היישום אינו מחובר לאינטרנט

חווית השירות של חיילים ששרתו בשטחים

עבודה מס' 071177

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד חיילי צה"ל חווים את שירותם הצבאי בשטחים? האם חיילים אלו חווים סימפטומים של הפרעות דחק פוסט-טראומטיות בעקבות חשיפתם לאלימות פיזית כפי שקרה אצל חיילים אמריקאים ששרתו בעיראק?

9,140 מילים ,15 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

במציאות הישראלית שבה אנו חיים, צעירים שמלאו להם 18 שנה עוברים בבת אחת מחייהם האזרחיים הנורמטיביים למסגרת צבאית אינטנסיבית, מאיימת ונוקשה אשר נמשכת כשלוש שנים שבה חווים הצעירים חוויות קשות, מסוכנות ומורכבות. ולאחר שלוש שנים, במחי יד, חוזרים אותם חיילים למציאות הפוכה ממה שחיו וחוזרים לחייהם האזרחיים. חלק מחיילי צה"ל משובצים לשרת בשטחים- יהודה ושומרון, הידועים כאזורים מסוכנים ונפיצים שבכול רגע המצב בהם יכול להסלים. לכן, כוחות ביטחון רבים פועלים בשטחי יהודה ושומרון כגון: שב"כ, משטרה, מנהל האזרחי וכן גם חיילות קרביות צבאיות כמו גולני, גבעתי, מג"ב הנדסה ועוד. החיילים הרבים הפרושים ביו"ש מסמלים וממחישים עבור הפלסטינים כי הם חיים תחת הכיבוש הישראלי, התושבים הפלסטינים נפגשים בתדירות יומיומית עם חיילים ישראלים אשר מבצעים סריקות בביתם ובשכונותיהם בנוסף, החיילים לעיתים קרובות מגבילים את חופש תנועתם של פלסטינים. לא פעם מדווחים פלסטינים חפים מפשע כי חוו התעללות מילולית ו/או פיזית מחיילים ישראלים, לאור זאת גוברות תחושות התסכול, הכעס והשנאה של פלסטינים כלפי החיילים המשרתים ביו"ש. תחושות אלו לעיתים מולידות פעולות טרוריסטיות מצד האוכלוסייה הפלסטינית כלפי החיילים וכלפי האוכלוסייה היהודית המתגוררות באזור. טרור היינו מאבק אלים שמופנה לאזרחים ולחיילים לשם השגת מטרות פוליטיות ו/או חברתיות ואכן, הטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון מכוון כלפי התושבים היהודים ובעיקר מכוון כלפי כוחות הביטחון הפועלים באזור, טרור זה מאופיין בפיגועי דקירה, פיגועי דריסה, ירי, השלכת מטענים, יידוי אבנים ובזריקת בקבוקי תבערה. עקב המצב הביטחוני המיוחד ביהודה ושומרון המדינה מעבירה לישובים אלו תקציבי ענק, בחודשי יוני ויולי אשתקד העבירה הממשלה ליהודה ושומרון תקציב על סך 129.9 מליון ₪. על החיילים המשרתים בשטחים מוטלת המשימה למגר את פעילויות טרוריסטיות ע"י איוש מחסומים, ביצוע מעצרים, ביצוע פטרולים וחשיפת מוקדי התארגנות של ארגוני טרור בלב אוכלוסיה ערבית עוינת המסכנת את חייהם. במהלך שירותם נחשפים החיילים בשטחים באופן יום יומי להתגרויות, להתנכלויות, לאלימות מילולית ואף לאלימות פיזית לא רק מצד האוכלוסייה הערבית אלא גם מארגוני זכויות אדם הרואים בחיילים כפולשים המפרים זכויות אדם. מנגד, אמצעי התקשורת רואים ומציגים את החיילים כגיבורים המקריבים את עצמם למען הכלל ומתוך סקרי דעת הקהל הישראלי עולה כי רוב אזרחי ישראל תומכים בחיילי צה"ל, בעיניהם החיילים הם מקור של גאווה לאומית. הציבור הישראלי ער למציאות המורכבת המתרחשת בשטחים, ונחלק בעמדתו למידת המוסריות והאנושיות של החיילים המשרתים בשטחים כלפי האוכלוסייה הערבית. חיילים המשרתים בשטחים סופגים ביקורות ותשבחות מבית ומחוץ והם עדים ושותפים לאירועים אלימים בתדירות גבוהה, מציאות קשה ומורכבת זו נמשכת לאורך תקופה ארוכה של כשלוש שנים. המחקר יעסוק בחוויית השירות של חיילים ששרתו בשטחים מנקודת מבטם של החיילים.

נתוני המחקר נאספו ע"י ראיונות עומק עם עשרה גברים יהודים, ילידי הארץ אשר שרתו בעבר בשטחים.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
4. מתודולוגיה
5. ממצאים
6. דיון
7. נספחים
נספח 1- ראיונות
נספח 2- עץ קטגוריות
8. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חיילי צה"ל ביהודה ושומרון מבצעים סיורים ופטרולים בתוך שכונות ערביות עוינות, על מנת למגר את הטרור בתוך יו"ש ומאיישים מחסומים ומעברים כדי למנוע זליגה של הטרור ביו"ש לשטחי ישראל. במהלך שירותם בשטחים החיילים נתקלים לראשונה בחייהם באוכלוסיה ערבית עוינת שמתוכם קמו ארגונים קיצוניים שחדשות לבקרים חפצים לפגוע בהם ובאזרחי מדינת ישראל. שליטה על המרחב הוא הגרעין לסכסוך עקוב הדם בין הישראלים לפלסטינים (הנדל, 2007) וכיבוש השטחים במלחמת ששת הימים הציבה לפני מדינת ישראל אתגרים אותם לא ידעה בעבר - שטחים כבושים, שליטה וטיפול באוכלוסיה ערבית עוינת, מחלוקות אידיאולוגיות ומוסריות מבית ומחוץ והקצאת משאבי צבא ומשטרה. לאור כל זאת, נושא השטחים היינו מחלוקת ארוכת שנים בקרב אזרחי מדינת ישראל (כספי, 2007).

תגים:

ישראל · צבא · שטחים · אלימות · גבול · פלסטינאים · אלימות פיזית · חיילים אמריקאים · עיראק · שירות · אוכולוסיה · ערבים · נקודת מבט · פעילות · פעילות מבצעית · לחימה · אזרחים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חווית השירות של חיילים ששרתו בשטחים", סמינריון אודות "חווית השירות של חיילים ששרתו בשטחים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.