היישום אינו מחובר לאינטרנט

החברה הישראלית- מבחן בית בלימודי תקשורת

עבודה מס' 050963

מחיר: 191.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלות של דת ומדינה ושוויון בין כלל אזרחי המדינה.

4,259 מילים ,16 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

חלק א'- דת ומדינה
המאפיין את הסדר החברתי בישראל היא ההגמוניה הציונית המתבטאת בזהות שבין דת ללאום. ע"פ התפיסה היהודית אלוהים הוא מלכו היחיד של ישראל, מגינו ומושיעו היחיד.
תפיסה זו עומדת בסתירה מוחלטת לרעיון השחרור והליברליזם הלאומי העומד במרכז השקפת העולם של הציונות המודרנית.
נשאלת השאלה- כיצד משפיעה על הדמוקרטיה הישראלית, העובדה כי זכויות אזרחיות של הפרט במדינת ישראל מותנות בהשתייכותו האתנית-דתית? כלומר, הדמוקרטיה הישראלית מספקת את זכויות המיעוט באופן חלקי ויש הטוענים כי זו דמוקרטיה מאיכות נמוכה מאחר וחסר בה המוטיב הליברלי. הדמוקרטיה המערבית משלבת בין שני רכיבים: רכיב פרוצדוראלי ורכיב ליברלי.

חלק ב'- הזכות לשוויון
ישראל מהווה כור היתוך מבעבע אשר קבוצות ותרבויות שונות מתנגשות בו זו בזו בתדירות גבוהה. מבחינה חוקית מבטיחה המדינה הגנה מלאה לכל תושביה ורואה בחומרה תופעות של העדר סובלנות ואף מענישה ע"פ חוק גורמים המסיתים לגזענות, אך לעיתים קיים פער משמעותי בין החוק הכתוב לבין הזרמים הגועשים בחברה (פדהצור, 1999). ניתן לומר כי התרבות הישראלית היא הגמונית, היא איננה מאפשרת לפרט את זכותו המלאה להיות שונה מבלי לשלם מחיר יקר על כך (סמוחה1999,). יש הטוענים כי התרבות הישראלית מאופיינת ב"קסנופוביה" (שנאת זרים), הנובעת דווקא מן העבר הרדוף של היהודים אשר תורם לשאיפתם להתבודדות וליצירת קהילה מובחנת על רקע דתי תוך דחיקתם החוצה של אלו שאינם יהודים(פדהצור 1999). מצד שני מדינת ישראל נוצרה על יסוד עיקרון השוויון וסלידה מאפליה קבוצתית, המבוססים גם הם על הניסיון היסטורי של העם היהודי כקורבן אפליה (מאמר 5). כלומר יש כאן בעיה בסיסית אשר לדעתי עצם מהותה מושרש בעובדה כי ישראל היא מדינת היהודים, והדמוקרטיה הישראלית היא דמוקרטיה ליהודים. כל עוד הציונות היא אידיאולוגיה אתנית שמגדירה את אורך החיים במדינה, היא תמשיך לבלום את האפשרות שישראל תהפוך ל"מדינת כל אזרחיה", מדינה ששורר בה שוויון מוחלט בין האזרחים מבלי קשר לדתם ובמנותק מיהדות התפוצות [שם].
אני טוענת כי קיים בישראל מצב של אי שיוויון גובר אשר מקרב את המצב החברתי בישראל להגדרה של ארצות מערביות למחצה. ישראל מוגדרת כמדינתו של העם היהודי ומכאן שישנה העדפה ליהודים ועל כן הדמוקרטיה הישראלית היא דמוקרטיה אתנית ולא דמוקרטיה ליברלית חילונית ושוויונית שבה שורר פלורליזם אמיתי. זו דמוקרטיה מאיכות נמוכה שממסדת את אי השוויון בין אזרחיה ומאופיינת בהיררכיה אתנית שבראשה האשכנזים, המזרחים הרחק מהם מתחתם והערבים אזרחי ישראל בתחתית (סמוחה, 1993).

תוכן עניינים:
1. חלק א' - דת ומדינה
2. חלק ב' - הזכות לשוויון
2.1 מבוא
2.2 נשים בישראל
2.3 אי שוויון בין מזרחים לאשכנזים- האמנם?
2.4 הערבים אזרחי ישראל
2.5 סיכום ומסקנות
3. ביבליוגרפיה

מקורות:

אישון,מ. (18.03.1999). דת ומדינה בדיבור אחד. הצופה.
ברנשטיין, ד. (1993). "בין האשה-האדם ובין אשת הבית": אשה ומשפחה בציבור הפועלים היהודי העירוני בתקופת היישוב. בתוך: רם, א. (עורך), החברה הישראלית: הבטים ביקורתיים. עמ' 103-83תל-אביב: ברירות.
בשארה, ע. (1993). על שאלת המיעוט הפלסטיני בישראל. בתוך: רם, א. (עורך), החברה הישראלית: הבטים ביקורתיים. עמ' 221-203. תל-אביב: ברירות.
הראבן, א. (1999). לקראת שנת 2025: התיתכן חברה אזרחית משותפת ליהודים ולערבים בישראל? בתוך: קובץ מאמרים בקורס "החברה הישראלית". תל-אביב: המכללה למנהל.
ישובי, נ (דצמבר, 1999). איפה ואיפה. תל-אביב:כספית.
מלמן,י. (1999). המהפכה הספרדית. הישראלים החדשים: מבט אישי על חברה בשינוי. ירושלים: שוקן.
סבירסקי, ש. וברנשטיין, ד. (1993). מי עבד במה, עבור מה, ותמורת מה? הפיתוח הכלכלי של ישראל והתהוות חלוקת העבודה העדתית. בתוך: רם, א. (עורך), החברה הישראלית: הבטים ביקורתיים. עמ' 120-147. תל-אביב: ברירות.
סמוחה, ס. (1993). שסעים מעמדיים, עדתיים ולאומיים ודמוקרטיה בישראל. בתוך: רם, א. (עורך), החברה הישראלית: הבטים ביקורתיים.202 עמ' 202-172תל-אביב: ברירות.
סמוחה, ס. (1996). שסעים בישראל: לקראת עידן השלום. בתוך: גרץ,נ. ונויברגר, ב. (עורכים), מלחמה ושלום. עמ' 33-42. תל-אביב:האוניברסיטה הפתוחה.
סמוחה, ס. (1999). תמורות בחברה הישראלית- לאחר יובל שנים. אלפיים, 17, עמ' 239-261.
קימרלינג, ב. (1994). דת לאומיות ודמוקרטיה בישראל. בתוך: זמנים, 50. עמ' 132-116.
רדאי, פ. (1995). על השוויון. בתוך: רדאי, פ. (עורך), מעמד האשה בחברה ובמשפט. עמ' 63-19ירושלים ותל-אביב: שוקן.
רם, א. (1993). החברה ומדע החברה: סוציולוגיה ממסדית וסוציולוגיה ביקורתית בישראל. בתוך: רם, א. (עורך), החברה הישראלית: הבטים ביקורתיים. עמ' 39-7. תל-אביב: ברירות.
שוחט, א. (1993). לדובב את השתיקות: ייצוג האשה והמזרח בקולנוע הישראלי. בתוך: רם, א. (עורך), החברה הישראלית: הבטים ביקורתיים. עמ' 252-245. תל-אביב: ברירות.
שפירא, י. (1996). עידן הפופוליזם מגיע. בתוך: שפירא, י. (עורך), חברה בשבי הפוליטיקאים. עמ' 123. תל-אביב: ספרית פועלים בע"מ.
שפירא,י. (1996). פורמולות לגיטימציוניות חדשות לשלטון: יהדות דתית-לאומית. בתוך: שפירא, י. (עורך), חברה בשבי הפוליטיקאים. עמ' 69-46. תל-אביב: ספרית פועלים בע"מ.

תגים:

ישראלית · שויון · שיויון · לאום · אפליה · דמוקרטיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החברה הישראלית- מבחן בית בלימודי תקשורת", סמינריון אודות "החברה הישראלית- מבחן בית בלימודי תקשורת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.