היישום אינו מחובר לאינטרנט

מפלגת רק"ח

עבודה מס' 050489

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הדילמה של מפלגה קומוניסטית בהצטרפות להליך הדימוקרטי ותיפקודה כמפלגה המייצגת מגזר מקופח.

3,218 מילים ,8 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

כבר באמצע המאה התשע עשרה, התמודדו ארגונים קומוניסטיים עם "דילמת ההשתתפות" - האם לפעול לקידום מעמד הפרולטריון מתוך המנגנונים הממשלתיים ומוסדות המדינה, או לפעול כגופים חוץ פרלמנטריים מהפכניים. עיון
במשנתו המדינית של הוגה הקומוניזם, קארל מארכס, מעיד על שניות מה ביחסו אל ההשתתפות הפוליטית.

מחד, מארכס היה הוגה "המהפכה הפרולטריונית" בחזונו ראה את המוני מעמד הפועלים המנוצל, משתלטים בכח על משאבי המדינה והקפיטל, ומביאים לחלוקה מחודשת וצודקת של ההון. מרכיב המהפכה במשנתו של מארכס הינו דומיננטי ביותר, הוא צופה ניצחון לפרולטריון רק בעקבות פעילות עממית נרחבת ואיחוד התארגנויות מקומיות לארציות ועל לאומיות, קרי פעילות של לקיחת השלטון בכח המון על לאומי. מאידך, מארכס אינו שולל השתתפות פוליטית ופרלמנטרית, כאמצעי להשגת רפורמות שישרתו את הפרולטריון, ללא "מתן הכשר" למסורות הלא-קומוניסטיות הנהוגות. כך לדוגמא מתייחס מארכס בחיוב למפלגה הקומוניסטית בצרפת שחברה לסוציאל-דמוקרטים נגד הבורגנות השמרנית הרדיקלית "בלי לוותר בתוך כך על הזכות להתייחס בביקורת אל המליצות והאשליות ששורשן במסורת המהפכנית" (של צרפת)1. באותו אורח חיובי הוא מתייחס גם לצ'ארטיסטים באנגליה2, ולמפלגות הקומוניסטיות בגרמניה ושוויץ.

הדילמה בפניה ניצבו הכוחות הקומוניסטים בבואם להכריע האם לקחת חלק במוסדות השלטון נבעה ממספר גורמים עיקריים: ראשית, קיים היה חוסר אמון בסיסי של תומכי הקומוניזם, שהיו מצוידים בלהט מהפכני, לממסד הפוליטי.
הקומוניסטים שחשו כי בעלי ההון שולטים במדינה בכסות הכללים הדמוקרטים, לא האמינו שהקפיטל יסכים לקבל את הכרעת הרוב באשר היא. חששם היה כי בדרך כלשהי ינוטרלו ההמונים וימנע השלטון מהקומוניסטים, בעוד שישיבתם במוסדות תיתן לגיטימציה לשלטון הבורגני-קפיטליסטי.

למרות הצפי האופטימי של מעבר לחברה אזרחית בישראל, יש לזכור כי "רק"ח" פעלה לאורך כל השנים (עוד טרם ביטול הממשל הצבאי) וחלקה העיקרי של התקופה נאלצה להתמודד עם שיח ציבורי מאוד רפובליקני, שהביא לבידודה
הפוליטי. גם כיום למרות אותה "מגמה של מעבר לחברה אזרחית", אם זו אכן קיימת, אין שוויון זכויות מלא (גם לא פורמאלית) בין האזרחים הפלסטינים ליהודים בישראל.
--------------------------------------------------------------------------
1. מארכס, קארל, 1847. "המניפסט הקומוניסטי" אצל שלמה אבינרי (עורך) מדינה ומהפכה במשנתו של קארל מארכס , ירושלים, האוניברסיטה העברית 1964.
2. שם.

תוכן העניינים:
1. דילמת השתתפות המפלגות הסוציאליסטיות ב"משחק" הדמוקרטי פרלמנטרי - דיון תיאורטי
2. הרקע לפעילות של רק"ח - מעמדם האזרחי של הפלסטינים אזרחי ישראל
3. מבנה המפלגה ומוסדותיה
4. השתלבות רק"ח בפרלמנטריזם הישראלי
5. המפלגה הקומוניסטית הישראלית - דיון ביקורתי
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

מארכס, קארל, 1847. "המניפסט הקומוניסטי" אצל שלמה אבינרי (עורך) מדינה ומהפכה במשנתו של קארל מארכס , ירושלים, האוניברסיטה העברית 1964.
פלד יואב וגרשון שפיר, הסכסוך הישראלי - פלסטיני והחברה האזרחית בישראל, 1998, (תדפיס).
רכס אלי, 1993, המיעוט הערבי בישראל בין קומוניזם ללאומיות ערבית, הקיבוץ המאוחד/קו אדום.
וגנר יגאל, 1978, גבולות הפוליטיקה, הוצאת מסדה.
בנזימן עוזי ועטאללה מנצור, 1992, דיירי משנה, הוצאת כתר
Gaetano mosca' the ruling class, תורגם לעברית בספר מדינה וחברה, שמואל איזנשטאט ועימנואל גוטמן (עורכים), עמ' 159-173.
Adam, prezworski' capitalism and social democracy , Cambridge University Press.
Robert michels' political parties ' (new york: hearst, 1915).

תגים:

מדינת · מפלגות · ישראל · פרלמטנרי · ערביי · פוליטיקה · מפלגה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מפלגת רק"ח", סמינריון אודות "מפלגת רק"ח" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.