היישום אינו מחובר לאינטרנט

תקשורת ודמוקרטיה בעולם הערבי

עבודה מס' 061666

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הלגיטמיות של אסד כפי שבאה לידי ביטוי בתקשורת הסורית.

6,467 מילים ,23 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

כתיבה זו בוחנת את הקשר הדואלי שבין תקשורת ודמוקרטיה, באחת ממדינות ערב המאפיינת יותר מכל את אניגמטיות קשר זה בקרב מדינות אלו - סוריה.
בבואנו להגדיר את המונח דמוקרטיה, נשאלת השאלה האם בכלל קיימת דמוקרטיה המהווה אב טיפוס למונח זה?
הדגם הדמוקרטי במדינות העולם הערבי מורכב מתהליך של ליברליזציה מבלי דמוקרטיזציה- מבנה זה מנסה להציג חזות דמוקרטית באמצעות פתיחות פוליטית ולהתאים עצמו באופן חיצוני - צורני לתהליך הדמוקרטיזציה הפוקד את העולם ואת מדינות ערב, אולם למעשה ניתן לכנות זאת "ליברליזציה קוסמטית" הגורמת לנתק בין השלטון לבין העם.
הסיבה לאי קיומה של דמוקרטיה אמיתית בסוריה נעוצה בתיאוריה הפוליטית הטוענת שמכיוון שסוג המשטר בעולם הערבי הנו משטר טוטליטרי אין סיכוי לדמוקרטיה, מאחר והחונטה הצבאית הפוליטית כלכלית היא זו ששולטת במדינה והאינטרס שלה הוא למנוע היווצרות של משטר דמוקרטי, זאת משום שמשטר מסוג זה יחליש אותה ולכן היא פועלת לשמר את המצב הקיים.
תולדותיה של סוריה עד שעלה אסד לשלטון רוויות בהפיכות ואי שקט ציבורי ופוליטי, אשר אסד שם להם קץ ביד ברזל שהנהיג עם עלייתו לשלטון בשלהי 1970. אלא שאסד, למרות היציבות היחסית שממנה נהנה שלטונו, חותר ללגיטימציה ללא הרף: "מטרתו הראשונית של אסד היא להמשיך ולשלוט בארצו כמנהיג לגיטימי ומקובל" (מעוז, 1988).
התיאוריה המרכזית עליה נתבסס בעבודה זו הנה תיאורית "ספירלת השתיקה" אשר נוצרת כאשר אמצעי התקשורת נותנים ביטוי אחיד וקבוע לדעה הדומיננטית, ובה בעת הולכת ונחלשת התמיכה שזוכה לה בעל הדעות החריגות מצד בני שיחו במגעיו השוטפים עימהם. בה במידה שנעלמים החיזוקים האלה עולה מספרם של האנשים שנמנעים מלהביע דעות חריגות ו \ או מאמצים להם את הדעה השלטת. בדרך זו תורמים אפוא אמצעי התקשורת באופן מובהק לחיזוקן של הדעות השולטות.
העיתונות בסוריה משמשת תפקיד כפול: מחד גיסא היא מביאה לקורא ידיעות ומאמרים במגוון נושאים רחב - פוליטיקה בינלאומית, עניינים מקומיים, תרבות, ספורט, כלכלה, ומאידך גיסא היא משמשת כנושאת דבר השלטון ומסריו, מבלי להקצות מקום לדעות, גישות ועמדות המנוגדות לאלו של השלטון.
הרעיון המרכזי העומד בבסיס עבודה זו הוא שהעיתונות שימשה בידי אסד ככלי ליצירת לגיטימציה לעצמו כנשיא ולמערכות המופעלות על ידו כשלטון ומטרתה היא ניתוח מדיניותו של אסד כלפי התקשורת הסורית והריאקציה כתוצאה ממנה. מדיניותו הן במישור הפנימי והן במישור החיצוני, נקבעת בראש ובראשונה מתוך שיקולים של יצירת הסכמה ציבורית רחבה ככל שניתן להחלטותיו, לפעולותיו ומכאן גם למנהיגותו ולשלטונו.
אחת הדרכים שבהם השתמש אסד לביסוס הלגיטימיות של שלטונו נעוצה במדיניות החוץ הסורית כלפי ישראל ומדינות ערב (ביניהם: איראן, עירק, לבנון ומצרים). מדיניות זו תנותח באמצעות גישות ויישומן על גבי מערכת היחסים אשר התקיימה בין סוריה לבין מדינות אלה.
ראיית הלגיטימיות כקו המנחה את אסד נותנת הסבר נאות הן לצעדים שאסד נקט והן לתמונה התקשורתית המלווה צעדים אלו. מטרתנו היא בעיקר להציג את החיפוש אחר הלגיטימיות כמרכיב העיקרי במסר הפוליטי העיתונאי המלווה את המדיניות.
העבודה, כמסגרת עבודה בוחנת, מבוססת על כתבות, מאמרים וספרות רלוונטית של חוקרים מתחום מדעי המדינה בארץ ובעולם ועיתונים סוריים כגון אלבעת', אלת'ורה ותשרין.

תוכן העניינים:
מבוא
המונח דמוקרטיה ומשמעותו בסוריה
מערכת השלטון הסורית
תפקיד אמצעי התקשורת בסוריה (הרחבה)
גישות מחקר לגבי מדיניות החוץ של סוריה
כיצד מוצגת ישראל בתקשורת הסורית
מדינות ערב בראי התקשורת הסורית
לסיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבי-רן, ר. (1986). המעורבות הסורית בלבנון 1975-1985, משהב"ט, מערכות, ע' 13-19.
בנג'ו, ע. (1996). עיראק של צדאם - שיח פוליטי ושפת הכח, ת"א, מרכז משה דיין.
גורן, ד. (1993). תקשורת ומציאות - מושגי יסוד בתקשורת המונים, ירושלים, כתר, ע' 64.
האנס י. מורגנתאו. (1968). פוליטיקה בין אומות, ת"א, יחדיו, כרך א', ע' 3-4.
זיסר, א. (1993). סוריה - שאלת הירושה - לקראת הכרעה?, ת"א, מרכז משה דיין.
כדורי, א. (תשנ"ג). דמוקרטיה והתרבות הפוליטית ערבית. ירושלים, כרמל.
מעוז, מ. (תשל"ד). סוריה החדשה - תמורות פוליטיות וחברתיות בתהליך הקמת קהילה לאומית. ת"א, רשפים.
מעוז, מ. (תשמ"ח). אסד הספינקס של דמשק - ביוגרפיה פוליטית. ת"א, דביר.
סיל, פ. (תשכ"ט). סוריה - מאבק אל הצמרת, תל אביב, מערכות.
סיל, פ. (1993). אסד- המאבק על המזרח התיכון, תל אביב, מערכות.
קידר, מ. (תשנ"ח). הלשון הפוליטית הפומבית של משטר אסד בסוריה: מסרים ודרכי הבעתם, אונ' בר אילן, פרק ב'.
קרמר, מ. (1991). "העלווים והאיסלאם השיעי", בתוך: אבנר יניב, מעוז משה ואבי קובר (עורכים), סוריה ובטחון ישראל, מערכות, ת"א, ע' 179.
Ayalon, A. (1995). The press in the Arab Middle East, N.Y, Oxford University press.
Rymond, H. (1995). Omini-Balancing Revisted: Syrian foreign policy between rational actor and regime legitimacy, A paper offered as part of the proceedings of the MESA. P 1-2.
William Rugh.(1987). The Arab Press-Means, Media and political process in the Arab World, N.Y. Syracuse University Press. P. 68.
Zisser, E. (1997). "Syrian Foreign Policy: The Reverse Side of the same coin", JIME Review, Vol 10, no36, pp 73-92.

תגים:

דמוקרטיה · דקטטורה · מגזר · מדיניות · מזרח · ערבי · פוליטיקה · שלטון · שליט · תאוריה · תיכון · תקשורת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תקשורת ודמוקרטיה בעולם הערבי", סמינריון אודות "תקשורת ודמוקרטיה בעולם הערבי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.