היישום אינו מחובר לאינטרנט

איגרת חי בן מקיץ מאת אברהם אבן עזרא-מסע פילוסופי-דתי

עבודה מס' 041335

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מבוא ביוגרפי, בין התפישה הניאו- אפלטונית לגנוסטיקה היהודית והאגרת כחוויה גנוסטית.

4,357 מילים ,7 מקורות

תקציר העבודה:

איגרת חי בן מקיץ מאת אברהם אבן עזרא
מסע פילוסופי-דתי

אברהם אבן עזרא (1164-1089) נולד בטודלה שבספרד. בתור משורר, מדקדק, פרשן מקרא, פילוסוף, אסטרונום ורופא הוא זכה לחיי רוח עשירים ומגוונים שלא סבלו מאומה מדלות חייו החומריים. על פי המסורת העממית הוא הסתפק במועט, קיבל את העוני בצחוק ועזר לרבים עם חוכמתו. (1) בתקופה הראשונה של חייו חי בארץ מולדתו, אולם משערים שביקר במרוקו, אלג'יר, תוניסיה ומצרים. בתקופה השנייה, החל מ1140 -, נסע לרומה בסערת רגשות, שנבעה כנראה מההתאסלמות המשוערת של בנו. מאז חי אברהם אבן עזרא חיי משכיל נודד ורוב כתביו נכתבו בתקופה זו. קשה שלא לראות הקבלה בין נדודיו של אברהם אבן עזרא חסר המנוחה לבין הדובר באיגרת "חי בן מקיץ" המחפש "מרגוע לנפשו" באמצעות מסע לעולם הסוד האלוהי. ואכן, שירתו הדתית של אבן עזרא חגה סביב כיסופים להכרת האל והתאחדות עמו. שירה זו ניחנת במתח בין חששות האדם החוטא מפני האל והוודאות של רחמנות האל. בשירים רבים האהבה לאל מגיעה לאקסטזה מיסטית.

את "חי בן מקיץ" כתב בעקבות "חי בן יקטן " מאת הפילוסוף המוסלמי אבן סינא (980-1037). העלילה נסובה סביב מסע דרך עולמות מיסטיים תחת הדרכתה של דמות מיסתורית - חי בן מקיץ - היודעת את סודות הבריאה. מוטיב המסע המודרך מקדים את מסעו של דנטה בלווית וירגיליוס בקומדיה האלוהית אותה כתב המשורר האיטלקי כ- 100 שנה מאוחר יותר.

לא אחת ניחנים כתביו של אברהם אבן עזרא במיסתורין וברמזים ל"סודות" ובשל כך עוררו עניין רב אצל רוב חכמי ימי הביניים. פיצוח אף חלקי של המוטיבים השונים באיגרת המיסטית מחייב איפוא הכרה של המקורות הפילוסופיים מהם ינק המשורר ואותם עיבד על פי תפישותיו.

מקורות:

אברהם אבן עזרא, "חי בן מקיץ", דיוואן, ערך והביא לדפוס לראשונה רבי עקיבא יוסף איגר, הוצאת ציון,
אידל, משה, "המסע לגן עדן: גלגוליו של מוטיב מהמיתוס היווני לתחום היהדות", מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, ב, תשמ"ב, הוצאת הספרים ע"ש מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, ע' 16-7.
דן, יוסף, הסיפור העברי בימי הביניים, כתר, ירושלים, 1974.
דן, יוסף, "התיאופניה של שר התורה, סיפור מעשה, מאגיה ומיסטיקה בספרות ההיכלות והמרכבה", מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, יג-יד, תשנ"א-תשנ"ב, הוצאת הספרים ע"ש מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, ע' 157-127.
סיראט, קולט, הגות פילוסופית בימי הביניים, כתר, ירושלים, 1975
Graves, Robert, The Greek Myths, vol. 1, Penguin Books, New York, 1979.

תגים:

ספרות · ההיכלות · יהדות · מיסטיקה · פילוסופיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "איגרת חי בן מקיץ מאת אברהם אבן עזרא-מסע פילוסופי-דתי", סמינריון אודות "איגרת חי בן מקיץ מאת אברהם אבן עזרא-מסע פילוסופי-דתי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.