היישום אינו מחובר לאינטרנט

כוחה הפוליטי של יהדות ארה"ב והשפעתה על מדינת ישראל.

עבודה מס' 063614

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

8,823 מילים ,20 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

הערת מערכת: מראי המקום והביבליוגרפיה בעבודה זו לא נכתבו באופן מלא בהתאם לכללי הציטוט המקובלים. עם זאת, מופיעים כל הפרטים לגבי כל מקור.

"מה שיהדות ארה"ב מסוגלת לתרום למדינת ישראל - לא יעשה שום כוח אחר מהגולה" [דוד בן גוריון]

מארץ מקלט לארץ הזהב
ב-1880 נמנו כ-250 אלף יהודים באמריקה לעומת כ-50 אלף יהודי הישוב הישן בפלשתינה. תחילתה של הלאומיות המדינית והתגברות האנטישמיות באירופה במקביל לרעיונות תנועת ההשכלה והיציאה מהגטו של היהודים הביאו את ראשי הקהילות בפזורה להבנה כי חייב להימצא פתרון לבעיה היהודית בדמותה של מדינה בה יוכלו היהודים לקיים את דתם ולחיות בשלוה - מה שמוכר כרעיון הציוני. אולם בפני המהגרים ניצבו שתי אלטרנטיבות: האחת לעלות לישראל-ציון הישנה, או לחלופין לבחור באמריקה-ציון החדשה, שהציעה נוחות חומרית שקשה לעמוד בפניה.
עיון בספרי ההיסטוריה מלמד כי ב-1920, כ-40 שנה לאחר תחילת הפרעות ברוסיה נמנתה אוכלוסיית יהודי ארה"ב כ-4 מיליון, בעוד שגם לאחר העלייה הראשונה, השנייה והשלישית עלה מספר יהודי פלשתינה לכ-100 אלף. מה היה הגורם לשוני הגדול? מה דחף את יהודי מזרח אירופה להגיע לאמריקה ולא בעקבות מבשרי-ציון לארץ הקודש? האם היו אלה קשיי הארץ - המחלות, הביצות והמלחמות בערבים או שמא החלום האמריקני נראה זוהר כבר בראשית המאה ה-20?

במסגרת עבודה זאת ננסה להבין כיצד באותם שנים בהן התפתחה הציונות באירופה כפתרון לאומי לרדיפות היהודים גדל מספר המהגרים דווקא באמריקה ולא בארץ ישראל, לשם כך נחזור להתחלה ונחקור את ראשיתו של הישוב היהודי באמריקה, צמיחתו והתבססותו הכלכלית עד להגעת גל המהגרים הגדול ששינה את פני הקהילה. לאחר הכרת עברם של יהודי אירופה באמריקה-ארץ הזהב נגיע לשאלת המחקר המרכזית ובה נבחן כיצד הגיעו יהודי ארה"ב ממיעוט אתני דל-אמצעים לכדי היותם כוח פוליטי משמעותי אשר משפיע על הממשל האמריקאי בעניני פנים וחוץ בנוגע לעם היהודי ומדינת ישראל.
בין הסיבות נמצא פעילות כלכלית בדמותם של ארגונים סוציאליים -חברתיים שפעלו במטרה לשיפור תנאי הפועלים אשר בעתיד יהוו בסיס להיווצרותם של מוסדות פוליטיים בהם פעלו היהודים כארגוני סיוע למהגרים ולקהילה בכללותה - תנאים אילו תרמו לנהירה ההמונית לאמריקה.
בהמשך העבודה נלמד כי מלחמת העולם ה-1 והצהרת בלפור שבאה בעקבותיה גרמו לנקודת מפנה בחיי העם היהודי. בעוד שהישוב בארה"ב נאלץ להסתגל למציאות חדשה שנכפתה עליו מבחוץ - החלטת השלטונות לסגור את שערי ההגירה - במקביל בפלסטינה המאבק על ארץ ישראל תפס תאוצה.
נוכיח כי בעוד שהציונות לא סחפה את הקהילה היהודית בארה"ב לעלייה המונית, למעשה היא הגדירה מחדש את האופי היהודי -כיון שהיסוד הדתי התעמעם כגורם מאחד התמיכה הכספית בארץ ישראל תפסה את מקומה כבסיס המשותף של היהודים- תפיסה ששלטת עד היום במערכת היחסים בין ישראל ואמריקה.
לסיכום, בכדי לקשור את מסקנות העבר לתקופת העכשווית נראה את היווצרותם של המוסדות הפוליטיים היהודים בתקופת מלה"ע השנייה ולאחריה - ארגוני סיוע ותמיכה אלה יקבעו את הקשר בין היהודים לבין השלטון האמריקאי ובין יהודי ארה"ב לשאר יהדות העולם. ניווכח כי הקמת המדינה אמנם שינתה את דפוסי הפעולה ומיסדה את פעילות אילי ההון למספר ארגונים בעלי כוח שמשתדלים לטובת ישראל בבית הלבן אולם העקרונות נשארו זהים, תמיכה משמעותית בישראל אך ממעבר לים.

ראשי פרקים
מבוא
1. סקירה היסטורית- מתי, מהיכן ומדוע הגיעו יהודים לאמריקה?
2. פעילות כלכלית - מרוכלות זעירה עד למסחר ועיסוק במקצועות חופשיים
3. התארגנות פוליטית - תחילתה של הדיפלומטיה היהודית, מאילי הון מקורבים לממשל
דרך התארגנויות קהילתיות ועד להקמת הקונגרס היהודי
4. האמריקניזציה של הציונות - תפיסת ישראל בעיני יהודי ארה"ב
5. הקמת המדינה - נקודת מפנה? מכמיהה דתית לתמיכה כלכלית
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

שלום בארון, "במבחן החירות", הוצאת שוקן, המכון ליהדות בת-זמננו, האוניברסיטה העברית ירושלים , תשל"ז
אריה גרטנר, "ההתהוות של יהדות אמריקה[1840-1925]"הוצאת הקיבוץ המאוחד תש"ם
אבא אבן, "מורשת-תולדות העם היהודי", הוצאת סטימצקי 1985
פרקי חיים, אבא אבן, ספרית מאיר, תל-אביב 1978
עמנואל ניומאן, בזירת המאבק הציוני -פרקי זכרונות, הספריה הציונית ירושלים,תשל"ח
יעקב מרכוס, מבוא לתולדות יהודי אמריקה , האוניברסיטה העברית ירושלים, תשל"א
קורן ב. , הקיבוץ היהודי באמריקה בשנות התעצמותו, הוצאת מאגנס, ירושלים, תשל"א
Melvin Urofsky., Essays in American Zionism, N.Y.: Herzl Press, 1978

תגים:

אמריקה · יהדות · יחסי · ישראל · ציונות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כוחה הפוליטי של יהדות ארה"ב והשפעתה על מדינת ישראל.", סמינריון אודות "כוחה הפוליטי של יהדות ארה"ב והשפעתה על מדינת ישראל." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.