היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסברו של יחזקאל קויפמן להתהוות הגלות והמשך קיומה

עבודה מס' 040291

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרה, יחסה של הדת לגלות, מאפייני הגלות והסיבה ליחודו הלאומי של ישראל בגולה.

4,641 מילים ,4 מקורות

תקציר העבודה:

יחזקאל קויפמן בספרו גולה וניכר מבצע מחקר היסטורי - סוציולוגי בשאלת גורלו של עם ישראל מימי קדם ועד הזמן הזה. הפרובלמה המרכזית אותה בוחן קויפמן בספרו בבחינה עיונית (לעבר) ובבחינה מעשית (לעתיד) היא שאלת הגלות והנכר.

גלות - בתור כלל של פרודסים היסטוריים - חברתיים: חורבן, שעבוד, נדידה, התיישבות בגטו, התבוללות והתפתחות טבעית כלפי הכליון האתני.

נכר - בתור תמצית הווייתה של גלות ישראל, נכר בתור כינוי למצב משפטי - עממי (אם גם לא תמיד משפטי - פורמלי) מתמיד זה שישראל שוהים בו בארצות פזוריהם במשך דוות. מצב זה של גרות מיוחדת במינה שאין מאות שנים של ישיבת קבע יכולות לשים לו קץ.

לדעת קויפמן, התפתחות החיים הדתיים בישראל ובעמים היא שעשתה את עם ישראל קבוץ לאומי - דתי מאוחד ומיוחד בפיזורו ובגלותו.
הבעייתיות היסודית של תולדות ישראל היא איפוא: סיבת הקשר ההיסטורי המתמיד שבין הדת היהודית ובין העם היהודי, למרות היות דת זו אנושית כללית לפי מגמתה.

גורלו המיוחד והמופלא של עם ישראל, גורל זה של עם שנהרסו כל יסודי הוויתו הלאומית, שגלה מארצו ונתפזר בין עמים אחרים, התבולל בהם התבוללות תרבותית, ובכל זאת לא חדל מהיות עם נבדל נושא היסטוריה מיוחדת, הוא בעייה קשה מאין כמותה למחקר ההיסטורי והסוציולוגי.
גלות ישראל עם קורותיה המפלאות היא תופעה יחידה ואין שניה לה בתולדות העולם. עם ישראל הוא העם הגלותי היחידי בעולם.

מתוך הבחנה היסטורית - מדעית אי - אפשר לנו לראות את תולדות ישראל וגלותו (כמו גם תולדות כל עם אחר) כרשות נבדלה ומסוגרה של התרחשות שכל מאורעותיה נובעים מחוקתה הפנימית, מתכליתה או תעודתה המיוחדת. תולדות ישראל וגלותו הן חלק מההיסטוריה הכללית והרבה מחזיונותיה המתבארים מתוך סיבות חיצוניות, מתוך פעולתם העצמית של כוחות חיצוניים על עם ישראל.

גם התהוותה של הגלות היהודית והתמד קיומה כפופים לאותם החוקים, לאותם קשרי הסבה, שלהם כל ההיסטוריה כולה כפופה.

ההיסטוריה המיוחדת של עם ישראל היא פרי צירוף מיוחד באופיו של שני גורמים יסודיים: הגורם הלאומי והגורם הדתי. גלות ישראל היא תופעה סוציולוגית מיוחדת במינה בתולדות העולם. אבל שורשיה נעוצים בטבע הגורם האתני והגורם הדתי ובאופני פעולתם הסיבתית בחיי כל עם.

החורבן, השעבוד והפיזור כשהם לעצמם הם חזיונות שכמותם אנו מוצאים בתולדות עמים רבים: הכריע כאן יחס הכוחות המדיניים של ישראל ושל מנצחיו.

גם המלחמה שנלחם עם ישראל בדורות הגלות על קיומו הפיזי, המלחמה על פת לחם ומקום מנוחה, אינה כאן השאלה היסודית. תחת הסתדרות מדינית נוצרה אחדות פנימית וסולידריות רחבה. כל המלחמה הזאת ואמצעיה היא מלחמת קיום טבעית ורגילה, זו שדרכה ללמד את החי להשתמש בכל כישרונותיו ולהסתגל ככל האפשר אל תנאי החיים.

מכיוון שבני ישראל לא חדלו מהיות קבוץ אתני מיוחד גם אחרי צאתם בגולה, הוטל עליהם במילא להילחם את מלחמת הקיום של כל קבוץ אתני, אם גם בתנאים ובדרכים מיוחדים, כאשר דרשו מהם תנאי החיים בגולה.

השאלה המרכזית והיסודית במחקר ההיסטורי אותה נבחן הינה:
עצם ייחודו הלאומי של ישראל בגולה: מפני מה לא חדל המיות קבוץ אתני?
מה היא סיבת הדבר, שעם ישראל לא חדל מהיות גוי גם בהיותו נתון בתנאי חיים כאלה, הגוררים אחריהם תמיד, בלי יוצאים מן הכלל, טמיעה לאומית?
מה גרם לעם ישראל שיהיה עם אחד למרות היותו מפוזר ומפורד בין העמים?
נציג את מאפייניו של העם היהודי בגולה ונתאר גישות שונות המתייחסות לחיי העם היהודי בגולה, על יתרונם וחסרונם מההיבטים השונים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. מהי גלות?
3. חיוב הגולה ושלילתה מהיבטים של דת ישראל
4. אפיוניו המיוחדים של קיום ישראל בגולה
5. הסיבה לייחודו הלאומי של ישראל בגולה
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

ב., דינור, גלויות וחורבן, תשכ"ז, ירושלים.
א, בילצקי, בכבלי משבר לאומי, ת"א 1987.
י, קויפמן, גולה ונכר, כרכים א' וב', הוצאת דביר, ת"א תשכ"א.
י. ליבוביץ, עם, ארץ, מדינה, ספריית שורשים, ירושלים 1991.

תגים:

ציונות · התבוללות · אתניות · נכר · חברה · היסטוריה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסברו של יחזקאל קויפמן להתהוות הגלות והמשך קיומה", סמינריון אודות "הסברו של יחזקאל קויפמן להתהוות הגלות והמשך קיומה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.