היישום אינו מחובר לאינטרנט

עיבוד והבעה של פחדי הלילה באמצעות יצירות ספרותיות, ככלי המפחית את עוצמת הפחד אצל ילדי גן

עבודה מס' 062452

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר באמצעות שאלונים ותצפית.

5,142 מילים ,12 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

עבודת המחקר שלפנינו בדקה התמודדות של ילדים בגילאי הגן עם פחד ועיבודו באמצעות יצירות ספרות. מטרת העבודה הייתה לבחון באם אכן עיבוד והבעה של פחדים באמצעות יצירות ספרותיות מפחיתים את רמת הפחד של ילדים בגיל הרך.

החוקרת בחרה לעסוק בנושא זה עקב עבודתה כגננת בגן בו לומדים ילדים בגילאי 3.5-4.5 שנים. בגן זה נהוג להביע פחדים באמצעות סיפור או משחק דרמטי. מאחר שפירוק פחדים וההתמודדות עמם מהוים כלי להבטחת צמיחתו והתבגרותו הבריאה של הילד, החוקרת חשבה כי חשוב יהיה להכיר, להבין ולהעריך את אופן התמודדותם של הילדים עם הפחד, על מנת להביא לשיפור בהתמודדות ומכאן להצלחת ההתבגרות.

שדה המחקר שנבחר הוא גן הילדים בו עובדת החוקרת, שהוא גן בו לומדים ילדים בני 3.5-4.5 והממוקם במרכז הארץ. שדה המחקר נבחר כתוצאה מהנגישות שיש לחוקרת אליו ולנחקרים.
שיטת המחקר שנבחרה היא שיטת המחקר המשלבת את האיכותי עם הכמותי. המחקר הכמותי יתבסס על איסוף נתונים מהשטח באמצעות שאלון, והאיכותי באמצעות תצפית וניתוחה. הנתונים מתועדים והחוקרת יכולה לתת להם את פרשנותה על פי מה שראתה ושמעה ולהגיע להבנות ומסקנות רלוונטיות.

המחקר התרחש לאורך תקופה של כחודשיים. במהלך המחקר חילקה החוקרת שאלונים להורי הילדים וצפתה על מנת לתקף את מימצאיה ולהגיע למיהמנות מירבית במסקנותיה.
מניתוח הממצאים עולה כי לההתמודדות עם הפחד ופירוקו באמצעות הצגת יצירות ספרותיות יש תפקיד משמעותי בתהליך עיבוד הפחד שחל אצל הילד, וצימצומו.

המסקנה העיקרית מצביעה על כך שאכן, דרך ההתמודדות עם פחדים של ילדים באמצעות עיבוד ספרותי ואמנותי היא דרך מוצלחת כאשר לאחר העיבוד שכיחות והישנות הפחד ועוצמתו ירדו באופן משמעותי כפי שעולה ממימצאי המחקר.

ההמלצות מתייחסות לשני פרמטרים: המלצות הקשורות להורים והמלצות הקשורות לגננות ולאופן החדרת העיבוד. יש לציין את החשיבות שיש לתפקיד ההורים כסוכני תיווך המסוגלים, כהמשך לפעילות היומיומית בגן, להפחית את רמת החרדה של ילדיהם בכך שיערבו ספרות ופעילות רלוונטית בבית. לגננות מאידך תפקיד חשוב של מובילי שינוי בגישה ומפעילות אקטיביות. יש, לדעת החוקרת, לאמץ את הגישה הספציפית בה דן המחקר ולהחדירה כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים בגני הילדים.

תוכן העניינים:
1. תקציר
2. מבוא תיאורטי
3. המחקר
4. דיון
5. רשימה ביבליוגרפית
נספחים:
נספח 1: שאלון לנבדק
נספח 2: תגובות הילדים בזמן הקראת הסיפור
נספח 3: סיכומי שאלונים ותצפיות

מקורות:

אוקלנדר ו. (1992) אשנב לנפש, הוצאת נורד חיפה.
בטלהיים ב. (1975) קיסמן של אגדות הוצאת רשפים ת"א.
בר-אל צ. נוימאיר מ. (1992) מפגשים עם הפסיכולוגיה מפגש שני: פסיכולוגיה התפתחותית, הוצאת רכב אבן - יהודה.
ויניקוט ד.ו. (1986) הכל מתחיל בבית דביר הוצאה לאור ת"א.
טל ק. (1991) התמודדות עפ פחדים בגיל הרך מכון פסיכולוגי רב מקצועי נתניה/ו-חדרה.
כהן א. (1990) סיפור הנפש בבליותרפיה, הלכה למעשה, הוצאת אח ת"א.
מאסן, קונגר, קאגן (1979), התפתחות הילד ואישיותו, הוצאת לדורי ת"א.
סגל ח. (1970), מלני קליין, הוצאת עד עובד.
פרייברג, ס. (1974) השנים המופלאות, ספרית פועלים מרחביה.
קובובי, ד. (תש"ס), ספרות אפיה, ספרות, חינוך ובריאות הנפש. בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית ושל משרד החינוך והתרבות, ע"י הוצאת מאגנס, האונ' העברית, ירושלים.
רביב ע. כנצלסון ע. (1986) משבר ושינוי בחיי הילד משפחתו, עמיחי ת"א.
שכטר, רוברט ומקולי, ספירון, ק. (1989), כשילדיך פוחדים מה עושים, איך מתמודדים. הדר, הוצאת ספרים בע"מ, ת"א.


תגים:

ביבליותרפיה · ספרותראפיה · טיפול · ספרות · ילדים · הפחתת · לילה · עיבוד · פחד · פחדי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עיבוד והבעה של פחדי הלילה באמצעות יצירות ספרותיות, ככלי המפחית את עוצמת הפחד אצל ילדי גן", סמינריון אודות "עיבוד והבעה של פחדי הלילה באמצעות יצירות ספרותיות, ככלי המפחית את עוצמת הפחד אצל ילדי גן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.