היישום אינו מחובר לאינטרנט

מוסא צדר - האיש ופועלו

עבודה מס' 060791

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת דמותו של צאדר על רקע פעילותו הפוליטית, יחסיו עם בעלי ההשפעה בלבנון ועמדתו כלפי ישראל.

6,260 מילים ,11 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

צה"ל נסוג מלבנון. דרום-לבנון מלאה בדגלי חיזבאללה. בין תמונות השיח' נסראללה ודגלי המפלגות השונות ניתן להבחין גם בתמונתו של מוסא צדר. צדר הקים את ארגון "אמל" והיה בכיר המנהיגים השיעים בלבנון עד לאמצע שנות ה-70, אולם מעמדו החל להתערער עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון עד להיעלמו ב-1978 בלוב. מה מיוחד בו באיש שהקים את "אמל" וממשיך להיות סמל לשיעים גם לאחר התבססות החיזבאללה בלבנון?

בעבודתי זו אבחן את דמותו של מוסא צדר תוך דגש על פעילותו בסבך הפוליטי של לבנון, אתבונן ביחסים המורכבים אותם פיתח עם בעלות ההשפעה בלבנון (סוריה ואיראן) ובעמדתו כלפי ישראל עם תחילת הפעילות הפלסטינית בלבנון ובעיקר, אנסה לענות על השאלה האם מוסא צדר הוא דמות יוצאת דופן בעולם השיעי או שאינו שונה בהרבה ממנהיגים שיעים נוספים.
טענתי היא שמוסא צדר היה מנהיג יוצא דופן בכך שהוציא את העדה השיעית מפאסיביות לאקטיביות בכל הנוגע לפועלה הפוליטי, המעמדי והחברתי. על מנת לבחון אמיתות טענה זו, אסקור בפרק הראשון את הרקע ממנו צמח צדר. רקע זה יחולק לשלושה חלקים. החלק ראשון, המשפחתי, יראה כיצד ההנהגה הדתית והמרד מהוות מורשת במשפחתו של צדר. אציג את מוסא צדר כצאצא למשפחה בעלת מעמד דתי גבוה, שסקירת פעולותיה מאז שנות ה-20, מראה מאבקים רבים עבור העדה השיעית. בחלק השני אבחן את המקום ממנו הגיע צדר. אראה כי קם בה נולד ולמד ונג'ף בה עשה את לימודיו הגבוהים, שהיו שתי הערים הקדושות ביותר לשיעים, הינן בעלות השפעה רבה לא רק מבחינה דתית אלא גם מבחינה חברתית ופוליטית ואת התורות והרעיונות שספג צדר במדרשים אלה, הוא יישם היטב בפעילותו כאימאם בלבנון. כן אתייחס לזמן שבו גדל מוסא צדר. בחלק השלישי אראה כי התבגרותו בתקופה שבה שלטו משטרים קולוניאלים, ובאיראן - משטר השאה דחק את השיעים ודיכא אותם, גרמו לו לספוג את אווירת המאבק אשר ניהלה העדה כנגד מדכאיה.
בפרק ב' אעסוק בהגעתו של צדר ללבנון והתבססותו בה. אעלה מספר השערות לגבי הסיבות שהביאו אותו ללבנון ואסקור את הפעולות הפוליטיות שעשה לביסוס מעמדו. בפרק ג' אעסוק במצבה של העדה השיעית בלבנון, אדון בנחיתותה של העדה, אשר למרות שהיא הגדולה מבחינה מספרית, היא עדה מקופחת בכל הנוגע למצבה הסוציו-אקונומי ואפילו הדתי. צדר הוא האיש שגרם לשינוי במצבה של העדה, תוך בחינה של מצב השיעים לאחר התחלת פעילותו של צדר. בפרק ד' אסקור את פעילותו הפוליטית של צדר עבור העדה השיעית, כולל הקמת מוסדות ארגוניים לעדה השיעית שידאגו לאינטרסים שלה וייצגו את תביעותיה בממשל הלבנוני (המועצה השיעית העליונה). כמו כן, אתאר את מערכת יחסי החוץ של צדר עם סוריה ואיראן.
אראה את נסיונותיו של צדר להשתייך לשני עולמות - לבנון, בה פעל ואיראן, ממנה הגיע והמניעים לנסיון זה. בפרק ה' אעסוק בבעיה הפלסטינית (הגעתם של הארגונים הפלסטיניים לדרום-לבנון בעקבות גירושם מירדן ב-1970) כנקודת מפנה במעמדו של צדר. אראה כיצד הנסיון לשמור על מעמדה של העדה השיעית מחד והנסיון להזדהות עם הפלסטינים מאידך, גרם להתנגשות אינטרסים ולנקיטת מדיניות אשר לא סיפקה איש מן הצדדים. זאת מכיוון שעתידה של העדה השיעית היה בראש מעייניו. מסיבה זו הקים צדר את "תנועת המקופחים" ובהמשך את ארגון "אמל". בפרק ו' אבחן את
הסיבות להפיכתו של הארגון למיליציה צבאית. את תפקודו של צדר כמנהיג במלחמת האזרחים וכיצד המדיניות בה נקט הביאה לנסיגה במעמדו. כך שטענתי על ייחודו של צדר כמנהיג, תיבחן בכל אחד מפרקי העבודה. את מסקנותי אגיש בסיכום.

תוכן עניינים:

מבוא

פרק א': רקע
1.1. רקע משפחתי, דת ומאבקים
1.2. קם ונג'ף - סביבת התבגרותו של צדר והשפעתה עליו
1.3. השיעים בתקופת השלטון הקולוניאלי ודיכוי הדת על ידי רזה שאה

פרק ב': שליחותו של צדר בלבנון, הגעתו והתבססותו בה

פרק ג': העדה השיעית בלבנון

פרק ד': פעילותו הפוליטית של צדר
4.1. המועצה האסלאמית השיעית העליונה
4.2. יחסי החוץ של צדר והשפעתם על המדיניות הפנים-לבנונית

פרק ה': התבססות מעמדו של צדר, הבעיה הפלסטינית ו"תנועת המקופחים"

פרק ו': הקמת "אמל", ומלחמת האזרחים כנקודת מפנה

סיכום

ביבליוגרפיה

מקורות:

א. כצמן, "האיש עם המצנפת השחורה", הארץ, 13.1.89, עמ' 26-28.
ח. זמר וע. גלבוע, "ההתפתחויות הפנימיות בלבנון במחצית הראשונה של שנות ה70-", מתוך: ערב לזכר יהושפט נצר ואבישי בן-צבי ז"ל, אונ' תל-אביב - מכון שילוח, 9.11.76.
פ. עג'מי, האימאם הנעלם, עם עובד, תל-אביב, 1988.
מ. קרמר, פדלאללה: המצפן של חזבאללה, מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה, אונ' תל-אביב, 1998, עמ' 18.
ש. שפירא, "האמאם מוסא אלצדר: מחוללה של התנועה השיעית בלבנון", סקירות, מרכז דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה, מכון שילוח, אונ' תל-אביב, תל-אביב, אפריל 1986.
ש. שפירא, חבאללה בין איראן ולבנון. קו אדום, הקיבוץ המאוחד, תל-אביב, 2000.
M. Deeb, "Shia Movements I Lebanon: Their Formation, Ideology, Social Basis, and Links with Iran and Syria", Third World Quarterly10 (2), 1988, pp. 683-6
H. al-Murr, "Imam Al-Sadr Welcomes Return of Lebanese Army to South", Al-Dustur in Arabic (London), 26 Jun - 2 Jul 1978, pp. 9-11, In: JPRS, No. 71898, 20.9.78, pp. 37-44.
A.G. Norton, "Harakat Amal", in: E.E. Azar P.A. Jureidni (eds.), The Emergence of a New Lebanon, New York, Praeger, 1984, pp. 163-
P. Pourshariati, "Qum", Encyclipedia of the Modern Middle East Vol. 3, Simon Schuster Macmillan, New York, 1996, p. 1054.
M.M.J. Fischer, "Qum", The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World Vol.3, Oxford University Press, New York, Oxford, 1995, pp. 381-385.

תגים:

שיעים · פליט · דרום · לבנון · חיזבאללה · אמל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מוסא צדר - האיש ופועלו", סמינריון אודות "מוסא צדר - האיש ופועלו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.