היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת אישיותו ותנאי עבודתו של המורה על שחיקתו

עבודה מס' 020503

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת הסיבות ופתרונות לשחיקת המורה תוך התייחסות גם לבתי ספר אפקטיביים והשפעתם.

8,535 מילים ,16 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

בשנות השמונים ניכרת עליה גוברת בתשומת הלב של חוקרים לתופעת השחיקה של עובדי הוראה בעבודתם. עדות לכך הם מספרם הרב של ספרים ומאמרים העוסקים בתופעה זו.
משרד החינוך הוא אחד האירגונים הגדולים בארץ המספקים עבודה. אך טבעי הוא הדבר שיצפו ממנו לפריצת דרך ולהובלת נושא החידושים והמצאות. אולם המצב לא בדיוק כפי שמצפים.
נושא עזיבת מורים ונטישתם את המסגרת. חדשות לבקרים אנו נתקלים באמצעי התקשורת השונים בתופעה, והסממן של נשירה מדאיגה של אנשי חינוך ומורים הרואים בדרך זו שליחות וייעוד "וקריירה" או אפילו מקום עבודה מכובד במערכת החינוך שהוא אולי הדבר היחיד המקשר ומאחד את כל סוגי העם.
בעיה מדאיגה זו סיבות שונות ומגוונות לה. אם בעקבות השחיקה בעבודה קשה הדורשת השקעת מאמצים מעבר לזמן המקובל. אם בעקבות הפיחות בדמוי איש החינוך, אם ברצון לשנות מסגרת מסלול ודרך חיים, אם בעקבות השכר הנמוך, ההצעות המפתות בחוץ במגזר העסקי הקורצות ואם בעקבות סיבות סוציולוגיות ועד להצעות מפתות והאלטרנטיבות העומדות בפני מורים במגזר העסקי בחוץ.

בעבודה זו אפרט את הגורמים לשחיקת המורה: גורמים התלויים במורה עצמו וגורמים התלויים בסביבתו המורחבת: משפחה, תלמידים, מנהל בית הספר ומינהל החינוך בכללותו. ההתייחסות המירבית תינתן לסביבת הלימוד של המורה, קרי בית הספר: כיצד בית הספר יכול להשפיע לטובה או לרעה על השחיקה.
בחרתי בנושא זה היות ואני עצמי, המורה שנים רבות במערכת החינוך ומכהנת בתפקידים נוספים בבית ספרי ובהדרכה, עדיין מרגישה בשיאי, אך חוששת מתחושת השחיקה שנשמעת מפי חברותיו לצוות ומחוצה לו לעיתים קרובות.

השערת העבודה: השערת העבודה היא כי מורים יהיו שחוקים אולם יהיו הבדלים בינהם, הבדלים התלויים במשתנים דמוגרפיים, אישיותיים, וכן בסביבת ההוראה. הגורמים לשחיקה הם רבים: בעיות משמעת בכיתה, אפתיה של תלמידים, כיתות גדושות, מחסור בצוותי עזר ובציוד, עבודת ניירת רבה מידי, מבחנים רבים מידי, משכורת בלתי מספקת, היעדר אפשרויות לקידום, העברות שלא מרצון למקומות עבודה אחרים, אדישות מצד ההורים, העדר תמיכה מנהלית, ניגודיות בתפיסת התפקיד ועמימות בהגדרת התפקיד, ביקורת ציבורית קשה על המורה ועל עבודתו, ועוד, אולם, בעיקר בשל בית הספר שאינו בית ספר כלבבם.

היות וקשה להגדיר מהו בית ספר "טוב", אתייחס לבתי ספר אפקטיביים, כפי שהם מוגדרים בספרות, ואנסה לראות כיצד הם משפיעים על תנאי עבודתו של המורה ושחיקתו.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. שחיקת מורה
א. הבעייתיות מול העבודה בבית
ב. גורמים
ג. תוצאות
3. פתרונות להקטנת השחיקה
4. בתי ספר אפקטיביים- השפעתם על המורה
5. השפעת בית הספר על השחיקה
6. מקומו של המורה בבית הספר האפקטיבי והשפעתו על השחיקה
7. סיכום העבודה
8. ביבליוגרפיה

מקורות:

אנטמן י.,שירום אריה,(1988), שחיקת מורים, פסיכולוגיה ויעוץ בחינוך, שנתון תשמ"ז, עמודים 45-65.
גלנטה עירית (1985), שחיקת מורים במערכת העל יסודית והשפעת האקלים הארגוני עליהם, באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון, המחלקה לחינוך.
דיאמנט אסתר (1981), הקשר בין אפיוני בית הספר ותק, שחיקה בעבודה לבין סגנונות מנהיגות של מורים במערכת החינוך הטכנולוגי, אוניברסיטת תל אביב.
דיאמנט אסתר, רן לחמן (1982), גורמי דחיפה ובלימה בנטייתם של מורים לעזוב הוראה, אוניברסיטת ת"א, המכון למחקר עסקים.
זק איתי והורוביץ תמר (1985), בית הספר הוא גם עולמו של המורה, אוניברסיטת תל-אביב.
משרד החינוך והתרבות (תשמ"ח), אתגרים, לקט יוזמות חינוכיות, ת"א.
פינס מלאך איילה, שחיקה נפשית, תל-אביב, צריקובר, 1986.
פרידמן יצחק (1989), "על אפקטיביות ואקאונטביליות באירגון", עיונים במנהל החינוך, חוברת מספר 16.
פרידמן יצחק (1991), "התנהגות תלמידים המשרה לחץ: היבט פסיכולוגי חברתי על שחיקת המורה", עיונים במנהל ובארגון החינוך, 17, עמודים 155-174.
פרידמן יצחק, לוטן אילה, לחץ ושחיקה בהוראה- גורמים ודרכי מניעה, מוכן הנרייטה סולד, ירושלים, 1993.
פרידמן יצחק, "השחיקה בהוראה: המושג ורכיביו היחודיים", מגמות, ל"ד(2), 1992.
פרידמן יצחק לוטן אילה, השחיקה הנפשית של המורה בישראל (בחינוך היסודי), ירושלים: מכון הנרייטה סאלד, 1985.
פרידמן יצחק ואחרים,אפקטיביות, תרבות ואקלים של בתי ספר, מכון הנרייטה סולד, ירושלים, 1985.
פסטרנק רחל ואלן גולדרינג (1991), "האם סיגנון ניהול המכוון לטיפוח יחסי אנוש פוגע באפקטיביות בית הספר", עיונים במנהל ובאירגון החינוך, חוברת 19.
BLOCH A., "THE BATTERED TEACHER", IN TODAY'S EDUCATION, 1977.
JENCKS C.S. ET AL, INEQUALITY: A PRESSESSMENT OF THE EFFECT OF FAMILY AND SHOOLING IN AMERICA, NEY-YORK, 1972.

תגים:

בית · ספר · מורים · חינוך · הוראה · תלמיד · לימוד

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת אישיותו ותנאי עבודתו של המורה על שחיקתו", סמינריון אודות "השפעת אישיותו ותנאי עבודתו של המורה על שחיקתו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.