היישום אינו מחובר לאינטרנט

בריאת האדם

עבודה מס' 050410

מחיר: 337.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המיתולוגיות הבולטות של המזרח הקרוב הקדום ושל המזרח הרחוק בנושא בריאת האדם.

10,391 מילים ,19 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

קצרה היריעה בעבודה זו מלאפשר התייחסות לכל מיתולוגיות בריאת האדם בתרבויות השונות בעולם בעבר ובהווה. על כן בחרתי במיתולוגיות הבולטות של המזרח הקרוב הקדום כולל מצרים אשר הן בעלי עניין מיוחד לנו.

בנוסף אציג את המיתולוגיות הבולטות של המזרח הרחוק - הודו סין ויפן. המיתולוגיה של יפן מעניינת כמדגימה צמיחה של מיתוס בסביבה אינסולרית ומבודדת. מאידך, כללתי כאן את המיתולוגיה של מקסיקו אשר מייצגת את המיתולוגיה האמריקאית המפותחת והמתקדמת ביותר.
מיתולוגיה זו מדגימה את צמיחתה של מיתוס בתחום שבו רעיונות מיתולוגיים התפתחו ללא השפעת מערכת מיתית שכנה.

ישנן תרבויות עתיקות כמו החיטית והחורית, אשר מפאת מיעוט החומר ששרד, אין לנו גישה למיתוסי הבריאה שלהן. הטקסטים וחלקיהם המעטים שנחשפו אומנם מאפשרים מבט קטן על התרבות, אך בדרך כלל אין אלו מזכירים מפורשות סיפורים על בריאת האדם. בספרות האוגריתית למשל ששרדה אין אנו מוצאים קוסמוגוניה שניתן להשוותה לזו שתפסה מקום כה חשוב במיתולוגיה המצרית או המסופוטמית או בספרות העברית. בטקסטים אוגריתיים אין אנו מוצאים הסבר לבריאת היקום, פנתאון האלים או האדם.

כל התרבויות המוקדמות ניסו להתמודד עם תהיותיהם אודות אופי העולם, בריאתו ובריאת האדם, וכן התחבטו בשאלות אודות צדק ומוסר, החיים והמוות. המיתוס הפך להיות הכלי האוניברסלי של תרבויות עתיקות לטפל בשאלות אלה. המיתוסים היו נרטיבים שהסבירו טקסים דתיים, אך גם היו ספורים שסופרו ועברו מדור לדור. המיתוס העניק סמכותיות ולגיטימציה אלוהית למנהיגי הקבוצה, לאמונותיה ולטקסיה. האדם בתקופה העתיקה השתמש במיתוס כדי להסביר את בעיות מקור העולם, אופי האל, האדם והיקום, בדיוק כפי שבעיות אלה מטרידות אותנו היום.

מאז תקופת יוון העתיקה אנשים חוקרים מיתוסים ומפתחים תיאוריות ביחס לפונקציות שבני האדם ממלאים ולאופן התפתחותם. בין התיאוריות הנהוגות היום ניתן למנות את הגישה האנתרופולוגית של פרייזר וטיילר (Frazer, E.B. Tyler ) אשר רואה את המיתוס כשלב דיאלקטי בהתפתחות הציויליזציה; הגישה הפונקציונלית של מלינובסקי, בולטמן וברדייב ( ,Malinowski Bultmann, Berdyaev) אשר מגדירה את המיתוס כהצדקה לא אינטלקטואלית של אמונה והבטחת טקסים; האסכולה האינסטנקטיבית של דרדל, לוי-ברוהל, ברגסון ודורק היים (Dardel, Levy-
Bruhl, Bergson, Durkheim) אשר טוענים כי המיתוס הוא ריאקציה לאי רציונליות למציאות, המקור לדת, חוויה מעבר לאמת ושקר. בנוסף אפשר לזהות את הגישה האתנולוגית של לנג (Lang) אשר מפרשת מיתוסים באופן מילולי כביטוי למחשבה פרימיטיבית ואת יונג (Jung) אשר רואה במיתוס כמשהו שמקורו מן החלום והפנטזיה - כשהתמיכה לגישת התת מודע הזו מתגלה במוטיבים של המיתולוגיות הקדומות אשר מופיעות בחלומות של האדם המודרני. (Bratton 1970: 1-7)

לאוניברסליות של רעיונות מיתולוגיים מסוימים, ישנם מס' הסברים. יש הרואים אותה כנובעת מאותן תגובות זהות ובלתי תלויות של הנפש האנושית למצבים דומים. יש הרואים אותה כתוצאה מהתפשטות הנושאים מסיבות גיאוגרפיות עם הגירת אוכלוסיות. ויש הרואים אותה כנובעת מהתלות הספרותית של תרבות אחת באחרת. מיתוסים של הבריאה הם המיתוסים הנפוצים ביותר ובהם מיתוסים של בריאת האדם תופסים חלק אשר משמעותו משתנה מתרבות לתרבות.

תוכן עניינים:
מבוא
הבריאה במזרח הקרוב העתיק
מסופוטמיה
מקרא
מצרים
יוון
סין
הודו
יפן
מקסיקו
סיכום

מקורות:

Anesaki, M. Ferguson, J.C. 1964. The Mythology of All Races - Vol. 13: Japanese and Chinese. New York.
Bratton, F.G. 1970. Myth and Legends of the Ancient Near East, New York.
Clifford, R.J. Collins, J.J. 1992. The Theology of Creation Traditions. In: Clifford, R.J. Collins, J.J (eds.) Creation in the Biblical Traditions, The Catholic Biblical Quarterly 24, Washington.
Eliade, M. 1978. A History of Religious Ideas, Vo. 1, Chicago.
Hooke, S.H. 1963. Middle Eastern Mythology, London.
Ions. V. 1983. Indian Mythology, (Library of the World's Myths and Legends), Feltham, Middlesex.
James, E.O. 1958. Myth and Ritual in the Ancient Near East, London.
Kirk, G.S. 1970. Myth-It's Meaning and Functions in Ancient and Other Cultures, Los Angeles.
Kramer, S.N. (ed). 1961. Mythologies of the Ancient World, Garden City, N.Y.
Lang, A. 1906,1968. Myth, Ritual and Religion, pp.206-239, New York.
Lichthim. M. 1980. Ancient Egyptian Literature, Volume III, London.
Simkins, R.A. 1994. Creator and Creations, Mass.
Simkins, R.A. The Yawhist Creation Myth http://puffin.creighton.edu/theo/simkins/N203/Garden.html
Spence, L. 1944. The Outlines of Mythology, London.
Stek, J.H. 1970. What the Scriptures Says pp.203-266 in Portraits of Creation, Van till, H., Snow, R., Stek, J., Young, D.A. (eds.) Grand Rapids Michigan.
Van Wolde, E. 1996. Stories of the Beginning, London.
Waggoner. E.J. The Gospel in Creation http://www.shepherds-rod.org/1888/tgic7.html
ש. שפרה, יעקוב קליין 1996. בימים הרחוקים ההם, תל אביב.
מגד נחום 1996. האצטקים) מה? דע!), תל אביב.

תגים:

בראשית · מיתוס · תנך · מזרח · אסיה · מיתולוגיה · בריאה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בריאת האדם", סמינריון אודות "בריאת האדם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.