היישום אינו מחובר לאינטרנט

האם משפחות חד הוריות נקלעות ל"מלכודת עוני"?

עבודה מס' 063214

מחיר: 332.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת סקרי הכנסות ונתוני הביטוח הלאומי.

4,904 מילים ,11 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

בשנות ה-90 אנו מבחינים בעלייה משמעותית בפערי ההכנסות בישראל. חלק מגידול בפערים מקורו בתהליכים כלל עולמיים, וחלק ייחודי בישראל. בד בבד עם העלייה בפערי ההכנסה חל גידול בשיעור העוני בישראל, שעלה מכ-14% בסוף שנות ה-80 ללמעלה מ-18% בשנים האחרונות. הגידול בפערי ההכנסה ובעוני היה נושא מרכזי בדיון הציבורי והפוליטי בישראל.
הוא מהווה רקע חשוב להבנת חלק גדול מן הסערות הפוליטיות שעברה החברה הישראלית בשנים האחרונות, כמו עלייתה המטאורית של תנועת ש"ס, הוויכוח על היקף הלימוד בישיבות של החרדים (חוק טל), ותסכולם של הערבים בישראל, תסכול שלו רקע לאומי אך גם כלכלי.1
עפ"י מחקרם של פלוג וקסיר (2001) ישנם מספר אוכלוסיות "סיכון" שבהם ישנו סיכוי רב יותר להימצא מתחת לקו העוני. אוכלוסיות אלו הן הלא יהודים, החרדים, הקשישים ואוכלוסייה נוספת המועמדת להיות עניה, והיא אוכלוסיית המשפחות חד הוריות.
מחקרים רבים עסקו בעוני באוכלוסיות הלא יהודיות (גרא וכהן 2000) והחרדיות (דהן, 1998; ברמן 2001) בארץ, אך לא ידוע לנו עבודת מחקר כלכלית שלמה על אוכלוסיית החד הוריים.
בחרנו לבחון את אוכלוסיית החד-הוריים משתי סיבות: היעדר מחקרים בנושא ואקטואליות מצבן של המשפחות החד הוריות, במיוחד על רקע העובדה שבשנים האחרונות, המשפחות החד הוריות עומדות במרכזו של דיון ציבורי רחב, סביב ניסיונותיה של הממשלה לקצץ בקצבאות הבטחת הכנסה ולהמריץ את מקבלי הקצבה לצאת לשוק העבודה. אמהות חד הוריות הן הקבוצה הבולטת ביותר בקרב מקבלי קצבת הבטחת הכנסה שהם בגיל העבודה, והן גם החשופות ביותר לכל שינוי במדיניות הממשלה.
"מלכודת עוני" היא מצב שבו אנשים מעדיפים הסתמכות על קצבאות על פני יציאה לשוק העבודה, ועל כן הם נידונים לחיות ברמת חיים נמוכה, בגבולות קצבאות אלו.
אנו מעונינים לבדוק מהם הגורמים ל"מלכודת העוני" שבה, עפ"י המשוער על-ידינו, נמצאות המשפחות החד-הוריות, ומדוע מומלצת מדיניות הממשלה הננקטת, תוך סייגים מסויימים, על מנת למנוע מאוכלוסייה זו ליפול מתחת לקו העוני.
בעבודה זו נשתמש בסקרי הכנסות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים 2001 - 1990 ומנתוני הביטוח הלאומי של שנות ה90 - (נספח 1).
העבודה כוללת חמישה חלקים. לאחר ההקדמה מוצג ת בחלק ב' הסקירה הספרותית, בחלק ג' תאופיין אוכלוסיית החד הוריים. בחלק ד' מתוארת בקצרה הגישה המתודולוגית. הממצאים העיקריים מופיעים בחלק ה' וההערות לסיכום והמלצות מדיניות בחלק האחרון.
--------------------------------------------------------------------------------
1. רבעון לכלכלה (4) דצמבר 2001

תגים:

רווחה · כלכלת · עבודה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האם משפחות חד הוריות נקלעות ל"מלכודת עוני"?", סמינריון אודות "האם משפחות חד הוריות נקלעות ל"מלכודת עוני"?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.