היישום אינו מחובר לאינטרנט

'זכות שיבה' לפלסטינים? - ישראל, מדינות- ערב, ומה שבניהם.

עבודה מס' 062975

מחיר: 265.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

8,726 מילים ,14 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בימים אלה (שנת 2000) עומדים הישראלים והפלסטינים מול אחת השעות הגורליות וההיסטוריות בתולדות שני העמים. המשא- ומתן בין הצדדים על הסדר הקבע הגיע לשלבו האחרון- והמכריע. על שולחן הדיונים הנושאים הקריטיים והחשובים ביותר לשני עמים, אותן סוגיות שלא העזו לגעת בהן עד היום: סוגיית ירושלים וסוגיית הפליטים הפלסטינים.
למרות שפני הדברים לא נראים כך, אני סבור כי סוגיית ירושלים קלה יותר לפתרון מאשר סוגיית הפליטים הפלסטינים. זאת מהטעם שהמחלוקת על ירושלים היא בעיקר על סמלים ויוקרה, בעוד נושא הפליטים הוא חלק מהווי החיים היומיומי של רוב העם הפלסטיני. בזמן האמת- אלה הן הסוגיות, שבסופו של דבר, חשובות באמת לצדדים, ולאו דווקא מה שנראה למראית עין.
בעמדות שני הצדדים לא חלו שינויים מהותיים לאורך השנים, אך עתה, עת מתקיימות שיחות השלום על הסדר הקבע, זהו הזמן לקבל את ההכרעות ההיסטוריות- ולהגיע להסדר שיסיים את הסכסוך בין מאה השנים. כחמישים ושתים שנים אחרי מלחמת העצמאות של ישראל שכתוצאתה הפכו למעלה מחצי מיליון פלסטינים לפליטים- זו אולי ההזדמנות האחרונה, עבור שני הצדדים, למצוא פתרון ששני הצדדים יוכלו לחיות עמו.
ייחודה של עבודה זו הוא בשילוב הפן ההיסטורי, האנתרופולוגי, המדיני והפוליטי של בעיית הפליטים הפלסטינים, ובדרכים אותן אביא בחלק המסקנות לפתרון בעיית הפליטים.
בפרק הראשון יוצגו העובדות ההיסטוריות באמצעות עימות אקדמי בין החוקרים השונים המייצגים עמדות שונות. אין תכליתה של עבודה זו למצוא אינפורמציה חדשה לגבי המאורעות שהביאו לעקירתם של הפלסטינים מארץ ישראל, או להתמקד, למשל, בוויכוח העקר על מספרם המקורי של הפליטים. העובדות ההיסטוריות יובאו כחלק מעימות אקדמי שאערוך בין חוקרים, פרו- ערביים ופרו- ישראליים, כאשר האמת, כמו תמיד, נמצאת במיקום כלשהו באמצע הדרך.
המחשתם של האירועים תיעשה בהסתמכות על ראיון שערכתי עם אחד מפליטי 1948, אמין עלי (אבו- ערב), שנאלץ לנטוש את כפרו צפוריה שבגליל, לעקור ללבנון, ומשם לחזור לנצרת.
בפרק השני, אציג את הדרכים בהן טיפלו הערבים והישראלים בבעיית הפליטים מאז נוצרה. אאזכר את החלטת האו"ם 194 הנוגעת לעניינם של הפליטים, ומאוחר יותר, אעמוד על המניעים שהביאו את הערבים להדגיש, לשמר ולהבליט, לאורך השנים, את עניין הפליטים. בפרק השלישי, אדווח על מצבם של הפליטים כיום בלבנון, סוריה, ירדן, בגדה המערבית וברצועת עזה.
בפרק הרביעי, אסקור את עמדותיהם המסורתיות של הצדדים, ולעומת זאת, בפרק החמישי, אערוך מעין עימות בין אנשי אקדמיה, משפטנים, פוליטיקאים ועיתונאים- על דרכי הפתרון האפשריות לבעיית הפליטים. כל זאת, מתוך זווית ראיה פרו- ערבית, פרו- ישראלית, וזווית של פשרה של אישים אותם אני מכנה 'אנשי הביניים'. לבסוף, אציג את הפתרון, על מרכיביו השונים, אותו אני רואה כראוי, המציאותי, הצודק והישים ביותר לבעיית הפליטים הפלסטינים.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: רקע היסטורי
פרק ב: ההתמודדות עם בעיית הפליטים- הצד הישראלי מול הצד הערבי
החלטה 194
המניעים הערביים לטיפוח סיסמת השיבה
פרק ג: מצב הפליטים כיום
פרק ד: עמדות הצדדים
פרק ה: היש פתרון?
עמדות פרו- פלסטיניות
עמדות פרו- ישראליות
'אנשי האמצע'- הדרך אל הפתרון
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

מקורות:

דו"ח הקרן לשיתוף פעולה כלכלי (E.C.F), תל-אביב, ינואר, 1999
הרכבי יהושפט, ערבים, פלסטינים וישראלים, מכון ון- ליר, ירושלים, 1975
כהנא שמאי, התביעה ל"זכות השיבה" לפלסטינים ומשמעותה לגבי ישראל, מכון לאונרד דיוויס ליחסים בינלאומיים, ירושלים, 1993
מוריס בני, לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים 1947-1949, עם עובד, תל- אביב, 1992
ענר נדב, האמנם פליטים לנצח?, מרכז ההסברה- שירות הפרסומים, ירושלים, 1984
רובינשטיין דני, חיבוק התאנה: "זכות השיבה" של הפלסטינים, כתר, ירושלים, 1989
שורר יעקב, צפון, כתר, ירושלים, 1986
שיף זאב, יערי אהוד, אינתיפאדה, שוקן, תל-אביב, 1990
תמרי סלים, שיבה, ישוב מחדש, חזרה למולדת: הדיון על עתיד הפליטים הפלסטינים, המכון לחקר השלום, גבעת- חביבה, 1997
Eben, Abba. My Country, Weidenfeld Nicolson, Jerusalem, 1972
Lapidot Ruth. The Right of Return in International Law, with special reference to the Palestinian Refugees, Israel Yearbook of Human Rights, Tel-Aviv Univercity, 1986

תגים:

ומה · זכות · ישראל · לפלסטינים · מדינות · ערב · שבניהם · שיבה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "'זכות שיבה' לפלסטינים? - ישראל, מדינות- ערב, ומה שבניהם.", סמינריון אודות "'זכות שיבה' לפלסטינים? - ישראל, מדינות- ערב, ומה שבניהם." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.