היישום אינו מחובר לאינטרנט

האם המלחמה בעיראק צודקת?

עבודה מס' 067724

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח מקרה המבחן של המערכה האמריקאית בעיראק.

2,528 מילים ,12 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

ב-20 במרץ 2003 פלשו חילות הקואליציה של מדינות ארה"ב והממלכה המאוחדת לעיראק, במטרה להפיל את משטרו של סדאם חוסיין. המידע כי בידי עיראק נשק להשמדה המונית העלול לסכן את היציבות העולמית הינו הסיבה הרשמית ללחימה בעיראק. בנוסף, החשש כי למשטר סדאם חוסיין קשרים עם ארגון אל-קעידה יצר מתיחות גוברת והולכת מצד משטר בוש, בייחוד לאחר אירועי ה-11 בספטמבר. טרם היציאה למלחמה הייתה חוסר הסכמה בנוגע לסוגיית עיראק בין ארה"ב ובריטניה לבין צרפת, סין ורוסיה. החיכוכים גברו בעת סירוב המדינות האחרונות להצביע במועצת הביטחון של האו"ם בעד אילוץ סדאם חוסיין לציית להחלטות מועצת הביטחון הקודמת. ארה"ב לא זכתה ברוב הדרוש גם לאחר מכן במושב העצרת של האו"ם. למרות אי קבלת אישור בינ"ל החליטו ארה"ב ובריטניה לתקוף בעיראק. ב-13 בדצמבר 2003, נתפס סדאם חוסיין. ב-5 בנובמבר 2006 לאחר משפט ממושך נגזר דינו של סדאם חוסיין והוא הוצא להורג ב-30 לדצמבר 2006. עם זאת, כוחות הקואליציה נותרו בעיראק ונאבקו בכוחות גרילה מקומיים, מאבק הנמשך עד היום ובו נהרגו אלפי אזרחים וחיילים.

המלחמה בעיראק נועדה להכניע דיקטאטור חמוש נשק להשמדה המונית והפכה למלחמת מגן נגד גרילה וטרור עיראקי. המלחמה נועדה למנוע נזק כלל עולמי, אך רבים סבורים שהסיבות לפריצתה אינם מצדיקים את התוצאות לשני הצדדים. לכן, בעבודתי אחקור האם המלחמה בעיראק צודקת? סוגיה זו אבחן תוך התמקדות בדיפלומטיה הכופה, אסטרטגיית ההרתעה והאכיפה שהפעילה ארה"ב כלפי עיראק. לאור העובדה שהלחימה העיקרית הייתה נמוכת עצימות. בעבודתי אשתדל לבחון תפיסות מוסריות אידיאליסטיות אודות נורמות בינלאומיות. תוך הצגת הדרך בה מקרה המבחן מתיישב עם הבסיס התיאורטי בתחום, האתגר שמציב מקרה המבחן על הבסיס התיאורטי הקיים, פיתוחים תיאורטיים חדשים לאור מקרה המבחן וכו'. בעבודתי אנסה להוכיח כי בעקבות הפעלת דיפלומטיה כופה שאינה רלוונטית לאור הממצאים בשטח, ארה"ב יצאה למלחמת מנע שבסופה מצאה את עצמה נלחמת במערכה עיקשת מול כוחות גרילה נמוכי עצימות. בעקבות זאת נכשלה בניהול המערכה, חישבה באופן כושל עלות מול תועלת והשתתפה במלחמה שאינה צודקת.

קטע מהעבודה:

הדיפלומטיה שואפת להשיג תוצאה שאף כי אינה אידיאלית לשום צד היא טובה לכל אחד מהצדדים יותר מכמה מן החלופות האפשריות. יש צורך באינטרס משותף כלשהו ולו רק לשם מניעת נזק הדדי(2). אין הכוח הוא מטרה אלא תוצאת לוואי המטרה היחידה היא השפעה על התנהגות הזולת. ארה"ב משתמשת במקרה המבחן דנן באכיפה, טכניקה מדינית לשכנוע כוחני במטרה לגרום ליעד לשנות את התנהגותו דרך שימוש בכוח. להבדיל מהרתעה המבקשת למנוע מיעד לשנות את התנהגותו. דיפלומטיה כופה נמצאת בין דיפלומטיה גרידא, לשימוש בכוח מאסיבי. מחד דיפלומטיה כופה מאפשרת השגת מטרות בעלות נמוכה, מאידך היא קשה לביצוע הלכה למעשה(3). ארה"ב טרם לחימתה בעיראק, משתמשת באולטימאטום הנתפס כאמצעי מיקוח של דיפלומטיה בכפייה(4).

תגים:

עיראק · ארצות הברית · אסטרטגיה · בוש · גרילה · מלחמה · מלחמה צודקת · אל קעידה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האם המלחמה בעיראק צודקת?", סמינריון אודות "האם המלחמה בעיראק צודקת?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.