,499 מילים ,11 מקורות

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת בכוח צבאי ובהרתעה בין ישראל לשכנותיה בין השנים 1967 ו1973 . שנים אלה הינן שנים קריטיות לבניין מערכת יחסי הכוחות הצבאיים והמדיניים במזרח התיכון. במהלך עבודה זו נסקור את יחסי הכוחות המדיניים צבאיים, שבין מדינות ערב ובמיוחד מצרים לבין ישראל, זאת נעשה במגמה להבין את המטא - תיאוריה הצבאית העומדת בלב הדברים.
ההבחנה המקובלת בין דיפלומטיה ובין מלחמה אינה מתמצה רק באמצעים של כוח אלא גם ביחס שבין יריבים. במשחק הגומלין שבין המניעים ישנם גם תפקידים הקשורים במגעים, הבנות, פשרה וריסון, דיפלומטיה היא מיקוח, היא שואפת להשיג תוצאה, שאף כי אינה אידיאלית לשום צד, היא טובה לכל אחד מהצדדים יותר מן החלופות האפשריות. המיקוח יכול שיהיה מנומס או גם כרוך באיומים ובהצעות כאחת, המיקוח יכול שינקוט בנקודת מוצא המתבססת על המצב הקיים או שיתעלם מכל הזכויות וזכויות היתר. ויכול שיתבסס על הישר אמון יותר מאשר על אמון. ואולם בין שהמיקוח מנומס או בלתי מנומס, תכליתי או תוקפני מכובד או מרושע, בין שהוא מיקוח בין ידידים או יריבים, בין שיש יסוד לאמון ולרצון טוב ובין שלאחר יש צורך באינטרס משותף כלשהו, ולו רק לשם מניעת נזק הדדי, חייבת להיות מודעות לצורך לגרום לצד שכנגד שיעדיף תוצאה המקובלת גם עלינו.(1)
המלחמה אינה נראית עוד כתחרות של עוצמה גרידא, המלחמה וסף המלחמה, הן עתה יותר בבחינת תחרות בשליטה צבאית ובנטילת סיכון, בכאב ובסיבולת, מלחמות קטנות טומנות בחובן את האיום במלחמה גדולה יותר, אין הן רק עימותים צבאיים, אלא הדיפלומטיה הבינלאומית.
האיום באלימות סובב בלי הרף את המדיניות הבינלאומית. כמו האיום בשביתה ביחסי העבודה, כמו האיום בגירושין בסכסוך משפחתי וכמו האיום בפילוג המפלגה בוועידה מדינית, העוצמה או הרצון הטוב כשלעצמם אין בהם כדי להעניק חסות.
האסטרטגיה היא אמנות של כפיה, הפחדה והרתעה. אמצעי המלחמה הם עונשים יותר משהם הישגים, האסטרטגיה הפכה כיום לדיפלומטיה של האלימות.

דומה כי לנאצר היה ברור כי השלמה מאונס עם המציאות החדשה שנוצרה (תוצאות מלחמת ששת הימים) משמעותה הייתה לא רק ויתור על עמדת הנהגה בעולם הערבי ועל מעמד בינלאומי מכובד, אלא גם הכרח לגזור את גורלו של הניסיון הנאצרי כולו לשפוט ולהטיל שנים ארוכות על הציבור הפוליטי הערבי את צילה של טראומה היסטורית. כאן התחייבה תוכנית אופרטיבית מוגדרת בשיטה ובאמצעים, ובעלת יעדים מוגבלים, המנומקת למעשה, זמנית לפחות, מן המאבק לקראת היעד של "שחרור פלסטין" (גם אם כלא ויתור מפורש עליו). תוכנית זו נועדה להשיג יעד שהיה חשוב למצרים כשלעצמו, ולא רק משום שהיה חשוב לאחרים. יעד זה הועמד, לראשונה בראש סדר העדיפויות הלאומי של מצרים.(2)
----------------------------------------------------------------------------------
1.BURNELL, R.M., EGYPT THE DILEMMAS OF A NATION 1970-1977.,. P 89
2. ibid

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מלחמת ההתשה רקע מדיני צבאי
3. תורת הבטחון הישראלית
תפיסת הביטחון ורקע היסטורי קדם למלחמת ההתשה
4. רוחות מלחמה
5. מצרים ככוח מניעה
6. סיכום
7. מראי מקום

מקורות:

Burrel, R.M, Egypt, The Dilemmas of a Nation, 1970-1977. Beverly Hills, Calif: Sage Publications, 1977
Dekmejian, H.R. Egypt under Nasir: a study in political dynamics, London : University of London Press, 1972
בר, ש., מלחמת יום הכיפורים בעיני הערבים. תל אביב, מערכות, 1986.
בריצ'ר, מ., "התנהגות מדינות במשבר בינלאומי - מודל וממצאים משוערים", מדינה ממשל ויחסים בינלאומיים, מס' 15.
הופנונג, מ., ישראל - ביטחון המדינה מול שלטון החוק 1991-1948, נבו הוצאה לאור, ירושלים, 1991.
טולדאנו, א., "הרהורים על מורשתו המעשית של סאדאת", בתוך איילון ע., (עורך) משטר ואופוזיציה במצרים, תל אביב, רשפים.
לקויר, מ., "החמרת התלות בברית המועצות", בתוך שמיר ש., (עורך) ירידת הנאצריזם 1965-1970 - שקיעתה של תנועה משיחית. תל אביב, רשפים.
סודאי, א., "מ"אחדות השורה" ל"מפגש המהפיכות", בתוך שמיר ש., (עורך) ירידת הנאצריזם 1965 - -1970 שקיעתה של תנועה משיחית. תל אביב, רשפים.
קלאוזביץ קרל על המלחמה.עמ' 34 0 55 .
שמיר, ש., מצרים בהנהגת סאדאת, תל אביב, דביר, 1978.עמ' 119
גילבר, ג., "המהפיכה הרכה" של עבד אל-נאצר, זמנים , אוניברסיטת תל אביב, מס' 32.
סלע, א., אחדות בתוך פרוד - ועידות הפסגה הערביות, ירושלים, "מאגנס", 1982.
שיפטן, ד, התשה - האסטרטגיה המדינית של מצרים הנאצרית בעקבות מלחמת 1967
תל אביב, מערכות, .1989
זאבי אהרון - "תוכנית ההונאה המצרית" - מקראה מודיעין וביטחון לאומי

תגים:

ששת · בטחון · הימים · צהל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כוח צבאי והרתעה בין ישראל ושכנותיה בשנים 1973-1967", סמינריון אודות "כוח צבאי והרתעה בין ישראל ושכנותיה בשנים 1973-1967" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.