היישום אינו מחובר לאינטרנט

שינוי קריירה אצל נשים

עבודה מס' 020714

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עיון בתהליך הסוציאליזציה הפרופסיונאלית,בחינת מאפייני נשים שעברו שינוי באמצע החיים, הסיבות לשינוי ומידת שביעות הרצון לאחריו.

8,704 מילים ,41 מקורות

תקציר העבודה:

מטרתה הכללית של עבודה זו הינה עיון בתהליך הסוציאליזציה הפרופסיונלית. תהליך זה מוצג כדוגמא לתהליך סוציאליזציה של מבוגרים.
באופן ספציפי יותר, מהווה המחקר הנוכחי בדיקה מהם המאפיינים של נשים שעברו שינוי באמצע החיים, מה היו הסיבות שהביאו אותן לבצע שינוי זה, ומהי מידה שביעות הרצון משינוי זה לאחר מכן.

הצגת הנושא:
בשנים האחרונות גברה התעניינות המדעית בנושא מעברי קריירה.
על פי מילון אבן שושן- "קריירה" היא התעסקות לשם התקדמות מקצועית.
על פי הגדרות נוספות- "קריירה", מוגדרת כמכלול ההתנסויות התעסוקתיות במהלך חייו של הפרט.
מעבר קריירה מתייחס לשינוי המבוצע בהחלפת התחום המקצועי בו עוסק באדם.
סוציאליזציה כללית- הבהרת המושג: את הסוציאליזציה ניתן לתאר כתהליך שבאמצעותו מועברים דפוסים תרבותיים, כלומר נורמות, ערכים, רעיונות ודרכי התנהגות מדור לדור בות חברה או מחברי חברה מסוימת לאלה המצפים להשתייך אליה בעתיד.
מנקודת במטה של החברה נועד תהליך הסוציאליזציה להכשיר את החברים החדשים בה למלא תפקידים חברתיים שונים, כלומר להתנהג על פי הציפיות המופנות על ידי החברה או נציגיה או בעלי סטטוס חברתי מסוים.
מנקודת המבט של היחיד מהווה הסוציאליזציה תהליך למידה אשר באמצעותו מאפיינים את הנורמות החברתיות ומערכת הערכים האופיינית לבני הקבוצה אליה הוא שייך ומתנהג לפיהם.
כללית נראה שבכל פעם שאדם מוסיף סטטוס למערך הסטטוסים שלו או פורש מסטטוס מסוים דרושה לו סוציאליזציה חדשה כדי לאפשר לו להתנהג על פי הציפיות החברתיות החדשות המופנות אליו.
תהליך הסוציאליזציה הינו, אם כן, תהליך מתמשך אשר מסתיים רק עם מות האדם.
המייחד את תהליך הסוציאליציה מבחין בינו לבין תהליכי למידה אחרים הינו האופי החברתי שלו. בתהליך המעבר בין סטטוסים חברתיים שונים נתקל האדם בסוכני סוציאליזציה שונים- בין אם הם בבני משפחתו או קבוצת חבריו ובין אם הם מועלים במסגרת ארגונים חברתיים פורמליים שהוקמו למטרות סוציאליות כללית או ספציפיות.
סוציאליזציה של מבוגר- הסוציאליזציה של המבוגר דומה לזו של הילד מבחינת האופי החברתי של הלמידה וקיומם של סוכני סוציאליזציה, אך שונה ממנה במספר נקודות חשובות:
1.בניגוד לילד הרך אשר מתחיל את תהליך השחבור ללא מטען ערכי תרבותי קודם, מגיע האדם המסודר לתפקידיו החברתיים החדשים מצוייד במטען קודם, אשר בו תלויים במידה רבה סיכויי הצלחה של המשך הסוציאליזציה.
2.בתהליך הסוציאלי הראשוני מקבל הילד את סוכני הסוציאליזציה הפועלים עליו כמובנים מאליהם, והוא מזדהה איתם באופן כמעט אוטומטי. לגבי הילד קיימת במידה מצומצמת בלבד האפשרות לבחור בין סוכני סוציאליזציה או אחרים משמעותיים אחרים.
3.בניגוד לכך נמצא המבוגר אשר צריך לעבור תהליך סוציאליזציה נוסף במצב בו יוכל במידה רבה לבחור בין מסגרות סוציאליזציה אלטרנטיביות ובין סוכני הסוציאליזציה השונים הפועלים עליו באופן סימולטני.
שאלה עקרונית שמתעוררת בהקשר זה היא באיזו מידה סוציאליזציה אפשרית כלל כאשר מדובר אנשים מבוגרים. באיזה סוג של שינויים ניתן לכפות ומה היקפם האפשרי אצל משוחברים כאלה.
(1966)BRIM טוען שהסיכוים לשנות ערכים בסיסיים אצל המשוחבר המדובר הינם קטנים ביותר. לעומת זאת, יכול המבוגר בהחלט לשלול דפוסי התנהגות ודרכי פעולה הנחוצים לו לביצוע תפקיד חברתי חדש. בניגוד לאלו, יש הטוענים שישנה השפעה מועטה של דעות קדומות על הכשרתו מחדש, וניתן לגבש בצורה טובה סוציאליזציה מקצועית חדשה.
ניתן לומר, אם כן, כי בשונה מהסוציאליזציה בילדות המוקדמת בה סוכני הסוציאליזציה נכפים במדה רבה על המשוחבר ואין באפשרותו לבחור אותם, קיימות בפני המשובחר המבוגר האפשרות לבחור בין השפעות סוציאליות אלטרנטיביות: הוא בוחר את המקצוע שברצונו לרכוש, אך גם בהיותו תלמיד והוא חשוף להשפעתם של סוכני חיברות אחרים, וקיימת פניו האפשרות לבחור בין השפעות סוציאליות אלטרנטיביות. בחירה זו והשלכותיה יעמדו במרכז דיוננו בעבודה זו, בה אנסה להתמודד עם השאלה מהם הגורמים החברתים המשפיעים על בחירת המשובחר. הגורמים יכולים להיות רבים, בחלקם קשורים למקצוע, ובחלקם אינם קשורים אליו.
שאלה זו שהינה, לדעתי, מרכזית, בחקר הפרופסיונלית, כמעט ולא זכתה לתשומת ליבם של החוקרים בתחום.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. קריירת נשים
3. מניעים לשינוי קריירה
4. שלבים בתהליך שינוי קריירה
5. ניידות עובדים ומאפייניה
6. הלימה תעסוקתית
7. מחקר איכותי
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

ארנון שרון נורית, שינוי קריירה אצל נשים בין גיל 35-45 בחינת מרכיבי תהליך, ירושלים: האוניברסיטה העברית, 1989.
גור ארי אירית, גיל ודיפרנציאצית דפוס הנטיות המקצועיות והקשר שלהם למשתני התנהגות תעסוקתית אצל אנשים אשר שינו עיסוקם מרצון, אוניברסיטת בר אילן: המחלקה לפסיכולוגיה, תשמ"ג.
גזיאל ח., יסודות בניהול צבורי, תל-אביב: דקל, תשמ"ז.
הולט א., "חיים ששוים פחות", הוצאת עם עובד, סידרת זהות, 1990.
וייסברג יעקב, נטיה לניידות עובדים בקרב שכירים בישראל, ירושלים: הג'וינט, 1978.
יזרעאלי דפנה, נשים כפולות קריירה, בר אילן, רמת גן, 1993.
ריכטר יהודית, כלים שלובים- בין קריירה למשפחה, תל אביב: עם עובד, תשנ"ב.
ליבליך עמיה, "מעברים ומשברים של אמצע החיים אצל נשות קריירה מצליחות", מגמות, כט (3) עמודים 256-267.
ליבר נילי, שינוי קריירה בשלב אמצע החיים בקרב נשים, אוניברסיטת תל-אביב.
מלמד, שמואל, פגיעות עובדים מעבודה מונוטונית, המכון לבריאות העובד ושקומו ע"י בי"ח לוינשטיין, 1986.
ניידות עובדים 1964-1958, תל-אביב: הוצאת המכון לפריון עבודה ויצור, 1966.
סמואל י.,יער א.,תרבות העבודה בישראל, ירושלים: משרד העבודה, 1984.
פלג, תמר, שחיקה, הזדהות עם הקבוצה המקצועית והקשר שלהם עם העצמי המקצועי של המורים", ירושלים: האוניברסיטה העברית, בי"ס לחינוך, 1988.
פיינס איילה, שחיקה נפשית, תל-אביב: הדר, 1995.
פרידמן א., "זהות ותקשורת", בתוך דפנה יזרעאלי ואחרות (עורכות), נשים במלכוד, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1983, עמודים 11-64.
קוויק ת., שיפור המוטיבציה בעבודה, תל-אביב: אור-עם, 1981.
קסטנברג מ, ניידות עובדי מדינה בישראל משתנים דמוגרפיים, תל-אביב,1989.

ARANYA N., BARAK A.,, "A TEST OF HOLLANDSW THEORY IN POPULATION OF ACCOUNTANTS", J.O. VOCATIONAL BEHAVIOUR, 1981, 19, PP.15-24.
GOLAN N.,PASSING THROUGH TRANSISTIONS, THE FREE PRESS,
1981.
GOTTFREDSON G.D., "CAREER STABILITY AND REDIRECTIONS IN ADULTHOOD, J.O. APPLIES PSYCHOLOGY, 1977, 62, PP.436-445.
GOULD R.L., TRANSFORMATIONS: GROWTH AND CHANGE IN ADULT LIFE, N.Y., SIMON AND SCHSTER, 1978.
GUTMANN D.L., "THE POST PATERNAL YEARS: CLINICAL PROBLESS AND DEVELOPMENTAL POSSIBILITIES", IN W.H WOMEN (ED), MID LIFE DEVELOPMENT CLINICAL ISSUES, BRUNER-MAZEL PUB, 1980.
HEARN J., "CRISIS, TABOOS& CAREER GUIDINESS, BRITISH J.O. GUIDINESS&COUNSELLING, 9, 1981, PP.12-24.
HOLLAND J.L., MAKING VOCATIONAL CHOICES- A THEORY OF CAREERS, NEW-JERSY, 1973.
ISRAELI D.(1988) "DUAL CAREER FAMILY", J.OF SOCIAL BEHAVIOR (3),(4) PP.329-346.
LEVINSON D.J. ET AL, "THE PSYCHOLOGYCAL DEVELOPMENT OF MEN IN EARLY ADULTHOOD AND THE MID LIFE", IN A. THOMAS (ED), LIFE HISTORY RESEARCH IN PSYCHOPATOLOGY, MINNEAPOLIS: UNIVERSITY OF MINNISOTA, 1974, PP.243-258.
MURPHY P. &BRUCK H.L, CARRER DEVELOPMENT OF MEN AT MID-LIFE", J.O. VOCATIONAL BEHAVIOR, 1976,9, PP.737-847.
NEOPOLITAN J., "OCCUPATIONAL CHANGE IN MID-CARRER"' J.O. VOCATIONAL BEHAVIOR, 1980, 16, PP.212-225.
OSHERSON S.,, HOLDING ON OR LETTING GO, THE FREE PRESS, N.Y., 1980.
PEROSA L., "THE MIDLE CARREER CRISIS", INTERNATIONAL J. O. AGING&HUMAN DEVELOPMENT, 20,1, 1985, PP.53-67.
PLECK S.H. AND STAINS G. 1985 WORK AND FAMILY LIFE IN TWO CAREER COUPLES J.O.FAMILY ISSUS (6) PP.61-81.
POWELL G.N. ET AL, "SEX EFFECTS ON MANEGERIAL VALUE SYSTEM, HUMAN RELATIONS, 37, 1984, PP.881-884.
RAPOPORT R. 1969 THE DUAL CAREER FAMILY,A VARIANT FAMILY AND SOCIAL CHANGE HUMAN RELATION AND SOCIAL CHANGE. HUMAN RELATIONS 22 PP.3-30.
SAWYER LENORE, "COMPONENETS OF THE SEX DIFFERENCE IN DEPRESSION", REASEARCH IN COMMUNITY AND MENTAL, 3, 1993, PP.118-154.
THOMAS L.E.,&ROBBINS P., "PERSONALITY AND WORK ENVIROMENT CONGRUENCE OF MID-LIFE CAREER CHANGERS, J.O. VOCATIONAL BEHAVIOR, 1977, 11, PP.291-304.
SHEEBY G., PASSAGES: PREDICTABLE CRISES OF ADULT LIFE, NEW-YORK, BANTAM, 1976.
WALSH&OSIPOW 1983
HALL D.T.,CARREERS AND ORGANIZATIONS, CALIFORNIA, GOODYEAR, 1976.
REINKE J., ET AL, "THE TIMING OF PSYCHOLOGICAL CHANGE IN WOMENS LIVES: THE YEARS OF 25 TO 45, J.O. PERSONALITY& SOCIAL PSYCHOLOGY, 48, 1985, PP. 1353-1964.
RUBIN, L.B., WOMEN OF A CERTAIN AGE: THE MIDELIFE SEARCH FOR SELF, N.Y., HARPER&ROW, 1979.
TAMIR L.M, MEN IN THEIR FORTIES, N.Y., SPRINGER PUBLISHING, 1982.

תגים:

אשת · התקדמות · מחקר · מקצוע · איכותי · קריירה · תעסוקה · עבודה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שינוי קריירה אצל נשים", סמינריון אודות "שינוי קריירה אצל נשים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.