היישום אינו מחובר לאינטרנט

תמיכת ירדן בעיראק במלחמת המפרץ

עבודה מס' 010281

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מדיניותה של ירדן במלחמת המפרץ לאור מארג היחסים באזור כולו; האינטרים שלה וניגודם להחלטות האו"ם ולעמדת ארה"ב.

6,121 מילים ,11 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

תוכן העינינים:
1. מבוא
2. הקדמה-אינטרסים בינלאומיים
3. בעית המשטרים באזור והצורך בשמירה על השקט
4. הסכסוך במפרץ
5. התערבותה של ירדן בסכסוך
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

מבוא
אחר מהפכת 1979 באירן בה עלה לשילטון משטר פנטי וקצוני, נוכחה ארה"ב שעליה לחפש בני ברית חדשים. נסיונות אלו אינם פשוטים. הצורך במחסום בפני הסובייטים לא נעלם והצורך מפני התפשטות הקצוניות בנוסח המשטר הסורי גם הוא לא נעלם. אלא שעתה נוספה מהדורה קיצונית פנטית דתית ומבוססת על שילטון חוקי שמטרתו היתה יצוא המהפכה הדתית למדינות האזור ע"י שימוש בכח הנשק וע"י שימוש באידיאולוגיה המקבלת את הלגטימציה מהקוראן, וכל זאת תוך ניצול המצב החברתי והכלכלי הרעוע באיזור.
אולם עיראק קראה תיגר על מדיניות ארה"ב ופלשה לכווית בשלהי 1990. מועד האולטימטום שהגישה ארה"ב לסאדם חוסיין באמצעות ארגון האומות המאוחדות פג ב15- בינואר 1990 בחצות הליל. סאדאם חוסיין לא הוציא מכווית אפילו חייל אחד. במזרח התיכון זה היה כבר ה1- בינואר. ג'ורג בוש כבר גייס את תמיכת הקונגרס כולו לפתיחת המלחמה. העובדה שהרמטכ"ל האמריקאי, הגנרל קולין פאואל התנגד לפתיחת המלחמה ותמך בהמשך סנקציות כלכליות, לא הפריעה לנשיא.
התוצאות היו שבין 100,000 ל-150,000 חיילים עיראקיים נטבחו בגלל טירופו של שליט עיראק(1). מאות מטוסי קרב, ומפציצים, כמעט כולם אמריקאים, המריאו לעבר המטרות משדות התעופה של סעודיה ומסיפוני נושאות המטוסים שעגנו במימי המפרץ הפרסי. בירתו של סאדאם, 'בגדד' הופצצה בצורה קשה הן על ידי מטוסים והן על ידי טילי שיוט מדגם 'טומהוק'. כוחות המערב הפעילו מטוסים נגד אוכלוסיה אזרחית והתמונה של הפצצת ערים חזרה לכל אורך המלחמה, עד לכניעתה של עיראק לאור שבירת המחסום הצבאי במדבר.
עיראק לא יכלה למצוא בנות ברית לה היות וארה"ב, בעלת ההגמוניה בעולם לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי היתה נגד הפלישה ורבות מארצות ערב והעולם בכלל נשמעו לה. כמו כן תמיכה במעשים כל כך לא מוסריים כמו זה של סאדאם היו יכולים להיות מסוכנים מבחינה חברתית. המדינה שכן תמכה בעיראק, בצורה פיזית, היתה ירדן שכנתה: היא התירה לעיראק להעביר משלוחים של ציוד ממנה ואליה דרך נמל עקבה; תרופות סופקו לעיראק דרך כביש בגדד ירדן שהופצץ לכל אורכו ללא הפסק עד שכמעט לא ניתן היה לעבור בו. הפצצות אלו פגעו לא אחת גם בכוחות ידידותיים שניסו לברוח מעיראק(2) .
מטרת עבודה זו היא לסקור את מדיניותה של ירדן במלחמת המפרץ לאור מארג היחסים באזור כולו באזור ולראות האם עזרתה הפאסיבית לעיראק עלתה בקנה אחד עם האינטרסים שלה, והאם אינטרסים אלו היו כה חיוניים עד שהעזה להמרות את החלטות האו"ם וארה"ב ולהסתכן בבידוד בינלאומי עקב כך.
-----------------------------------------------------------------------------------
1. פרנקל שלמה, סופה במדבר, עמוד .118
2. MYLROIE LAURIE "HOW WE HELPED SADDAM SURVIVE",P.27

מקורות:

מלחמה במפרץ והשלכות על ישראל, המרכז למחקרים אסטרטגיים ע"ש יפה, ת"א, 1992.
מורגנתאו האנס, פוליטיקה בין האומות, ירושלים, 1968.
ס.א. פיינר האיש על גב הסוס ,הוצאת מערכות, 1984.
פרנקל שלמה, סופה במדבר, ת"א, 1993.
קלי אלכסנדר, "כללים בזירה הבינערבית בעיקבות משבר כווית", סקירה חודשית, 1990, 9.
שיפטן דן, "ירדן והמשבר במפרץ הפרסי,רקע משמעויות וסיכום ביניים", מערכות, 1991,320 .
AXELGARD W.FREDRICK, A NEW IRAQ ? ,WASHINGTON, 1988.
CHALABI AHMAD "THE PAST AS PROLOG", MIDDLE EAST REVIEW, 1990.
KNOVSKY, E. "AN ECONOMIC ANALYSIS OF MIDDLE EAST OIL MIDDLE EAST", ECONOMIC DIGEST ,NOVEMBER, 1980.
MYLROIE LAURIE "HOW WE HELPED SADDAM SURVIVE", COMMENTRY, UNIVERSITY OF CALIFORMIA PRESS, 1977.JULY 1991.
MICAH L. SIFRY, THE GOLF WAR, TORONTO, 1991.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תמיכת ירדן בעיראק במלחמת המפרץ", סמינריון אודות "תמיכת ירדן בעיראק במלחמת המפרץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.