היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת סוג הביגוד על מאזן משק המים והחום במהלך ביצוע פעילות בתנאי סביבה קיצוניים.

עבודה מס' 063700

מחיר: 410.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

8,038 מילים ,18 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

סוג הביגוד שאנו לובשים ביומיום משפיע על מאזן משק המים והחום במהלך ביצוע פעילות בתנאי סביבה קיצוניים - טמפ' סביבה נמוכות מהרגיל וגבוהות מהרגיל, כמו כן, בין אם הוא קצר או ארוך, בין אם הוא עשוי מסיבים כאלה או אחרים ובין אם הוא בהיר או כהה, הוא משפיע על גופנו בצורות שונות. עבודה זו תביא סקירה ספרותית ומחקרים שונים כדי לדון בנושא ולהבין את המשמעות של ההחלטות שאנו לוקחים בנוגע לבחירת הבגד שאנו לובשים ביומיום.

האדם נמנה עם בעלי החיים המסוגלים לחיות באקלים יחסית קיצוני. בתנאים אלה קיימת חשיבות מכרעת לשמירה על מאזן החום ומאזן המים בגוף, כאשר 2 גורמים אלה מהותיים להמשך קיומנו בחיי היומיום בעולם הזה. הפרעה במשק החום או במשק המים עלולה לגרום למוות תוך שעות ספורות; מאידך גיסא, שמירה על משק חום ומים תקינים מאפשרת לאדם לא רק להתקיים, אלא גם לפעול באקלימים קיצוניים אלה.
חום גופו של האדם חייב להיות בתחום צר כדי לאפשר פעילות פיסיולוגית תקינה. חיי האדם יתכנו רק בתחום שבין °32 צלזיוס ל- °43 צלזיוס, אולם אלה הם הגבולות הקיצוניים. "לאמיתו של דבר איננו יכולים להניח קיום פעולה תקינה של המנגנונים הפיסיולוגיים השונים שלנו, אלא בתחום צר הרבה יותר, ותחום הנורמה הוא שתיים וחצי מעלות בלבד, בין °36 - ל- °38.5. הדבר נובע מכך, שגופנו תלוי בפעילות תקינה של אנזימים ושל חלבונים תוך-תאיים וחוץ-תאיים אחרים, הרגישים לשינויים בחום" (שינפלד, 1996).

ומה קורה כשאנו עוסקים בפעילות גופנית?
אחת הבעיות העומדות בפני אדם המבצע עבודה גופנית עצימה לפרקי זמן ארוכים, היא הצורך למנוע את עליית הטמפ' של הגוף לערכים העלולים לפגוע בתפקודו. חילוף החומרים בגוף כרוך בשחרור אנרגיה כימית פוטנציאלית, האגורה בחומרי המזון ומלווה בשחרור חום, המצטרף לתכולת החום של הגוף. התוספת של החום המטבולי עשויה להעלות את הטמפ'. השינויים בטמפ' הגוף תלויים בשינויים החלים בתכולת החום של הגוף. כאשר כמות החום המתווספת לגוף שווה לכמות החום העוזבת את הגוף תישאר טמפ' הגוף ללא שינוי.
"חום נמדד בקלוריות, החום הסגולי של האדם הוא 0.83 ק"ק/ק"ג x מעלה (ממוצע לק"ג רקמת גוף). כלומר, דרושות 0.83 ק"ק להעלאת הטמפ' של 1 ק"ג גוף ב- °1 צלזיוס" (רוטשטיין, 1992: עמ' 164 - 163)
אדם במנוחה השרוי בתנאי סביבה נוחים שומר על טמפ' גוף קבועה, מכיוון שכמות החום המורחקת ממנו שווה לכמות החום שנוצרה באותו הזמן. מאזן החום של הגוף מושפע ממספר תהליכים: הסיבה הראשונה שבעטיה מתווסף חום לגוף היא שחרור אנרגיה כימית פוטנציאלית בשעה שחומרי המזון מתפרקים בגוף לצורך אספקת אנרגיה. רק חלק מאנרגיה זו הופך לעבודה מכנית, או נקלט בתהליכים אנבוליים שונים ומרביתה משתחררת ישירות בצורת חום.
חום עשוי להתווסף לגוף גם ממקור חיצוני והוא עשוי להיות מובל באמצעות שלושה מנגנונים פיסיקליים (על פירוטם בהמשך בפרק א').
למרות שינויים גדולים במזג האוויר בסביבתנו, גופנו שומר על טמפ' ליבה פחות או יותר קבועה.
וויסות חום יעיל חייב לאזן את האינטראקציה בין שטח העור, הביגוד והסביבה. "קנה מידה לעומס חום (טמפ' גולה רטובה, מדד עומס חום, שיעור התנדפות מקסימלי, שיעור התנדפות רצוי ותנאי צינון) מספק מידע הכרחי הנוגע לחילופי החום בין האדם והסביבה, ומשרת כקו מנחה בזמן שעושים פעילות בתנאי סביבה קיצוניים" (Pascoe and Bellingar et al, 1994).
תפקיד הבגד, כמחסום, משפיע מאוד על איזון החום בגופנו בסוגים שונים של פעילות כמו: בפעילות גופנית, בפעילות בתנאי סביבה קיצוניים, בעבודה בתנאי שטח מאיימים - אש, חומרים כימיים ועוד ואפילו בתנאי אטמוספירה שונים כמו בחלל. מטרת העבודה הזו היא לדון בהשפעת הביגוד והפעילות על וויסות החום ומשק המים בגוף האדם בסוגי הפעילות השונים שהזכרתי לעיל.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א' - אפיוני איבוד חום בגוף האדם - כיצד זה קורה?
פרק ב' - עומס חום - עפ"י מה נקבע?
פרק ג' - מאזן הנוזלים בגופנו
ג'1 - דהידרציה (התייבשות) מהי?
ג'2 - מאזן נוזלים בפעילות גופנית
פרק ד' - ייצור החום בגופנו
פרק ה' - שהיה ופעילות בסביבה חמה
ה'1 - שהיה בסביבה חמה
ה'2 - פעילות בסביבה חמה
ה'3 - ביגוד מתאים לחום
פרק ו' - שהיה ופעילות בסביבה קרה
ו'1 - תגובות פיסיולוגיות בקור
ו'2 - פעילות גופנית בקור
ו'3 - ביגוד מתאים לקור
פרק ז' - שהיה ופעילות בסביבה מימית
ז'1 - היפותרמיה
פרק ח' - סוג הביגוד והעברת החום
ח'1 - בובות אנושיות
ח'2 - ניסויים עם בני אדם
פרק ט' - מערכות ביגוד שונות לפעילויות ספציפיות
ט'1 - ביגוד ספורט
ט'2 - בגדי עבודה מיוחדים
ט'3 - מחזוריות עבודה ומנוחה
ט'4 - ביגוד למזג אוויר גשום וקשה
ט'5 - ביגוד לכבאים
ט'6 - ביגוד לאסטרונאוטים בחלל
פרק י' - מסקנות
ביבליוגרפיה

מקורות:

מקל, י. (1994). פעילות גופנית בסביבה חמה - היבטים פיסיולוגיים. החינוך הגופני והספורט, דצמבר. בהוצאת מכון וינגייט לחינ"ג גופני ולספורט, אגף הספורט. ישראל.
רוטשטיין, א. (1992). ביולוגיה ופיסיולוגיה של המאמץ. הוצאת ספרים ע"ש עמנואל גיל, מכון וינגייט לחינ"ג גופני ולספורט.
שינפלד, י. שפירא, י. (1976). משק החום והמים בעת פעילות ספורטיבית באקלים חם.
החינוך הגופני והספורט, אפריל. בהוצאת מכון וינגייט לחינ"ג גופני ולספורט, אגף הספורט. ישראל.
Aoyagy, Y. Maclellan, S.M. Shepard, R.J. (1998). Effects of endurence training and heat acclimatization on psychological strain in exercising men wearing protective clothing. Ergonomics. Vol. 41.No.3. 328-357.
Bain B, Vallerand AL. (1992). Limb blood flow while wearing aircrew Chemical defense ensembles in the heat with and without auxilary cooling. Aviat Space Environ Med: 63: 267-272.
David D. Pascoe, Lisa A. Shanley and Edith W. Smith. (1994). Clothing and Exercise. Sports Med. 18 (1): 38-54.
David D. Pascoe, Teresa A. Bellingar and Brian S. McCluskey. (1994). Clothing and Exercise. Sports Med. 18 (2): 94-108.
Gonzalez et al. (1997). Heat strain modals applicable for protective clothing systems: Comparison of core temperature response. J.Appl.Physiol. Vol. 83, No. 3, pp. 1017-1032.
Ha, M. Tokura, H. (1995). Effects of two kinds of clothing made from hydrophobic and hydrophilic fabrics on local sweating rates at an ambient temprature of 37° c. Ergonomics. Vol 38, no. 7, 1445-1455.
Ha, M. Yamashita, Y. Tokura, H. (1995). Effects of moisture absorption by clothing on thermal responses during intermittent exercise at 24° c. Eu.J.Appl.Physiol. 71: 266-271.
Jette', M. Quenneville,J. Thoden,J. (1995). Reproducibility of body temperature response to standardized test conditions when assessing clothing. Ergonomics. Vol 38, no.5, 1057-1066.
Li, X. Tokura, H. (1996). The effects of two types of clothing on seasonal heat tolerance. Eur.J.Physiol. 72: 287-291.
Maclellan, T.M. Aoyagi, Y. (1996). Heat strain in protective clothing following hot-wet or hot-dry heat acclimation. Can.J.Appl.Physiol. 21(2): 90-108.
Maclellan TM, Meunier P, EngB, et al. (1992). Influence of a new vapor protective clothing layer on physical work tolerance times at 40°C. Aviat Space Environ Med: 63: 107-113.
Mallery CH, Eggert A, O'Brien BW, et al. (1993). United States swimming: rules and regulations. Colorado Springs: United States Swimming, Inc.
Moran, D.S. Shitzer, A. Pandolf, K.B. (1998). A physiological strain index to evaluate heat stress. A.J.P. Vol. 275, issue 1, 129-134.
Rasch W, Sanson P, Cote J, et al. (1991). Heat loss from the human head During exercise. J Appl Physiol: 71: 590-595.
W.A. Lotens, F.J.G. van de Linde and G. Havenith. (1995). Effects of condensation in clothing on heat transfer. Ergonomics. June, 38: 1114-1131.

תגים:

אקלים · הישרדות · פיסיולוגיה · ספורט · בגדים · פעילות גופנית · חום טמפרטורה · משק מים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת סוג הביגוד על מאזן משק המים והחום במהלך ביצוע פעילות בתנאי סביבה קיצוניים.", סמינריון אודות "השפעת סוג הביגוד על מאזן משק המים והחום במהלך ביצוע פעילות בתנאי סביבה קיצוניים." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.