היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההשפעה של הקהל בתיאטרון הפלייבק על חווית המספר

עבודה מס' 060385

מחיר: 223.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הספרות בנושא ותיאור השלבים בהשפעת הקהל.

7,389 מילים ,20 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

השפעת הקהל על חווית המספר בתיאטרון הפלייבק

תוכן העניינים
הקדמה
סקירת ספרות
שלבים בהשפעת הקהל
תפקיד בקבוצה
סוגי קהל
איך משפיע הקהל?
סוגי מספרים
סוגי סיפור
איך ההשפעה באה לידי ביטוי
תוכן ההשפעה
סיכום
ביבליוגרפיה


הקדמה
הרעיון של תיאטרון הפלייבק השפיע על רבים ברחבי תבל, בחמש יבשות. בשנת
1990 נוסדה רשת תיאטרוני הפלייבק (http://www.playbacknet.org), ובשנת 1999 כלל
ה70 IPTN- להקות ו200 - חברים מ26 - ארצות. ועידות פלייבק בינלאומיות כונסו
בסידני, אוסטרליה (1992), בכפר צפונית להלסינקי, פינלנד (1993), באולימפיה,
ארה"ב (1995), בפרת', אוסטרליה (1997) וביורק, אנגליה (1999). מייסדי הפלייבק,
הזוג ג'ונתן פוקס וג'ו סלס, מנהלים את the School of Playback Theatre ב Vassar -
.College in Poughkeepsie New York

מתוך הנושאים הרבים בהם יכולתי לעסוק בתחום הפלייבק, בחרתי בהשפעת
הקהל על חווית המספרת, כי מעסיקה אותי מאוד החשיבות של הקהל בתיאטרון,
באיזו מידה תיאטרון הוא שונה עם ובלי קהל, ובעצם: מה עושה את התיאטרון
לתיאטרון! (לעומת קולנוע וטלוויזיה, נגיד, שלא זקוקים מיידית לקהל כדי
להתקיים.(
הקהל הוא האלפא והאומגה של התיאטרון. משם באה הרשות, ההשראה, ולשם
הכל חוזר. באופן מובהק ומילולי עוד יותר מתקיים הדבר הזה בתיאטרון הפלייבק:
אם לא יוצאים מתוך הקהל מספרים, לא תהיה הצגה; המספרים ("המחזאים")
באים מהקהל וחוזרים אליו; ההצגה משוחקת אל הקהל; ולבסוף: שם התיאטרון
("to play back") מצביע יותר מכל דבר אחר על הקשר העמוק בין שני הצדדים
בפלייבק!

עבודתה של נוגה חממי (1998) היא בסיס חשוב לעבודה שלי, בגלל הקרבה בנושא,
אך נגה התמקדה בחווית השחקן, ואני אתמקד בחווית המספר ובהשפעת הקהל על
חוויה זו.
עשיתי הפרדה בעבודה זו בין סקירת הספרות וגוף העבודה, אך הפרדה זו היא
מלאכותית מעט, ומבטאת אך דגש ולא הפרדה מוחלטת: גם בסקירת הספרות יש מן
הניסיון האישי שלי, וגם בגוף העבודה אמשיך להתייחס לספרות המקצועית.
בסקירת הספרות אני מתייחס באריכות לנושא הזיכרון ולתפיסת העצמי דרך
הסיפור על עצמי. אני רוצה לציין פה, שאני רואה קווים מקבילים בין הפלייבק
לתהליך שעברנו בקורס "תיעוד אקדמי של ידע צבור", שבמסגרתו נכתבה עבודה זו,
ואין לי ספק שהפלייבק יכול היה להיות כלי מתאים לסדנא כזו.

בעבודה זו עשיתי שימוש רנדומלי במין זכר ובמין נקבה, לעתים אני כותב
"המספר" ולעתים "המספרת". אין כל משמעות להבדל זה.

אקדים ואומר לגבי נושא העבודה: השפעת הקהל על חוויית המספרת יכולה להיות
טובה, אך גם מזיקה, ולא אציג פה תוצאות חד-משמעיות.
כשאני מדבר על פלייבק, אני מתכוון תמיד לפלייבק ככלי קהילתי-חברתי, פלייבק
כתיאטרון, ולא הפלייבק הטיפולי, אלא אם כן צויין אחרת במפורש.

מקורות:

חממי, נגה: על חווית השחקן בתיאטרון פלייבק. תזה, לסלי קולג', 1998.
עומר, חיים ואלון, נחי: מעשה הסיפור הטיפולי. הוצאת מודן, 1997, ת"א.
Barton, Bob and Booth, David: Stories in the Classroom: Storytelling, Reading Aloud and Roleplaying with Children, Pembrooke Publishers Ltd., 1990
Brook, Peter: The Empty Space. Pinguin. 1968. Harmonsworth..
Fox, Jonathan: Journey to Deep Stories. Melbourne Playback News, 1999, http://home.vicnet.net.au/~playback
Fox, Jonathan Dauber, Heinrich:Gathering Voices Tusitala Publishing, 1999, N.Y.
Fox, Jonathan: Acts of Service Tusitala Publishing, 1999, New York.
Fox, Jonathan: Renaissance einer alten Tradition. Playback Theater. 1996. Kצln
Piaget, J. : Play, Dreams, and Imitation in Chldhood. New York, 1962, Norton.
Salas, Jo: Culture and community: Playback theater. The Drama Review 27 (1983), p. 15-25.
Salas, Jo:. Music in playback theatre. Arts in Psychotherapy. 19 (1992), p. 13-18.
Salas, Jo: Improvising real life: Personal story in playback theater, (1993). Dubuque, IO: Kendall/Hunt.
Salas, Jo: Playback theater: Children find their stories. In: Handbook for treatment of Attachment -Trauma in children, ed. B. James, Lexington. 1994. New York

תגים:

אהדה · במה · השפעה · חשיפה · מספר · מספרת · סיפור · עוינות · פלייבק · קהל · תיאטרון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההשפעה של הקהל בתיאטרון הפלייבק על חווית המספר", סמינריון אודות "ההשפעה של הקהל בתיאטרון הפלייבק על חווית המספר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.