היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניתוח פעילות משק החשמל בישראל בפרספקטיבה היסטורית ובינ"ל

עבודה מס' 060318

מחיר: 132.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח מושג המונופול, התפתחותו ההיסטורית של משק החשמל, תאור משק החשמל, השוואת המצב בישראל למדינות אחרות בתחום החשמל, תוך השוואת המבנה, והמחירים.

9,931 מילים ,50 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

עלות ההפסד למשק הישראלי הנובעת ממבנה משק החשמל המקומי מוערכת בכ524- מיליון דולר (כ-1.853 מיליארד ש"ח) לשנה. הסיבה העיקרית לכך היא חוסר היעילות ועלויות גבוהות, אשר לפי דבריו של פרופ' צימנסקי, שעמד בראש ועדה לבדיקת מונופול חב' החשמל, חברת החשמל אינה פועלת ביעילות1, יש בה אבטלה סמויה של כ-3000 עובדים, והיא צריכה להיערך להפרטה. גם הממונה על התקציבים באוצר, דוד מילגרם, אמר ב-16.12.97 שיש לפתוח את חלוקת החשמל לתחרות. 2 כך שנראה שיש הסכמה של בעלי המקצוע שחברת החשמל אינה יעילה, ומהווה נטל, לכן יש צורך ברפורמה מקיפה לפתרון בעיה זו.

מצב דברים זה נעוץ במבנה משק החשמל בישראל, אשר מאפשר את קיומו של מונופול, המופקד על ייצור החשמל, הולכתו ואספקתו לאוכלוסייה.

החל מתחילת התארגנותו של המשק העברי בארץ ישראל בסוף המאה התשעה עשרה היה החשמל אחד מיסודותיו. מוביל הרעיון לחישמולה של הארץ היה מר פנחס רוטנברג, מהנדס מים יליד רוסיה, יחד עם מר חיים וייצמן והרברט סמואל. עם עלייתו בשנת 1919 החל רוטנברג לקדם את רעיון קבלת הזיכיון מהשלטון הבריטי לייצור חשמל3 , עד לקבלתם (התקבלו שני זכיונות) בשנת 1925.

בתחילת כינונה של חברת החשמל, שהיתה בבעלות פרטית, עמדה זו בתחרות עם יצרנים פרטיים(בעיקר מצד מפעלי תעשייה) 4 , אך עם התפתחותה הצליחה החברה לגבור על המתחרים, עד לאחרון שבהם- חברת החשמל הירושלמית, בשנת 1987. מנין שאבה החברה את כוחה להשתלטות על המתחרים, לשמירת שליטתה הבלעדית בענף?

התשובה נעוצה בכח הרב של עובדי חברת החשמל, המונים מעל ל-13000 איש, אשר משתמשים בכוחם זה הנובע משליטתם על אחד ממקורות הכח החיוניים להמשך הפעלת כלכלת ישראל, לשם השגת הטבות אישיות. על מנת לשמור על הישגי העובדים, מפעילה החברה מכבש לחצים כן על הפוליטיקאים, וכן על הציבור, באמצעות מערכות יחסי ציבור רחבות היקף. כך לדוגמא מוצג המחיר והירידה הרצופה בתעריפים, כאחד הפרמטרים ליעילות ,איכות, וטובת הצרכן- זאת למרות שעיקר הירידה נובעת מירידה במחירי חומרי הגלם בעולם, ולא מוסברת על ידי התייעלות תפעולית בחברת החשמל.

מחקר מדיניות זה כולל ששה פרקים, הכוללים את ניתוח מושג המונופול, התפתחותו ההיסטורית של משק החשמל, תאור משק החשמל, השוואת המצב בישראל למדינות אחרות בתחום החשמל, תוך השוואת המבנה, והמחירים. כמו כן כולל המחקר ניתוח פיננסי פונדמנטאלי והשוואתי של חברת החשמל לישראל. בפרק האחרון יוצעו מספר המלצות לשינוי.

תוכן העניינים:
1. הקדמה
2. מושג המונופול בכלכלה המודרנית
2.1 בעלות ממשלתית, בעלות פרטית
3. כללי- ענף החשמל בישראל
3.1 סקירה היסטורית
3.2 חוק משק החשמל
3.3 רשות לשירותים ציבוריים - חשמל
3.4 ארגון עובדי חברת החשמל
4. משק החשמל - תאור הפעילות
4.1 הייצור
4.2 ההולכה
4.3 חלוקה ואספקה
4.4 מכרזים
4.5 מתחרים
5. ניתוח דוחות פיננסיים
5.1 סעיפי מאזן עיקריים
5.2 כללי
5.3 ניתוח דו"ח רווח והפסד
5.4 נתונים מאזניים
5.5 חברות חשמל בחו"ל
5.6 מדדי יעילות
6. משק החשמל- פרספקטיבה בין לאומית
6.1 השוואה עם מדינות אחרות ( COMPARATIVE ANALYSIS)
6.2 אנגליה
6.3 צ'כיה
5.4 צ'ילה
6.5 תעריפי החשמל
7. מסקנות, והמלצות
7.1 מסקנות
7.2 המלצות
הערות

הערת מערכת: הביבליוגרפיה כוללת קטעי עיתונות ורדיו.

מקורות:

John Vickers and George Yarrow, Privatization: An Economic Analysis, (The MIT Press, Cambridge, Massachusetts: 1988)
חגי גולן, צבע הכסף, קול ישראל, רשת ב', 22 בינואר 1996.
Economic Regulatory Administration, U.S. Department of Energy, Annual Report to Congress, May 1980 (Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office, 1980).
אריה ארנון, חיים פרשטן; "הפרטת מונופולים טבעיים", (ירושלים: בנק ישראל מחלקת המחקר; נובמבר 1992), עמ'- 31.
נחום גרוס, מבוא לכלכלה. (ירושלים :אקדמון, 1969)

תגים:

חברת החשמל

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח פעילות משק החשמל בישראל בפרספקטיבה היסטורית ובינ"ל", סמינריון אודות "ניתוח פעילות משק החשמל בישראל בפרספקטיבה היסטורית ובינ"ל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.