היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת גודל הכיתה על הישגים לימודיים

עבודה מס' 062260

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מחקרים.

3,858 מילים ,8 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

כידוע, הסוציולוגיה מאפשרת לשאול את השאלות המעניינות בנושאים שונים העוסקים בחלוקת הכוח החברתי ובמהות החברה. על כן, בעבודתי זו אעמוד על אחת מנקודות המחלוקת השכיחות ביותר בשדה החינוך - שאלת הקשר בין גודל הכיתה ובין הישגי התלמידים.

המצב בו מתבצע תהליך ההוראה, נחשב לאחד הגורמים המכריעים במידת ההצלחה של הלמידה. אחד האספקטים המרכזיים במצב זה הוא כאמור, גודל קבוצת התלמידים, והשאלה המתעוררת בנושא זה היא האם לגורם זה יש השפעה מובהקת על הישגי התלמידים.

ממצאי מחקרים שונים שעסקו בנושא זה, הוליכו למסקנה שגם אם קיים קשר כלשהו בין גודל הכיתה לבין הישגי התלמידים הרי הוא עקיף מאוד. דו"ח קולמן (1966), שעסק בקשר שבין תכונות שונות של בית הספר, תלמידיו ומוריו ובין הישגי תלמידים מציין את גודל הכיתה כאחד המשתנים הרבים, כמו השכלת המורה, טיב שירותי הייעוץ, משך הזמן שהתלמיד מקדיש לשיעורי הבית, משך יום הלימודים, גודל הספרייה וכדומה, כמשתנים שאין להם קשר ישיר עם הישגי התלמידים.

התוצאות וההכללות המתקבלות ממצאי המחקר עומדות בניגוד להתרשמותם של אנשי חינוך שונים, החל ממורים דרך מפקחים ומנהלים. דעתם של אלו היא, שצמצום גודל הכיתה מבטיח הישגים גבוהים של התלמידים במקצועות הלימוד השונים וכן בתחומים שונים אחרים כגון: פיתוח האישיות וחינוך לחיי חברה.

לפי סקר אשר נערך על ידי ועדת החינוך של הכנסת נבדקו עמדות של מנהלים, מורים, הורים ותלמידים לגבי הקטנת מספר התלמידים בכיתה, ונקבע כי הכיתות הגדולות הן "אבן רחיים עצומה המאיטה את הילוכה של מערכת החינוך ומקטינה עד מאוד את יעילות המשאבים המושקעים בה" (שפירא, 1996).

ניתן לומר כי הדרישה להקטנת הכיתה מהווה אחת מן הדרישות אשר חוזרת ועולה פעם אחר פעם בקרב ציבור המורים. לפי בדיקת המצב, הלכה למעשה, בפועל נמצא כי למעלה ממחצית כיתות האם בבית-הספר היסודיים וחטיבות-הביניים בארץ, מאוכלסות למעלה מן המידה, עד כדי הפרעה לתפקודן ופגיעה בהשגת היעדים הלימודיים והחינוכיים.

השערת המחקר
בעבודה זו אתבסס על השערת המחקר כי "גודל הכיתה הוא גורם משפיע על הישגי התלמידים", כשההנחה היא שכאשר הכיתה מאוכלסת יתר על המידה, יש פגיעה בהישגים לימודיים וההפך.

כדי לבדוק השערה זו, אציג את מחקרם של מיכאל חן, אריה לוי ועודד ארליך מאוניברסיטת תל-אביב, אשר עסק בקשר בין גודל הכיתה ובין הישגי התלמידים בכיתות ד' (מתוך "מגמות" כרך י"ח). כמו כן, אציג את מאמרה של שרלוט פלמינג (מתוך "מגמות" כרך י'), שנערך מטעם מכון הנרייטה סאלד (המכון הארצי למחקר במדעי ההתנהגות) ושעסק גם הוא בהשפעת גודל הכיתה על ההישגים הלימודיים. פלמינג סיכמה במאמרה תוצאותיהן של 17 מחקרים שבדקו את השפעת גודל הכיתה על הישגים לימודיים ברחבי העולם.

בנוסף, אביא את ממצאי הסקר אשר נערך על ידי וועדת החינוך של הכנסת, ומחקר שנערך על ידי נחום בלס מטעם המכון לפיתוח מבני חינוך ורווחה. מחקרו של בלס עסק בשאלת גודל בית-הספר היסודי.

מחקר נוסף, עליו אתבסס בעבודתי הינו מחקרו של מרימי קלס, מהמחלקה לסוציולוגיה של אוניברסיטת בר-אילן, אשר עסק בהשפעת גודל בית-הספר וסוג כיתה על ניכור ומעורבות חברתית של תלמידים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. אכלוס כיתות הלימוד בארץ ובעולם
3. עמדות שונות לבעיית אכלוס הכיתות
4. גודל הכיתה - כנושא למחקר
5. מסקנות המחקרים
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה
8. נספחים

הערת מערכת: בעבודה לא נכתבו מראי מקום\הערות שוליים.

מקורות:

בלס נחום, גודל בית-הספר היסודי - שיקולים לקבלת החלטות, הוצאת המכון לפיתוח מבני חינוך ורווחה, חוברת מס' 40, ת"א, 1986, עמודים 24-5.
גודל הכיתה בהחלט קובע - סקירת מאמרים מארצות הברית, הד החינוך, ינואר 1999, כרך ע"ג, גיליון מס' 5, עמודים 9-6.
חן מ', לוי א', ארליך ע', הקשר בין גודל הכיתה ובין הישגי התלמידים בכיתות ד', מגמות, בהוצאת מכון הנרייטה סאלד, דצמבר 1971 ירושלים, כרך י"ח, מספר 2, עמודים 249-247.
פלמינג ש', השפעת גודל הכיתה על ההישגים הלימודיים, מגמות, בהוצאת מכון הנרייטה סאלד, יולי 1959 ירושלים, כרך י', עמודים 58-53.
פרידמן יצחק ד"ר, למידה, הוראה, חינוך וגודל הכיתה - סקירת ספרות מקצועית, הוצאת מכון הנרייטה סאלד, 1994 ירושלים, עמודים 23-10.
קלס מרימי, השפעת גודל וסוג ביה"ס על ניכור ומעורבות חברתית של תלמידים, אוניברסיטת בר-אילן, תשמ"ט.
שפירא י', המהפכה האמיתית בחינוך - הוראה ולימוד בכיתות קטנות - דו"ח ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, המדפיס הממשלתי, ירושלים.


תגים:

אכלוס · גודל · כיתה · כיתות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת גודל הכיתה על הישגים לימודיים", סמינריון אודות "השפעת גודל הכיתה על הישגים לימודיים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.