היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמת לבנון - האם מלחמה צודקת?

עבודה מס' 040805

מחיר: 499.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: גישות תיאורטיות, השוואה בין מלחמות ישראל לפי הפרידיגמה הלגליסטית ושיקולי אסטרטגיה ביציאה למלחמות.

12,653 מילים ,3 מקורות

תקציר העבודה:

העבודה דנה בשאלה האם מלחמת לבנון היא מלחמה צודקת או לאו. הסוגיה שבה דנה העבודה חופפת מספר ממדים: הממד הנורמטיבי מוסרי, הממד התועלתי, הממד האסטרטגי ותפיסות מקבלי ההחלטות.
כבסיס לעבודה הסתמכנו על עבודת המחקר של מיכאל וולדר על נושא מלחמות צודקות ולא צודקות. בנוסף דנו בהרחבה בנקודות שהועלו בהקשר של נושא העבודה במחקריהם של לניר, אהרון יריב, אבנר יניב ואפרים ענבר וכן גם במחקרים נוספים.
מלחמת לבנון ביוני 1982 היא המלחמה הבולטת ביותר מבחינת תוצאותיה והמחלוקת שעוררה בציבור הישראלי. ככל שנתמשכה הלחימה הלבנון ולאחריה נפרשה מערכת ההטעיות שבאה לידי שימוש במלחמה זו הן כלפי הממשלה והכנסת כקולקטיב והן גם בדיונים בין ראש הממשלה לבין שר הביטחון.
במהלך העבודה אביא לידי ביטוי את התפיסות השונות לגבי מלחמות צודקות ולא צודקות בישראל. אבליט את ההקשרים בין מושג הברירה ובלית ברירה לבין מלחמה צודקת ולא צודקת ואבדוק את התקיימותם.
הקו המנחה בעבודה זו הוא שבמלחמת לבנון באים לידי ביטוי התפתחות של גישות ותפיסות שונות לגבי יעדי המלחמות של ישראל. הניגוד והקונפליקט האמיתי הוא בין שתי גישות: גישת קלאוזביץ מחד והגישה הסיכולית מאידך.
כאשר הגדרת המלחמה כלא צודקת מבטאת את אי ההסכמה לגבי ממדי הפעלת הכוח ולא פחות גם משעבוד מכונת המלחמה הישראלית להשגת יעדים שאינם דוחקים ולא ניתן להשיג עליהם הסכמה נרחבת בציבור ולגייס באמצעותם תמורה במערכת הפוליטית. מכאן שניתן לדבר על מלחמת לבנון לא רק במונחים נורמטיביים
איכותיים, אלא, גם במונחים כמותיים. אחד מהדברים הבולטים בניהול במלחמה היה הניסיון להשיג מירב יעדים מבלי להתחשב ביכולת הריאלית להשיג אותם, דוגמה לכך היא החתירה להשגת היעדים של סילוק אש"ף לטווח של 40 ק"מ. סילוקו מלבנון, הרחקת הסורים מדרום לבנון ועזרה להקמת משטר ידידותי בלבנון על-ידי ברית עם
הנוצרים.
קלאוזוביץ מגדיר בין השאר מלחמה כמעשה אלימות שאין לה גבולות. מושג המלחמה הוא לגביו ההליכה לקראת הקיצוניות המוסרית. ככל שהקרב הוא אלים יותר קיצוני יותר ונמרץ כן הוא מתקרב לקונצפציה של מלחמה. "אין להעלות על הדעת מעשה אלימות כלשהו ויהיה בוגדני ואכזרי ככל שיהיה מחוץ לגבולות המלחמה, כלומר שהוא לא מלחמה. שכן בעצם הלוגיקה של המלחמה כרוכה ההליכה המתמדת לקראת קיצוניות מוסרית".
הלוגיקה של קלאוזביץ מוציאה מכלל אפשרות את החלוקה בין מלחמות צודקות למלחמות לא צודקות. על פי קלאוזביץ כל אחד מן הצדדים אוכף את רצונו על האחר והתוצאה היא פעולה הדדית. המלחמה מביאה לאכזריות גוברת והמתחייב ממנה על פי קלאוזביץ הוא שצד לוחם שמפעיל כוח ואינו נרתע משפיכות דמים בהכרח נמצא בנקודת יתרון על פני הצד השני.
וולצר טוען שגם כאשר המלחמה היא מעשה של תוקפנות עדיין חלות עליה המוסכמות החברתיות, אחרת אין טעם להפרדה בין שני מושגים bellum Jus ad ו- Jus in bella. במושג Jus in bello הכוונה היא לכללים המגדירים מלחמות צודקות ולא צודקות. שני סוגי השיפוט הללו אינם תלויים זה בזה ומצד שני היינו מצפים להלימה בין שני
המושגים, שמלחמה צודקת תתנהל בתוך מסגרת הכללים והחוקים של המלחמה ומלחמה לא צודקת תתנהל תוך הפרת כל הכללים. בפרקטיקה של הלחימה טוען וולצר "בהחלט אפשרי שמלחמה צודקת תתנהל באי צדק ואילו מלחמה לא צודקת תתנהל בתוך שמירה קפדנית על הכללים. ובכל זאת אי התלות שבין שני הסוגים, אף שאנו מקבלים אותה בנוגע למלחמות מסוימות, בכל זאת תמוהה. מעשה תוקפנות הוא מעשה פשע, אך מלחמה תוקפנית היא פעילות המנוהלת לפי הכללים.
השניות שבJus ad bellum- ו Jus in bello היא לב לבה של הבעייתיות שמעוררת המציאות המוסרית".
בעבודה זו אנו דנים במלחמות צודקות ותחום עיסוקנו הוא Jus ad bellum לצורך סיווגה של מלחמת לבנות (מבצע של"ג 1982 - מלחמת שלום הגליל) האם מלחמה צודקת או לא צודקת.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מלחמות צודקות ובלתי צודקות בתיאוריה ובמבחן המעשה
3. השוואה בין מלחמות ישראל צודקות ולא צודקות על פי "הפרדיגמה הלגליסטית"
ועקרונות המלחמה המונעת והמכה המקדימה
4. שיקולי אסטרטגיה ביציאה למלחמות צודקות ולא צודקות והזיקה בין מלחמה
צודקת למלחמות ברירה ולית-ברירה.
5. סיכום
6. הערות
7. מקורות

מקורות:

1. וולצר מיכאל, מלחמות צודקות ולא צודקות, הוצאת עם עובד, 1984, תל-אביב.
2. ברזילי גד, דמוקרטיות במלחמות - מחלוקת וקונצנזוס בישראל, הוצאת ספרית הפועלים, 1992, תל אביב.
3. יריב אהרון (עורך), מלחמת ברירה: קובץ מאמרים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב, תשמ"ה - 1984.
4. בנימין נויברג (עורך), מלחמות והסדרים, סוגיות נבחרות ביחסי החוץ של ישראל, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב.
5. אלפר יוסף, (עורך), שנתון אסטרטגי תשמ"ו, תל אביב, בהוצאת הקיבוץ המאוחד והמרכז למחקרים אסטרטגיים ע"ש יפה, אוניברסיטת תל אביב, 1986.
6. יניב אבנר, פוליטיקה ואסטרטגיה בישראל, אברהם בן-אמיתי (עורך), הוצאת ספרית הפועלים 1994.
7. נאור אריה, ממשלה במלחמה - תיפקודה של ממשלת ישראל במלחמת לבנון, 1982 הוצאת "להב" בסיוע המכון ליחסים בינלאומיים ע"ש לאונרד דיוויס, האוניברסיטה העברית ירושלים, תל אביב, 1986.
8. זאב שיף, יערי אהוד, מלחמת שולל, הוצאת שוקן, ירושלים ותל אביב, 1984.
9. שיפר שמעון, כדור של"ג, סודות מלחמת לבנון, הוצאת עידנים - ידיעות אחרונות, ירושלים 1984.
10. ולד עמנואל, קלות הכלים השברוים, דמדומי העוצמה הצבאית והמדינית הישראלית, שוקן, ירושלים תשמ"ז, 1987.

Johnson, Jane Turner, The War Tradition and the Restraint of War, PrincetUPress, New Jersey, 1984.
מאמרים
1. יניב אבנר, שימושה ומגבלותיה של העוצמה הצבאית 1974-1982, מתוך הקובץ מלחמות והסדרים, עורך בנימין נויברגר, עמ' 75-87.
2. לניר צבי, היעדים המדיניים והמטרות הצבאיות במלחמות ישראל, מתוך "מלחמות והסדרים, עמ' 10-43.
3. יריב אהרון, מלחמת ברירה מלחמת בלית ברירה, מתוך "מלחמות והסדרים", עמ' 260-243.
4. שי פלדמן, הדה רכניץ, "ההטעיה, הקונצנזוס והמלחמה: לבנון 1982", מתוך שנתון אסטרטגי תשמ"ו, יוסף אלפר (עורך), עמ' 9-72.
5. אפרים ענבר, הויכוח על "מלחמת אין ברירה", בישראל, מתוך הקובץ "מלחמות והסדרים", עמ' 259-277.
6. הורביץ דן, הקבוע והמשתנה בתפישת הבטחון הישראלית, מתוך הקובץ "מלחמת ברירה", (יריב אהרון: עורך), עמ' 109-57.

תגים:

מלחמת ששת הימים · השחרור · קלאוזוביץ · מבצע · לוחמה · מלחמות ישראל · מלחמת ברירה · דמוקרטיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמת לבנון - האם מלחמה צודקת?", סמינריון אודות "מלחמת לבנון - האם מלחמה צודקת?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.