היישום אינו מחובר לאינטרנט

השימוש הנאצי בדמוקרטיה הויימארית בדרכם לשלטון

עבודה מס' 041280

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חוזה ורסאי, הרקע החברתי בגרמניה, הניצול של חוקת ויימר ויחסן של המדינות המנצחות כגורם לעלית הנאצים.

4,889 מילים ,10 מקורות

תקציר העבודה:

על רפובליקת ויימר נאמר כי "נולדה כשהיא מתה". פעמים רבות עולה הטענה כי למרות אופייה וחוקתה הדמוקרטיים של רפובליקת ויימאר, הרי שהיא חסרה את האופי החברתי המאפיין דמוקרטיה, וכי אזרחי גרמניה כלל לא הבינו את משמעותה של הדמוקרטיה. בעבודה זו ניבחן את הנסיבות אשר הובילו לעלייתם של הנאצים לשלטון ב1933, תוך שימת דגש מרכזי על אופן ניצולה של המפלגה הנאצית את מה שכונה "הדמוקרטיה של רפובליקת ויימאר" בדרך אל השלטון.
חוזה ורסאי שנחתם ב-28.6.1919 הביא לסיום מלחמת העולם הראשונה. מעבר למטרה להביא שלום באירופה, נועד גם לצמצם את הפוטנציאל הצבאי של גרמניה ולצמצם עד למינימום, אם לא לבטל את האיום של מדינה זו כלפי שכנותיה ביבשת האירופית. הממשלה הגרמנית מבינה מתוך כתב הכניעה שחוזה השלום הוא למעשה פגיעה בוטה בעם הגרמני ובגרמנים, אך אין להם שום אמצעים ושום יכולת להתנגד, הכוחות העומדים בפניהם עדיפים בצורה משמעותית, אך הם שומרים לעצמם את הזכות להביע את אשר עם ליבם כי נגרם להם עוול חסר תקדים מבחינה מדינית והיסטורית.
התנאים המגבילים שנכפו על גרמניה בחוזה ורסאי היו בעצם לא רק קשים, אלא אפילו מכבידים ביותר. אם לתמצת את מכלול תנאי החוזה הרי שמדובר בשלושה נושאים והם צמצום צבאה, נגיסת שטחים מהטריטוריה הגרמנית והפיצויים שגרמניה חויבה בהם כלפי אותן מדינות שנפגעו וניזוקו מהמלחמה שהיא הייתה יוזמתה.
מבחינתה של גרמניה לתנאים מגבילים וכובלים אלה היו מספר משמעויות מרחיקות לכת ובלתי נסבלות. הם נאלצו לוותר לצרפת על שטחים מספר, מדינה שהיו לה איתה עימותים מדיניים וצבאיים קשים במשך מאות שנים, מה עוד שאזור הסאר היה אזור בעל משמעות כלכלית אדירה אזור עשיר במכרות ברזלו מסירתו לצרפתים תפגע בכלכלת המדינה ויכביד עליה בהשתקמותה. אותו חלק משלזיה העשיר במכרות פחם הוצא גם כן מידיה. כן נחסמו בפניה מספר גישות לים הבלטי ולכן לא יכלה להשתמש בנמלים השוכנים לחופו של ים זה ובכך נחסמו בפניה מספר דרכי יצוא ויבוא.
אמנם אותם יחידות טריטוריאליות שהוצאו מידיה, נלקחו ממנה בעקבות משא לידיעת קהל, אך העלבון היה גדול יותר משעה שנאסר על גרמניה להתאחד עם אוסטריה שכל תושביה הם גרמנים. הגרמנים הרגישו שקוטעים איברים מגופם.
מדינה שנאסר עליה להחזיק צבא, בעצם אומרים לה שהריבונות שלה מוגבלת.
נוטלים ממנה את היכולת להתגונן והיא הופכת לתלויה באחרים. גרמניה כאילו נשארה עירומה.

לאור לקחי ה"פוטש" של 1923 נקט היטלר בדרכים אחרות, הוא בנה את עצמו ואת מפלגתו כאליטה שתיתן מענה עתידי לבעיותיה של גרמניה, אם הוא יקבל את השלטון לידיו. להשגת יעד זה ליכד את מעמד הביניים ואת המעמד הנמוך, כדי להשיג את תמיכתם. אם עד כה מעמדות לא הרגישו את עצמם כשייכים לאיזו שהיא מסגרת פוליטית, עתה נתנה להם מסגרת זו. הוא ניצל את החוקה עצמה כך שיכנס לפעילות פוליטית פרלמנטרית בדרך לגיטימית מתוך מטרה להימנע מעימות עם הצבא וניסה להשיג את תמיכת הימין המסורתי. התעשיינים והבנקאים הגרמנים שמבחינה פוליטית היו לאומנים שמרנים.

תוכן עניינים:
מבוא: חוזה ורסאי כבסיס להתבססות הנאצים
גרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה כרקע חברתי לנאציזם
אסטרטגיות ניצול נאצי את חוקת ויימר
יחס המדינות המנצחות לגרמניה כגורם לעליית הנאצים
סיכום
מראה מקום ומקורות
ביבליוגרפיה

מקורות:

בראכר ק.ד. הדיקטטורה הגרמנית. (ת"א,עם עובד, תשמ"ז).
טיילור. א.ג'.פ מהלך ההיסטוריה הגרמנית. (ת"א, זמורה-ביתן,1974)
בכרך. צ. אנטישמיות מודרנית. (ת"א האוניברסיטה המשודרת, תשל"ט)
בולוק. א. היטלר- אנטומיה של רודנות. (ת"א, עם עובד 1974).
קנדי. פ. עלייתן ונפילתן של המעצמות הגדולות. (ת"א דביר 1992)
תומסון .ד. אירופה מאז נפוליאון. (ת"א 1984)
רוזנברג .א. הרפובליקה הגרמנית. (ת"א הוצאת עם עובד תש"ג)
שריירר .ו. עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי. (ירושלים, שוקן תשכ"ג)
GILBERT .f. The end of the European Era, London, 1984.
Eyck. E. Ahistory of the Eeimar Republic. (Harvars un press 1969).

תגים:

מלחמת · היטלר · העולם · נאציזם · מלה · השניה · גרמניה · שואה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השימוש הנאצי בדמוקרטיה הויימארית בדרכם לשלטון", סמינריון אודות "השימוש הנאצי בדמוקרטיה הויימארית בדרכם לשלטון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.