היישום אינו מחובר לאינטרנט

דיון משפטי בסוגית ההפלה המלאכותית

עבודה מס' 041264

מחיר: 219.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: זכויות האדם, ביה"מ העליון בארה"ב והחוקה, הזכויות בחוק מול חוקי ההפלות המלאכותיות, והתנגשות אינטרסים אם-אב-עובר.

7,537 מילים ,20 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

סוגיית ההפלות המלאכותיות הינה סוגיה קשה, אשר לה מצדדים מהצד האחד ומתנגדים נמרצים מן הצד השני. לא ניתן להתייחס לסוגיה זה בהינף יד שכן מעורבים בה תחומים רבים המקיפים את מהלך חיינו, כגון: רפואה אשר בזכותה מתאפשר ביצוע אקט ההפלה. פילוסופיה אשר דנה בשאלות כגון: האם העובר יכול להיחשב כאדם?. עוד לוקחים חלק בסוגיה זו תחומים כמו מוסריות החברה, הפסיכולוגיה, הדת ושאלות כלכליות וחברתיות. תחומים אלו הינם תחומים אשר מכתיבים את אורך חיינו, וזאת בנוסף להיבט המשפטי אשר קובע נורמות התנהגותיות מקובלות, כאמור מדיניות המחוקק אינה מהווה רק תשובה לבעיה קיימת אלא יש בה כדי להשפיע על הלכי הרוח השוררים בחברה. איסור או היתר הקבועים בחוק, מעצבים את התייחסותה של חברה לתופעה מסוימת, כך שתופעה נחשבת לשלילית או לחיובית לא רק כתוצאה מבחינת מהותה, אלא גם מהתייחסות החוק אליה.
הפסקת ההריון הינו הליך רפואי אשר בסופו נעצרת התפתחותו הביולוגית של אורגניזם חי, קרי העובר. כמובן שבסוגיה זו בולטת המגמה של פיקוח הסביבה על חופש הבחירה של הפרט, כלומר עד היכן האשה הינה אדון לעצמה ולחרותה.
כמובן שיש צורך להזכיר שמנגד ניצבים חיי העובר ולעיתים מתווסף רצון האב אשר שונה מרצון האם .
ההפלות המלכותיות אינן "המצאה של המאה עשרים", אך תופעה זו הולכת ומתפשטת ועימה גם ההגבלות החוקיות הנוגעות בחלק מהמקרים לנשים אשר בגופן מתבצעות ההפלות, וברוב המקרים לאלו אשר מבצעים את ההפלה. עם זאת, עוברת גישת החוק לנושא שינויים יסודיים במאה הנוכחית, אשר באה לידי ביטוי בדה-קרימיניליזציה בהתייחסות לתופעה.
תהליך התפתחות החברה, תהליכי השחרור, והתנועה לשוויון האישה החלו לתת אותותיהם - ולהוביל לקראת הגישה כי ההחלטה בנושא הפסקת הריון הינה החלטה פרטית ואישית השייכת לאישה בלבד. למרות התנגדות דתית ומוסרית המבוססת על הרצון להגן על חיי העובר, מגיב החוק בחלק מהמדינות ללחצים להפיכת הפסקת הריון ללגיטימית. בחלק מהמדינות הפכה אכן התופעה ללגיטימית, ובחלקן לגיטימית למחצה - ע"פ סייגים המצוינים בחוק עצמו.
כאמור סוגיה זו הינה קשה ומורכבת , בל נשכח שעל הפרק ניצבים זכויותהם של שלושה גורמים, האם - וזכותה לפרטיות, זכות הקביעה בחוק יסוד. העובר - וזכותו לחיים, זכות טבעית ע"פ לוק. והאב אשר בנוגע לזכויותיו נשאר החוק שותק.
ההפלה המלאכותית הינה השמדת חיים אחרי ההתעברות וטרם הלידה. היא נחתמת בין אי התעברות מצד אחד, ורצח מצד שני.
לאלו אשר מתנגדים לאפשרות ביצוע ההפלות טענות הנובעות מטעמים שונים, אשר ברובם הגיוניים ורובם שומרים על אושיות החברה בה אנו חיים, בינהם ניתן למצוא טיעונים כמו-
· הכרה בעיקרון של קדושת החיים.
· האינטרס הציבורי לדאוג להמשך קיום האנושות בהגנה על חיים עתידיים.
· האינטרס הלאומי בהגדלת האוכלוסיה במדינות הזקוקות לכך.
· שמירה על התא המשפחתי.
· שמירה על בריאות האישה.
ואילו המגינים על הזכות להפסיק הריון נוטים להתמקד בזכויות האשה לחרות, היות האשה אדון לעצמה ולגופה. כמו כן הנושא החברתי הינו משמעותי ביותר שכן מה גורל העובר אשר הינו תוצאה של הריון בלתי רצוי, לידה במקרה שבו האם הינה צעירה מאוד, סיבת ההריון אונס וכדומה. כמו כן ניתן להבחין שהמגינים על הזכות להפסיק הריון נוטים להתמקד בשלבים המוקדמים של ההריון, בהדגישם את ההבדלים בין העובר לאדם, ואת הגבול הדק והמטושטש שבין הפלה מוקדמת לשימוש באמצעי מניעה.כמו כן ההתמקדות תהיה במצב האם מעמדה וזכויותיה, אשר הינן מוחשיות וברורות.
ואילו לעומתם מתנגדיהם יטו להתמקד בשלבים המאוחרים של ההריון ובמעמדו של העובר אשר הינו כאמור מורכב בהרבה ממעמד האם. במרכז ויכוח זה עמדו מאז ומתמיד שאלות, שעד היום לא הצליח אף אחד להשיב עליהן תשובה חד משמעית:-
מתי מתחילים החיים?
ממתי הם ראויים להגנה?
ממתי נחשב קיפוחם לעבירה?
הקיצוניים נוטים לראות כרגע ההתעברות את אותו רגע בו נוצרת הישות, שהינה תחילתו של האדם. טיעון זה מתבסס על כך שבאותו הרגע מצויים לראשונה מרכיבים גנטיים של העובר העתידי - ביחידה אחת.
לפני ההתעברות אין יחידה אחת של חומר שניתן לדון במעמדה, ומכיוון שתהליך ההתפתחות שלאחר ההתעברות הינו סדיר, נטען כי מתיחת קו הגבול במקום אחד - לוקה בשרירות. הטיעון נגד ההתעברות כקו הגבול שבו מתהווה האדם הוא, כי הביצית המופרית שונה במאוד ממה שנהוג לזהות כאדם.
כבר נעשה ניסיון לחלוקת ההריון לתקופות, לצורך קביעת חומרת הפגיעה בעובר, אך נראה כי אין הדבר אפשרי שכן אין זה מצב של קצוות אלא תהליך התפתחות וכל ניסיון למתוח קו לתחילת התהוות האדם מועד להיות שרירותי.
עבודה זו תעסוק בסוגיית ההפלות בבית המשפט העליון בארה"ב, תוך מבט משווה לחוק הישראלי ולאנגלי.כמו כן בגוף העבודה יועלו אספקטים שונים - חברתיים, מוסריים, דתיים ואחרים, המתייחסים לנושא ההפלות מזוויות שונות.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. זכויות האדם ושאלת ההפלות
3. בית המשפט העליון בארה"ב והחוקה
4. הזכויות הטבועות בחוק מול חוקי ההפלות המלאכותיות
5. הסוגיה המשפטית בראי החקיקה המשווה
6. התנגשות אינטרסים בין זכויות האם ,האב והעובר
7. סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבנר ברק "מבחן הוודאות הקרובה במשפט החוקתי", עיוני משפט י"ד התשמ"ט
בג"צ 153/83 "אלן לוי יהלי עמית נ' מפקד המחוז הדרומי של משטרת ישראל פ"ד לח 2 תשמ"ד תשמ"ה 1984 .
תכנון הילודה והפלות מלאכותיות- הקובץ "הרפואה תחת איזמל המוסר"
יאיר סבטלו, "ההפלות והבעיה הדמוגרפית בישראל"- חברה ורווחה, תשמ"ט.
דליה אבן "ההפלה המלאכותית- האספקט המשפטי"
ת"פ 207/52 היועץ המשפטי נ' הורביץ פסמ"ח כרך ה' 459
פנחס שיפמן, "הורה בעל כורחו- מצג שווא לגבי שימוש בממוצע מניעה" משפטים י"ח תשמ"ד.
גיורא קולקה, חרויות הפרט והמבנה החוקתי בדמוקרטיה פדרלית, או"פ תל אביב, תשמ"ז 198 .
Haller , Abortion in Changing world- N Y Columbia University. 1970
Leader L, The Bobbs merrill company Indianapolis, NY Kencas city 1966
Carmei shalen, "A man's rigth to be equall, the abortion issue, Israel year book on human rights, vol. 15, 1985.

תגים:

לוק · הריון · חקיקה · סוציולוגיה · משפט משווה · הפלות · אמצעי מניעה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דיון משפטי בסוגית ההפלה המלאכותית", סמינריון אודות "דיון משפטי בסוגית ההפלה המלאכותית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.