היישום אינו מחובר לאינטרנט

קליטתם של יהודי אתיופיה בארץ

עבודה מס' 020852

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ההשפעה של המערכות השונות על הקליטה תוך התייחסות למימדים שונים בקליטה: פוליטיים, דתיים, חברתיים ועדתיים.

7,766 מילים ,22 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

מדיניות הבקרה על המועמדים לעליה והשליטה על דרך היקלטותם בארץ התגבשו בהדרגה במהלך שנות העשרים עד שהפכו בשנות השלושים לחלק מהותי לא רק מן התכנון הכלכלי של המשק היהודי או מן המדיניות החברתית של ההנהגה היישובית, אלא גם לחלק מתורת הביטחון הכוללנית של הישוב היהודי. כך למשל, הפך המבנה הדמוגרפי של העולים להיות רכיב חיוני של מערכת הביטחון היישובית. ככל שהעימותים עם האוכלוסיה הערבית ועם הממשל הבריטי הפכו לתדירים יותר ולבעלי עוצמה חריפה יותר. כך הפכה האסטרטגיה של העלייה להיות חלק מן האסטרטגיה הפוליטית ביטחונית של הישוב היהודי. דוגמא טובה לשילוב בין שתי האסטרטגיות היא העובדה שהממונים על מיון העובדים לעליה העדיפו, ככל שניתן היה, להעלות צעירים בשנות העשרים בעלי כושר גופני ומחויבות לאומית גבוהה על פני מועמדים אחרים. כתוצאה ממדיניות זו הפך הישוב היהודי לאחת הקהילות הצעירות ביותר בעולם; גיל הממוצע ערב הקמת המדינה לא עלה על 29 שנים.
העולים מלאו תפקיד חשוב בכמה וכמה תחומים של הצמיחה הכלכלית. ראשית, הם מילאו תפקיד חשוב בשיקום חקלאות ובהרחבתה כאשר פעילות זו כוללת עבודות תשתית שונות. שנית, בערך באותו זמן השתלבו רבים מן העולים בעבודות הבניין שהיו אז בקנה מידה ניכר ביותר. עבודות אלו היו אמורות לספק דיור לאוכלוסיה הותיקה ולעליה החדשה. כמו כן לספק את המבנים הרבים הדרושים למפעלי החדשים, למשרדי הממשלה ולשירותי הציבור המתרחבים. קיים היה בארץ ציבור מאורגן ומבוסס של פועלי בנין אשר ביצעו בעיקר את העבודה המקצועית והניהולית והעולים החדשים נכנסו לדרגים נמוכים של פועלים בלתי מקצועיים וברובם מועסקים על בסיס זמני.

הקליטה היא נטל כבד על הוצאות הממשלה והיא כמובן באה על חשבון דבר אחר. אי לכך ניתן לראות דרך "סל הקליטה" את מצבו הכספי של העם ואת יכולתו לממן את הקליטה. אין זו העלייה השניה או השלישית אשר הביאו עמן הון רב. זוהי עליה מארצות מצוקה אשר אפילו אם הם צברו לעצמם הון בארצות ממולדתם הרי הם מנועים להביאו עימם. מדינת ישראל דואגת לעולים אלו בשלבים הראשונים של קליטתם ודאגה זו עולה בממון רב. הוסף את בעיות האבטלה והאנתיפאדה שיש לנו בארץ, הרי שאין זו מלאכה קלה כלל ועיקר.
מטרת עבודה זו היא לסקור את השפעת המערכות השונות על קליטתם של יהודי אתיופיה ב"מבצע משה" (1984) ו"במבצע שלמה" (1991) תוך התייחסות לנקודות הבאות:
1. הסיבות הפוליטיות לעליה ולעיכובה.
2. הצלחה בקליטה חברתית: בקהילה בתעסוקה ובצבא.
3. הצלחה בקליטה דתית-עדתית.
תכלית העבודה הוא לראות כי הקליטה בארץ מורכבת ממימדים רבים: פוליטיים, דתיים, חברתיים ועדתיים.
העבודה תסתמך בעיקרה ע"י מחקרים שנערכו ביוזמת הג'וינט והמשרד לקליטת העלייה וכן במאמרים פובלציסטיים של אנשי העלייה עצמה.

תוכן עניינים:
1.מבוא והצגת הנושא
2.הקדמה- המאפיינים של יהודי אתיופיה
3. העליה למדינת ישראל וחוק השבות
4. ההיסטוריה של העלאת יהודי אתיופיה
5. הקליטה הדתית-עדתית
החינוך הדתי
6. קליטה חברתית
בתי ספר
חינוך לא פורמלי
7. תעסוקה
8. שפה
9. צבא
10. דיור
11. סיכום
12. ביבליוגרפיה

מקורות:

אבן חן משה, "השתלבות עולי אתיופיה בצה"ל", בתוך נועם גילה (עורכת), הישגים ואתגרים בקליטת עולי אתיופיה, ירושלים, דצמבר 1994.
בורקוב חיים, "השתלבות עולי אתיופיה בצה"ל", בתוך נועם גילה (עורכת), הישגים ואתגרים בקליטת עולי אתיופיה, ירושלים, דצמבר 1994.
בן עזר גד, "העליה מאתיופיה- מעבר ושינוי",סקירה חודשית, לו'.
בן עזר גד,"עולי אתיופיה וקליטתם בישראל", סקירה חודשית, לו'.
בניטה אסתר, נועם גילה, לוי רות, קליטת עולי אתיופיה ממצאים ממפקד בקריית גת, ירושלים, המשרד לקליטת עלייה, אוקטובר 1993.
בניטה אסתר, נועם גילה, לוי רות, קליטת עולי אתיופיה ממצאים ממפקד בעפולה, ירושלים, המשרד לקליטת עלייה, מרץ 1994.
הורוביץ תמר, "השתלבות ילדי העולים בחינוך היסודי: לקחי מחקר ממבצע משה", בתוך נועם גילה (עורכת), הישגים ואתגרים בקליטת עולי אתיופיה, ירושלים, דצמבר 1994.
וייל שלמה,אמונות ומנהגים דתיים של יהודי אתיופיה בישראל, המכון לחקר הטיפוח בחינוך, האוניברסיטה העברית, י-ם, 1988.
ולדמן מנחם, מעבר לנהרי כוש-יהודי אתיופיה והעם היהודי, משרד הביטחון, 1989.
ולדמן מנחם, מאתיופיה לירושלים- יהודי אתיופיה בעת החדשה, משרד החינוך והתרבות, ירושלים, תשנ"ב.
כהנא י., אחים שחורים, ת"א, 1977.
ליפשיץ חן, נועם גילה, סקר עולים צעירים מאתיופיה, ירושלים, אוגוסט 1993.
ליסק משה, "עליה וקליטה בפרספקטיבה היסטורית", סקירה חודשית, 7, 1990.
סמירה מנשה, "היערכות צה"ל לקליטת חיילים עולי אתיופיה", בתוך נועם גילה (עורכת), הישגים ואתגרים בקליטת עולי אתיופיה, ירושלים, דצמבר 1994.
קולה דב, "השיקולים בקליטת עולים מאתיופיה במוסדות פנימייתים", עלים, קיץ תשמ"ג.
קרייזמן ב"צ, עולי אתיופיה וקליטתם, משרד הקליטה, ירושלים, אוגוסט 1988.
רוזן חיים, פרויקט הצעירים- עולי אתיופיה מנקודת מבט תרבותית, המשרד לקליטת העליה, האגף לתכנון ומחקר, ירושלים, דצמבר 1987.
BERNARD SPOLSKY AND JAMES KARI, "APACHEAN LANGUAGE MAINTANANCE", INTENATIONAL JOURNAL OF SOCIOLOGY OF LANGUAGE, 1974, 5.
CAROL W. PFAFF, "TURKISH IN CONTACT WITH GERMAN LANGUAGE", INTENATIONAL JOURNAL OF SOCIOLOGY OF LANGUAGE, 1974, 6.
DEVEREUX GERORGE ,BASIC PROBLEMLS OF ETHNOPSYCHIATRY, LONDON, 1908.
HOWARD GILES, "COMMUNICATION LENGTH AS A BEHAVIORAL INDEX OF ACCENT PREJUDICE", INTENATIONAL JOURNAL OF SOCIOLOGY OF LANGUAGE, 1974, 6.
HYWEL COLEMAN, "TALKING SHOP: AN OVERVIEW OF LANGUAGE AND WORK", INTENATIONAL JOURNAL OF SOCIOLOGY OF LANGUAGE, 1974, 5.

תגים:

מהגרים · עולים · הגירה · עלייה · סוציולוגיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קליטתם של יהודי אתיופיה בארץ", סמינריון אודות "קליטתם של יהודי אתיופיה בארץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.