היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמד האישה הערבייה כפי שבא לידי ביטוי בסיפוריהן של סופרות ערביות

עבודה מס' 061054

מחיר: 554.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מעמד האישה הערביה ודיון ביצירותיהן של אליפה ריפעת ונוול אל-סעדאוי.

10,088 מילים ,17 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
מעמדה של האישה בחברה הערבית ממאה ה-19
מעמדה של האישה במצרים ומאבק האישה לשחרור
הפמיניסטיות הראשונות באיסלאם
אוריינטליזם (מזרחיות) מול מערביות
הערכים המקודשים באיסלאם המתייחסים לאישה
קרום הבתולין - הערך של כבוד השפחה
מילת נשים
נישואין (גירושין)
הדמות הנשית בספרות הערבית
הסופרות המצריות
אליפה ריפעת
נוואל אל-סעדאוי
סיפוריה של אליפה ריפעת - תקציר וניתוח
מי יהיה האיש
כבוד המשפחה
סיפוריה של נואל אל סעדאוי - תקציר וניתוח
בעלי אני לא אוהבת אותך
חלומות
ההשפעה הפמיניסטית של הסופרות
סיכום
ביבליוגרפיה

האישה המוסלמית מופלת מעצם היותה אישה, מיום היוולדה היא פחותה מהגבר.
נוואל אל - סעדאוי כתבה שהיחס לו זכה אחיה בניגוד אליה הביאה להכרה כי בחברה שבה היא חיה מעמדה של האישה נחות. "בבוקר כשאחי היה מתעורר הוא היה משאיר את מיטתו מבולגנת ואילו אני הייתי צריכה לסדר את מיטתי ומיטתו. אחי היה יוצא לשחק ברחוב מבלי לבקש את רשות הוריו ואילו אני הייתי יכולה רק אם קיבלתי רשות. אחי היה מקבל חתיכת בשר גדולה משלי"1
מיום היוולדן שרויות רוב הילדות הערביות באווירה ספוגת אזהרות מפני דברים שאמורים להיות מזיקים, אסורים, מוקצים או מבישים על פי הדת. כל דבר שנוגע לחשיפה או נגיעה באיבר מינן נחשב לפגיעה בכבודה של הילדה ושל משפחתה מכיוון שכבוד המשפחה תלוי בהתנהגות הילדה ישנה הקפדה מדוקדקת בסוגייה זו.

עבודה זו דנה ביצירותיהן של שתי סופרות מצריות, אליפה ריפעת ונוול אל-סעדאוי, שכותבות נגד האפליה המינית בחברה הערבית. שתי סופרות אלה מהוות סמל וייצוג של המאבק כנגד הבלתי צודק וההפליה כנגדן. נשים שהעזו לקום כנגד חברת הגברים ובמידת מה להוקיע אותה.
אאבחן את מעמדה של האישה המוסלמית כפי שמשתקפת בראי הספרות הערבית כשהדגש הוא כיצד סופרות כותבות על האישה ובאלו סוגיות הן דנות ביצירותיהן.

מאמרים רבים נכתבו על האישה המוסלמית, אני אתמקד בזוית הספרותית ולא בנתונים סטטיסטיים. בחינת האישה דרך ראי הספרות, בייחוד ביצירותיהן של נשים, מאפשרת לנו לחדור לעולם מלא תיאורים ודימויים הלקוחים לרוב מניסיונן האישי ומהיותן חלק מהשכבה בחברה הערבית אותה אני בוחן. אנסה לבדוק במה הן
מתמקדות בכתיבתן, איך מצטיירת דמות האישה בעיניהן אבחן את המסרים אותם הן רוצות להעביר במיוחד, מאחר שלרוב הן מדברות כחלק מאותה הקבוצה.

בעבודתי אנסה לבדוק כיצד משמש כבוד האישה כאינדיקטור לכבוד המשפחה וכיצד משתקף כבוד המשפחה כאמצעי לשליטה באישה ובחייה המיניים. אבחן באילו נושאים בוחרות הסופרות להתמקד ואיך הן רואות את האישה המוסלמית.
החברה המזרח תיכונית ממשיכה גם בימינו להיות חידה למערב, סיפורי עם ואגדות פותחו מהמפגש הראשון בין שתי התרבויות. התאולוגים והמבקרים המערביים תארו את האישה הערבייה באופן חד צדדי מאחר ולא הבינו את החברה המזרחית וצפו, לרוב רק בגברים. רבים מהם כתבו כי החלק הנשי לא בא לידי ביטוי בחברה המזרחית.2 אבדוק עד כמה, אם בכלל, זוכות הנשים במזרח לחופש בהבעת רגשותיהן וצורכיהן המיניים, איך בכלל החברה המזרחית רואה את האישה.
-------------------------------------------------------------------------------
1. Zeidan, Joseph T. Arab Women Novelists: The formative years and beyond. New York: University of New York Press, 1995, pp. 125-126
.2. Warnock Fernea, Elizabeth and Basima Qattan Berzigan. Middle Eastern Muslim Women Speak, Texas: University Of Texas Press, 1977, pp. xvii-xix

מקורות:

אל-סעדאוי, נוואל. מאחורי הרעלה, נשים בעולם הערבי. גבעתיים: הוצאת מסדה, תשמ"ח 1988.
אל-סעדאוי, נוואל. נפילתו של האימאם. תל אביב: ספרי מפרס, 1991.
אלעד, עמי בוסקילה. בית לחוף נהר: סיפורים מצריים משנות השבעים והשמונים. ידיעות אחרונות ספרי חמד "משכל" הוצאה לאור 1996.
ידלין, רבקה. האזרח המצרי משיח את ליבו: אינדיקטורים חברתיים ותרבותיים בראיונות עם תושבי קהיר וכפרים מצריים. המזה"ת, כרך ל' . תשמ"א 1981.
סומך, ששון. ענבר לולו: סיפורי אהבה ערביים. תל-אביב: עקד, 1995.
סגורי, הנוש מגדה, דר'. מעמד הנשים בעולם הערבי. 1998
גודווין, ג'אן. מחיר הכבוד נשים מוסלמיות מפירות את השתיקה בעולם האיסלאמי, מאנגלית: בת שבע מנס, ספריית מעריב, 1995.
אליעד עמי, חנה עמית כוכבי, זאב קליין, גדעון שילה ויצחק שניבוים. מעבר לאופק: סיפורים ערביים בני ימינו, מפעלי דפוס "כתר". ירושלים,1989.
אל סעדאוי, נואל. מאחורי הרעלה, נשים בעולם הערבי, גבעתיים, הוצאת מסדה. 1988.
Allen, Roger, Hilary Kilptrick and Ed de Moor. Love and Sexuality in Modern Arabic Literature. London: Saqi Books, 1995.
Mernissi, Fatima. Women's Rebellion Islamic Memory. London: Zed Books Ltd. 1996
Minces, Juliette. The House of Obedience: Woman in Arab Society. London: Zed Books Ltd 1982.
Nadje, Sadig Al Ali. Gender Writing/Writing Gender: The Representtion of Woman in a Selection of Modern Egyptian Literature. Cairo: The American University in Cairo Press, 1994
Warnock Fernea, Elizabeth and Basima Qattan Berizigan. Middle Eastren Muslim Woman Speaks. Texas: University of Texas Press, 1977.
Zeidan, Joswph T. Arab Women Novelists: The Formative Years and Beyond. New York: University of New York Press,1995
Said, Edward, Orientalism, NY,.1977
Sontag, Susan. Against Interpretation, Farrar, Straus Giroux, NY. 1966.

תגים:

איסלאם · איסלם · אפליה · כבוד · מוסלמי · מילת · מינית · משפחה · נשים · ערבים · פמיניזם · פמיניסטי · רעלה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמד האישה הערבייה כפי שבא לידי ביטוי בסיפוריהן של סופרות ערביות", סמינריון אודות "מעמד האישה הערבייה כפי שבא לידי ביטוי בסיפוריהן של סופרות ערביות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.