היישום אינו מחובר לאינטרנט

פרסונליזציה בקמפיין הפוליטי בבחירות 1984-2003 בישראל.

עבודה מס' 063561

מחיר: 724.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

10,846 מילים ,27 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
שינויים במערכת הפוליטית
שינויים במערכת התקשורתית
תהליכי אמריקניזציה
שינויים בקמפיין הפוליטי
סקירת תעמולת בחירות בין השנים 1984-2003
ניתוח נתונים
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים:
נספח 1 - דף קידוד
נספח 2 - ריכוז נתונים

מבוא
"בחירות לאומיות הן השיא של התהליך הדמוקרטי"1, וככאלה הן תופסות את מלוא תשומת הלב הציבורית בעת התרחשותן. החברה הישראלית, הנודעת במודעות הפוליטית העמוקה והמשמעותית שלה, הופכת בתקופת בחירות למעין פרלמנט אזרחי גדול, ומנהלת ויכוחים ושיחות פוליטיות, צופה בתשדירי התעמולה וכמובן, מצביעיה בהמוניה.
חרף ההנחה העומדת ביסוד המשטר הדמוקרטי, לפיה הבוחר הינו אדם רציונלי ושקול, המודע היטב לחשיבות הכרעתו בקלפי, מחקרים שונים מצביעים על כך שהחלטתו הסופית של הבוחר תלויה בגורמים אמוציונליים, ובינהם תדמיתם של המועמדים. ניתן לשער כי זו הסיבה להשקעה הכלכלית והרעיונאית הרבה המוסבת לעיצוב ותכנון תעמולת הבחירות. יתרה מכך, חרף מחקרים המצביעים על כך שתעמולת הבחירות מסייעת רק בשימור המצב הקיים ובעוד שרק אחוז קטן מכלל ציבור הבוחרים מעיד על עצמו כניתן לשכנוע, כ'קול צף', קברניטי הקמפיין רואים בתשדירי התעמולה את אחת מאסטרטגיות המפתח בתכנון הקמפיין הפוליטי כולו.2

התהפוכות שעברו על מדינת ישראל, כמו גם על מרבית מדינות העולם, בתחום הפוליטי והתקשורתי, הביאו לשינויים מרחיקי לכת והיו בעלות השפעה מרובה על הקמפיין הפוליטי.
תהליך שקיעת המפלגות, שאיבדו רבות מהפונקציות שהיו מיוחסות להן עד לפני זמן לא רב, התעצמות הגופים התקשורתיים ותהליכי האמריקניזציה שעברה החברה הישראלית, הפכו את הפוליטיקה הישראלית בכללותה, ואת הקמפיין הפוליטי בפרט, לפרסונליים, ממוקדי מנהיג וכמעט חסרי מכניזם מפלגתי.
מעבר לשינויים אלה, שהתרחשו גם במדינות רבות נוספות, "ישראל הגדילה לעשות בכך שהנהיגה מהפיכה אלקטורלית, שיש בה כדי להאיץ ולחזק את ההתפתחות בכיוון של דמוקרטיה המונית טלוויזיונית".3 התהליך הפוליטי הישראלי הפך להיות מוכוון מנהיג, והמעבר אליו בישראל, שנשענה על יסודות מפלגתיים-אידיאולוגיים חזקים, היה חד ביותר. הבחירות הפכו להיות ריטואל דמוקרטי שבמרכזו עומדת אישיות, ומהותן היא הבלטת הפרסונה העומדת בראש המפלגה. למרות שדוד בן-גוריון יכול לזקוף לזכותו את הסלוגן הפוליטי הפרסונלי הראשון בישראל, 'הגידו כן לזקן', הרי שקמפיין מפלגת העבודה בבחירות 1992, 'ישראל מחכה לרבין', היווה את נקודת המפנה במעבר מהפוליטיקה הישנה, ממוקדת המפלגה, לפוליטיקה החדשה, מוכוונת המנהיג.

שאלת המחקר:
האם ניתן לזהות דפוסי פרסונליזציה אשר מבליטים את המועמד על פני המפלגה בתעמולת הבחירות בישראל בין השנים 1984-2003 וכיצד ניתן להסבירם.

בעבודה זו נבקש לטעון כי הפרסונליזציה של הפוליטיקה הפכה לתכונה המאפיינת יותר ויותר את התרבות הפוליטית בישראל. "לא עוד סולידריות סקטוריאלית, לא זיקה ומחוייבות לסמלים ולמיתוסים, אלא מידת הכריזמה של המנהיג".4 הבחירה באספקט זה במסגרת הכוללת של התנהגות פוליטית מקורה בקיצוניות ובמהירות השינויים הדפוסיים שבהתנהלות מערכות הבחירות בישראל ומידת מרכזיותם בחיינו כאזרחים במדינת ישראל.

מתודולוגיה:
המחקר יתבצע באמצעות ניתוח תוכן של תשדירי תעמולת הבחירות שהתנהלו בשנים 1999 1996, 1992, 1988, 1984, ו-2003. הרציונל המחקרי לבחירת פרק זמן זה כתקופת המחקר מתמקד בכך שבמהלכן התחוללו השינויים המרכזיים שהובילו ליצירת הקמפיין החדש. כמו כן, לא נבדקו תשדירי התעמולה בבחירות 2001, מאחר ואלה היו בחירות מיוחדות לתפקיד ראש-הממשלה בלבד, ואי לכך לא היתה בהן מלכתחילה תעמולה מפלגתית אלה פרסונלית בלבד.
ניתוח התוכן יעשה על ידי דף קידוד5, שיאתר פרמטרים שונים בתשדירי התעמולה שיש בהופעתם המתמשכת להצביע על קיומם של דפוסי פרסונליזציה בקמפיין הפוליטי.

שלושת פרקי העבודה הראשונים יבחנו את הגורמים שהובילו לשינויים אלה, תוך התמקדות בשלושת הפרמטרים המרכזיים שלדעתנו היוו תמריץ לתופעה: שינויים במערכת הפוליטית, שינויים במפת התקשורת, ותהליך אימוץ דפוסי אמריקניזציה. לאחר סקירה תיאורטית של שינויים אלה, נעמוד בפרק הרביעי על השפעת מכלול הגורמים על הקמפיין הפוליטי החדש, שנאלץ להתחשב באותם שינויים ולהתאים את עצמו למציאות פוליטית משתנה.
בהמשך, נסקור את תעמולת הבחירות בכל אחת ממערכות הבחירות הנבדקות ונציג נתונים המצביעים על המעבר מתעמולה שבמרכזה המפלגה האידיאולוגית לתעמולה פרסונלית מוכוונת מנהיג.

השערת המחקר:
תימצא מגמת פרסונליזציה בתשדירי הבחירות ומעבר ממסרים ממוקדי מפלגה למסרים פרסונליים, כשהתהליך מתחזק והולך ככל שנמשכים ואף מתעמקים השינויים בתהליכים פוליטיים, תקשורתיים ובתהליך האמריקניזציה.
------------------------------------------------------------------------------
1. גיורא גולדברג, הבוחר הישראלי - 1992, (ירושלים: הוצאת מאגנס, 1994), ע' 10.
2. דינה גורן, "תקשורת ותעמולת בחירות", סקירה חודשית, גיליון 12) 35), (תל-אביב: הוצאת משרד הבטחון, 1998), עמ' 28-29
3. יחזקאל דרור, "מות המפלגות ועתיד הציונות", בתוך: דני קורן (עורך), קץ המפלגות: הדמוקרטיה הישראלית במצוקה, (תל-אביב:הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998), עמ' 59-60.
4. משה ליסק, "שקיעת המפלגות והפריחה הסקטוריאלית", בתוך: דני קורן (עורך), קץ המפלגות: הדמוקרטיה הישראלית במצוקה, (תל-אביב:הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998), ע' 135
5. ראה נספח 1.

מקורות:

אריאן, אשר, פוליטיקה ומשטר בישראל, (תל-אביב: זמורה ביתן, 1985)
אריאן, אשר ושמיר, מיכל, (עורכים), הבחירות בישראל - 1996, (ירושלים, המכון הישראלי לדמוקרטיה, 1999)
אריאן, אשר ושמיר, מיכל, (עורכים), הבחירות בישראל - 1999, (ירושלים, המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2001)
גולדברג, גיורא, המפלגות בישראל: ממפלגות המון למפלגות אלקטורליות, (תל-אביב: רמות, 1992)
גולדברג, גיורא, הבוחר הישראלי - 1992, (ירושלים: הוצאת מאגנס, 1994), ע' 10
דורון, גדעון, (1996), אסטרטגיה של בחירות, (רחובות: הוצאת כיוונים, 1996), ע' 190
דיסקין, אברהם, (1990), הבחירות לכנסת השתים-עשרה, (ירושלים, מכון ירושלים לחקר ישראל, 1990)
כפיר, אילן וקריסטל, חנן, הצל"ש השישי - בחירות 99' הסיפור המלא, (כתר הוצאה לאור, 1999)
כץ, ירון, "מוכרים בלבד: שיווק פוליטיקאים בתקשורת" (תל-אביב: ספריית פועלים, 1999)
נויבך, קרן, (1996), המרוץ - בחירות 96, (תל-אביב: ידיעות אחרונות - ספרי חמד, 1996)
קורן, דני, (עורך), קץ המפלגות: הדמוקרטיה הישראלית במצוקה, (תל-אביב:הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998)
רימון, צבי, שיווק פוליטי, (תל-אביב: הוצאת PR, 1992),
שחר, רוני, מנהיג בהזמנה, (תל-אביב: הוצאת משכל, 2001)
Butler, B. & Ranney, A., (Eds.), Electioneering: A Comparative Study of Continuity and Change, (Oxford: Clarendon Press, 1992), p. 13
Swanson, D. & Mancini, P. (Eds.) Politics, Media and Modern Democracy-An international study of innovations in electoral campaigning and their consequences, (London, 1996)
גורן, דינה, "תקשורת ותעמולת בחירות", סקירה חודשית, גיליון 35 (12), (תל-אביב: הוצאת משרד הבטחון, 1998), עמ' 27-33
פרי, יורם, "ממדינת מפלגות לטלה-פופוליזם", פנים, גיליון מאי 1999, עמ' 17-23

תגים:

מנהיגות · בחירות · ישראל · קמפיין

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרסונליזציה בקמפיין הפוליטי בבחירות 1984-2003 בישראל.", סמינריון אודות "פרסונליזציה בקמפיין הפוליטי בבחירות 1984-2003 בישראל." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.