היישום אינו מחובר לאינטרנט

פירוש מרכבת יחזקאל לר' יצחק הכהן

עבודה מס' 060828

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מהלכיו של ר' יצחק הכהן לגילוי מעגלי האצילות השונים, המשתמעים מתוך מעשה המרכבה לחיוב ולשלילה.

4,421 מילים ,3 מקורות ,1997

תקציר העבודה:

האידיאה הגנוסטית בדבר הגאולה דנה ב"יקיצה". היקיצה עוסקת בשחרור האסירים מכלאם הקיומי, כאשר ככל שמתקצרת שהותו של אדם בעולם הזה ובריחה ממושבת העונשין, תוך שיבה על המקור המקודש, בו מצוי הטוהר והחופש של החסד. לפיכך הנוסחה הגנוסטית לגאולת האדם הינה ההתגלות. כלומר, קרן אור השלוחה מן היחוד האלוהי אל הנשמה הנדונה, העושה שמוש במערכת נרחבת של תעלולים שונים, תוך עוררותה של הנשמה מתנומת היאוש בה היא שרויה והנחייתה על עבר משמר הארכונים הסוגרים על מנעול הכלא וזאת לקראת צירופה המחודש אל הנשמה האוניברסלית, שהיא נשמה אחת כוללנית. בדרך זו משתחרר האדם הפנימי מכבלי קיומו הזמני ושב ליטול חלק בשלמותו הראשונית. זה עצם מהותה של הגאולה הגנוסטית.
שיבתו של היחיד הנפרד והגולה, תוך צירופו מחדש לנשמה האוניברסלית, אומץ בידי המקובלים כדי לייצג את התיקון. סולם יעקב נבחר לסמל את סולם ההתגלות, בו מטפסות הנשמות הגולות כדי להתרומם מן הקליפות של הפסולת והטומאה ולחזור ולהתמזג עם הנשמה הנעלה שבשמים. (שוהם, 48-49 :1980)

ר' יצחק בן יעקב הכהן היה מקובל, שפעל בעיקר במחצית השניה של המאה ה -13 בקסטיליה, שהיתה מקום מפגש מרכזי למקובלים. הוא נמשך אחר התחום הספקולטיבי של הקבלה, שאופיין בקבלה תיאוצנטרית, הטוענת כי יש צורך לשפר את מצב המערכת האלוהית באמצעות קיום המצוות על ידי בני האדם. ר' יצחק הכהן ואביו יעקב, היוו באזור קסטיליה דמויות מרכזיות. היו להם תלמידים רבים ולאו דווקא מתחומי המקום. בכתבי ר' יצחק ניתן ללמוד על מערכת של שלושים ספירות, היינו שלוש רמות של עשר ספירות, אשר ניתן לראותן משוייכות לזרם המוצג על ידי אברהם אבולעפיה, שמציג תיאוריה פנתאיסטית, המשולבת בתפיסה אימננטית של הספירות. תפיסה זו גורסת כי ה' בתוך העולם ומחוץ לעולם עד אין סוף והוא מנהיג הכל ומתקיים בו הכל. תפיסה אימננטית זו עשויה להיות גורם של זהות האצילויות או הספירות, כאשר המקור לכך הוא שה' הוא הם והם הוא, אלא שה' האציל כוחותיו על הברואים ושמם בהם (אידל, 224). 272, 161, :1993)
המקובלים, בדומה למיסטיקאים בני דתות אחרות, השתמשו בטכניקות מסויימות כדי להגיע למצבי תודעה פרא-נורמאליים. אחת מן הטכניקות הללו הינה הבכי, ששימש כפרקטיקה מיסטית. בכלל פרקטיקה זו היה חזון המרכבה של יחזקאל, אשר בא לכלל שימוש גם אצל ר' חיים ויטאל, ר' עקיבא, נתן העזתי ואחרים.

בעבודתי זו אעסוק בפירושו של ר' יצחק בן יעקב הכהן למרכבת יחזקאל. פירוש זה מתייחס לכוונה הרביעית של הפסוק ביחזקאל א' כ"ז: "וארא כעין חשמל כמראה- אש בית-לה סביב ממראה מתניו ולמעלה וממראה מתניו ולמטה ראיתי מראה-אש ונגה לו סביב". כמו כן מציין גרשם שלום (תרצ"א: 189) כי קיים מאמר של ר' יצחק על האצילות השמאלית, המכיל מסורה נוספת של שמות מדרגות הטומאה מאשר נכללו בחלק הראשון של אותו מאמר.
בעבודתי ארצה לטעון כי פירושו של ר' יצחק בן ר' יעקב הכהן, נועד למיצוי הכוחות המיסטיים העמוקים, הגלומים במעשה המרכבה, כיוון שבכל מלה ומלה הכתובה בתורה טמון כוח רב וכל מלה המורכבת מאותיות הא-ב', היא בעלת כוחות משלה ורק אדם הראשון קודם חטאו, ניחן בכוחות אלה, כאשר קיבל את התורה כמיקשה אחת. מאז אובדן גאולה אחרונה, חסר לאנשים הכוח שניתן להם באמצעות אותיות התורה.
מאז תחילת הקבלה ניסו המקובלים לפתור חלק מן התעלומות הגלומות במילים אלו.
ככל הנראה, מעשה המרכבה היווה מעמד בעל משקל מיסטי רב, חיפשו כנראה המקובלים השונים את המשמעויות שניתן למצוא בניתוח הפסוק וכפי שאראה בפרק על מעשה המרכבה, אכן, היו מקובלים שונים שעסקו בנושא זה.
ר' יצחק בן ר' יעקב הכהן, שעסק בפירוש מעשה המרכבה, פעל לגילוי מעגלי האצילות השונים, המשתמעים מתוך מעשה המרכבה לחיוב ולשלילה. כלומר, מידות הטוב ומידות הרוע. על מהלכיו לגילוי תכונותיהן של אותן סיפרות אצילות, אתחקה בעבודתי זו.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: מרכבת יחזקאל
פרק ב: פירוש מעשה מרכבה לר' יצחק בן יעקב הכהן
פרק ג: האצילות השמאלית
פרק ד: הצורך בהבנת שמות האל והספירות השונות
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אידל, מ., (1993), קבלה: היבטים חדשים, שוקן, ירושלים ותל-אביב.
שוהם, ש.ג., (1980), גאולה דרך הביבים, צ'ריקובר, תל-אביב.
שלום, ג., "לחקר קבלת ר' יצחק בן יעקב הכהן", תרביץ ב(א), תרצ"א, ע"מ 188-217.
תורת הרע: מאמר תשובה לאצילות השמאלית, לר' יצחק הכהן בר' יעקב ז"ל, מופת הדור.

תגים:

גנוסטיקה · מיסטיקה · קבלה · אצילות · שמאלית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פירוש מרכבת יחזקאל לר' יצחק הכהן", סמינריון אודות "פירוש מרכבת יחזקאל לר' יצחק הכהן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.