היישום אינו מחובר לאינטרנט

ארכיוניהם של יהודי התפוצות בתקופה הרומית על פי עדות יוספוס.

עבודה מס' 063530

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

8,075 מילים ,22 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א:היהודים בארצות הנכר
היישוב היהודי בפזורה
המעמד המדיני של יהודי התפוצות
פרק ב:מקורותיו של יוספוס
התיאוריות לגבי מקורותיו
ציטוטי יוספוס ובחינת התיאוריה השלישית
פרק ג:המחקר המודרני
הורסט מרינג HORST MOEHRING
מרי סמולווד MARY SMALLWOOD
טסה רז'ק TESSA RAJAK
פרק ד:ארכיונים ציבוריים עתיקים
פרק ה: ארכיוניהם של יהודי התפוצות
עובדות
מסקנות
ביבליוגרפיה

מבוא
ידיעותינו על הקהילות היהודיות ומעמדן המדיני-חברתי בימי האימפריה הרומית, בתוך תחומי ישראל ומחוץ לגבולותיה, באות לנו בעיקר מעדותו של יוסף בן-מתתיהו - היסטוריון וסופר, בן למשפחה יהודית מיוחסת מירושלים (38-100 לספירה). ראויה לציון העובדה כי החשיבות ההיסטורית של עבודתו נעוצה בהיותו המקור הספרותי היחיד שמכסה את כל תקופת הבית השני, המסתיימת עם חורבן בית-המקדש בשנת 70 לספירה. יוספוס הינו ללא כל ספק 'היסטוריון התקופה' ומבחינת כשרונו הספרותי נמנה בין הכותבים העתיקים הטובים בספרות העולמית. ברם מאידך מטרותיו האפולוגטיות ידועות לנו היטב, וכתוצאה מכך עבודתו בעייתית ומעוררת ביקורת חריפה בין אנשי מחקר רבים המצביעים על מוטיבים מגמתיים, סילופים וסתירה היסטורית-ספרותית בדבריו שאינם תואמים לקריטריונים המודרניים.
על זכויות היהודים בעולם הרומי מספר לנו יוספוס בספרו קדמוניות היהודים, כרך ארבע-עשר, וזאת באמצעות ציטוטים של מסמכים רשמיים, לכאורה מילה במילה. יצירתו 'קדמוניות', כפי שנהוג לכנותה כיום, כוללת עשרים ספרים המציירים את תולדות עם-ישראל מתקופת המקרא ועד סוף תקופת הבית השני. בספר זה ביקש יוסף בן-מתתיהו, בגישה מגמתית ואף בבחירה סלקטיבית של חומר העבודה שלו1, להציג את ההיסטוריה של עם ישראל בעיקר לקהל קוראים דוברי יוונית בקיסרות הרומית, כדי שעמים אלו יכירו בגישה חיובית את מנהגי היהודים ותולדותיהם - ויכבדו אותם. התדמית המקובלת דאז הייתה שהיהודים לא היו חברותיים וגילו העדפה להיסגר בתוך עצמם. היחס של משכילי יוון כלפי היהדות היה שלילי, לכן יוספוס מנסה להתמודד עם האיבה הזאת ולשפר את תדמית היהודים בעיניי אותם משכילים. הוא חש צורך להגן על עמו ועושה זאת על-ידי הבלטת הפן המוסרי והמדיני של ההסתגרות.
כאמור לעיל, לא נוכל להימלט מן העובדה כי יוספוס הפנה את ספרו לקהל נוכרי ומיוחד וכתיבתו נערכה מתוך אינטרס להפריך את האשמות אשר נקבעו על היהודים. יתר על כן, נראה לי שעלינו לזכור כי הוא שילב את מגמתו ההיסטורית-תדמיתית ב'מגמה אישית'. שאיפותיו האישיות הכתיבו בדרך מסוימת את אופי מלאכתו, שכן הוא רצה להיתפס כמכיר בשלטון הרומי ולכן הציג את המנהיג הלא יהודי גם באור חיובי. אבל מעבר לסוגיית האותנטיות וערכו ההיסטורי של כל ציטוט וציטוט המוצע בספר הנ"ל; ומלבד אסכולת המחקר המודרני השופטת ואף פוסלת את אמינותן של התעודות המצוטטות בספר הנדון, הכוונה שלי היא להפנות את מבטי לפרטים "סמויים" המובאים בתוכנן ולשאוב מהם מידע אודות קהילות יהודי הפזורה בעת ההיא.

ברצוני להקדים ולציין כי ניכר מתוך כתביו על קיום ארכיונים מקומיים אצל יהודי הפזורה. בהתחשב ביחסים השוטפים שהיו אז בין הקהילות היהודיות, לא מן הנמנע כי ליוספוס הייתה גישה נוחה לכל המסמכים הרשמיים שדנו באותן קהילות חוץ. לבדוק את עדות יוספוס ועל פיה לבחון את ארכיוניהם של יהודי התפוצות בזמן ההוא, זוהי מטרתי בעבודה זו.
--------------------------------------------------------------------------------
1. הוא בעצמו מכריז על מטרותיו בהקדמה לספר י"ד [9-185] ומבהיר כי יציג בספרו זה את התעודות אשר משרתות את יעד הכתיבה שלו: 'נראה לי כדבר שבהכרח להוציא לאור את כל אותות (הכבוד) והבריתות, שכרתו הרומאים והאימפרטורים שלהם עם עמנו ... אביא את ההחלטות שהוחלטו על-ידי הסינאט ועל-ידי יוליוס קיסר בדבר הורקנוס ועמנו'.

מקורות:

בן-ששון ח"ה, תולדות עם ישראל א', תל-אביב, תשל"א.
יוסף בן-מתתיהו [פלביוס יוספוס], קדמוניות היהודים. תירגם מיוונית וצירף מבוא, הערות וביאורים, מפות ותמונות אברהם שליט, ירושלים 1963-1967.
יוסף בן-מתתיהו [פלביוס יוספוס], מלחמות היהודים עם הרומאים. תרגם מיוונית וצירף מפות ואיורים שמואל חגי?, ירושלים תשנ"ג.
פילון אלכסנדרוני, כתבי היסטוריה: נגד פלאקוס, המלאכות של קאיוס, על האסיים. מתורגם מן המקור בצרוף מבוא והערות מאת מנחם שטיין??, תל-אביב, תרצ"ז.
פלאי מאיר וברכה (עורכים), "ארכיון", האנציקלופדיה העברית: כללית, יהודית וישראלית כ"ה, תל-אביב, תשי"ג, עמודות 910-924.
צ'ריקובר א', היהודים והיוונים בתקופה ההלניסטית, תל-אביב תשכ"ג.
רפפורט א', תולדות ישראל בתקופת הבית השני, תל-אביב תשמ"ד. (מהדורה שלישית- מעובדת ומסודרת מחדש).
שטרן מ., "ניקולאוס איש דמשק כמקור לתולדות ישראל בימי בית הורדוס ובית חשמונאי" בתוך: בנימין אופנהיימר (עורך) המקרא ותולדות ישראל :מחקרים במקרא ובספרות ימי בית שני לזכרו של יעקב ליוור , תל-אביב תשל"ב, עמ' 375-394.
הרצאות בעל פה בקורס: מופלים לטובה או לרעה? היהודים בעולם הרומי, על-ידי המרצה: פרופ' מרים בן-זאב, תשס"ד.
Brosius Maria, Ancient Archives and Archival Traditions - Concepts of Record-Keeping in the Ancient World, Oxford 2003.
Josefo Flavio, Obras Completas de Flavio Josefo. Translated from Greek with an introduction by Luis Farre, Buenos Aires: Acervo Cultural, 1961.
Moehring H. R., "The Acta pro Judaeis in the Antiquities of Flavius Josephus", in: J. Neusner (ed.), Christianity, Judaism and Other Greco-Roman Cults, vol III, Leiden 1975, pp 124-158.
Posner E., Archives in the Ancient World, Cambridge, Mass. 1972.
Pucci Miriam, "Marcus Antonius, Publius Dolabella and the Jews", Athenaeum 82 (1994), pp. 31-40.
Pucci Ben Zeev Miriam, "Greek and Roman Documents from Republican Times in the Antiquities: What Josephus's Source?, Scripta Classica Israelica XIII (1994), pp. 46-59.
Pucci Ben Zeev Miriam, "Seleukos of Rhosos and Hyrcanus II", Journal for the Study of the Judaism 26,2 (1995), pp. 113-121.
Pucci Ben Zeev Miriam, Jewish rights in the Roman world: the Greek and Roman Documents Quoted by Josephus Flavius, Tubingen 1998.
Rajak Tessa, "Was There a Roman Charter for the Jews", Journal of Roman Studies 74 (1984), pp.107-125.
Rajak Tessa, "Jewish Rights in the Greek Cities under Roman Rule: A New Approach", in: W.S. Green (ed.) Approaches to Ancient Judaism, vol. V, Atlanta 1985.
Sch?rer E., The History of the Jewish People in the Age of Jesus Christ, vol. 1 (175 B.C.-A.D. 135), Edinburgh, T. T.Clark, 1973-1987, ed. Geza Vermes And Fergus Millar.
Smallwood Mary, The Jews Under Roman Rule, Leiden 1976.
Willrich H., Judaica: Forschungen zur Hellenistisch-J?dischen Geschichte und Litteratur, G?ttingen 1900.

תגים:

ארכיונים · זכויות · יהודים · יוסף · יופוס · יחסי · מתתתיהו · רומית · תקופה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ארכיוניהם של יהודי התפוצות בתקופה הרומית על פי עדות יוספוס.", סמינריון אודות "ארכיוניהם של יהודי התפוצות בתקופה הרומית על פי עדות יוספוס." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.