היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין גילו של הנהג ובין נטילת סיכונים בכביש בקרב נהגים במדינת ישראל

עבודה מס' 071107

מחיר: 279.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיימת השפעת בין סביבתו של הנהג ובין אופן נטילת הסיכונים בכביש בקרב נהגים צעירים?

4,294 מילים ,13 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

גיל הנהג נמצא כאחד המשתנים המשפיעים ביותר על מידת המעורבות בתאונות קטלניות וקשות. נהגים צעירים מעורבים יותר בתאונות דרכים הן בגלל חוסר ניסיון בנהיגה אך גם בגלל סגנון הנהיגה שלהם. במחקר "פרופיל הנהג הישראלי" (טאובמן בן ארי ולוטן, 2004) נמצא כי נהיגתם של הצעירים הינה מוכוונת ריגושים. תכליתה היא לנסות לבחון את גבול היכולת של הרכב ושל הנהג, לרוב בליווי התנהגות תחרותית. נהיגה זו מאופיינת בדרך כלל בהעזה, ובנטילת סיכונים מסוגים שונים. חשוב להדגיש כי נהגים צעירים מודעים להשלכות של נהיגה מסוכנת, אולם הם לא תמיד מעריכים נכונה את הסיכונים שהם עצמם לוקחים, ולא תמיד מודעים למגבלותיהם במהלך הנהיגה.
בחלק הראשון של מחקר זה אציג את סקירת הספרות בנושא זה, אבחן מספר סוגיות הנוגעות לאופן השפעת המעגלים השונים בסביבתו של הנהג הצעיר משפיעים על החלטותיו בכל הקשור לנטילת סיכונים בזמן נהיגה בכביש, ואציג נתונים כמותיים אשר תורמים למחקר הנוכחי. בחלקו של השני של מחקר זה אציג את שיטת המחקר, כלי המחקר בו נעשה שימוש וכן אוכלוסיית המחקר הנדגמת. בשלב אבא אנתח את שאלוני המחקר ואציג את הממצאים שעלו מתוך ניתוח שאלונים אלו. לבסוף, אבצע דיון בדבר הממצאים ואציג את מגבלות המחקר הנוכחי והצעות למחקרי המשך.
לנושא זה חשיבות רבה בחקר הסוציולוגיה ואנתרופולוגיה. בחינת נושא זה לעומק תאפשר לאתר את אותן גורמים אשר משפיעים באופן ישיר ועקיף על החלטותיו של הנהג הצעיר בכביש כיצד לנהוג ואיך לפעול בזמן הנהיגה, וכן להבין כיצד ניתן להתמודד עם מגמת התאונות הרבה בקרב הנהגים הצעירים בארץ ובעולם. אני מוצאת בחקר נושא זה עניין רב. כיום, כאשר גיל הוצאת הרישיון בארץ ובעולם נמוך מאי-פעם, הרכבים הינם מתקדמים ומסוגלים להגיע למהירויות גבוהות בקלות יתרה, קיים צורך אמיתי לבחון כיצד ניתן לצמצם את כמות תאונות הדרכים בקרב נהגים צעירים שנגרמו בעקבות נטילת סיכון לקויה ומיותרת בפגעה או אף עלתה בחיי אדם מיותרים, ועל כן קיים צורך אמיתי בחקר נושא זה.
למחקר הנוכחי תרומה בשני מישורים מרכזיים:
תרומות תיאורטיות של המחקר: התרומות המיידיות של חקר ההשפעות על אופן נטילת סיכונים בזמן נהיגה בקרב צעירים הינם ידע תיאורטי נוסף המקשר בין כלל המשתנים השונים של הנהג כגון גילו, מינו והשכלתו ובין רמת נטילת הסיכונים בזמן נהיגה. ידע זה יכול לשפוך אור נוסף על המחקר בתחום תאונות הדרכים בקרב נהגים צעירים בארץ ובעולם.
תרומות ישומיות של המחקר: למחקר זה ישנן השלכות ישומיות רבות הן לפרט והן לסביבתו הקרובה בקרב המשפחה וחברים. הבנת ממצאי ומסקנות המחקר בכל הקשור לגורמים המשפיעים על החלטות של נטילת סיכונים בזמן נהיגה בקרב צעירים יכולה לתרום לאותם נהגים צעירים להבין את המשמעויות העמוקות שקיימות עם כל החלטה כזו הן על הנהג, על יושבי הרכב ועל הסביבה הקרובה אשר לעיתים נפגעת עוד יותר מאשר הנהג עצמו. הטמעת הממצאים בקרב נהגים רבים יכולה לתרום בשיקול דעת רחב יותר והורדת כמות נטילת הסיכונים בכביש ע"י צעירים אלה.
במחקר זה נעשה שימוש בכלי מחקר שאלון תדירות נהיגה מסתכנת שפותח ע"י טאובמן בן ארי (2010). שאלון דיווח עצמי של תדירות נהיגה מסתכנת. השאלון כולל 20 פריטים, שכל אחד מהם מציג סוג אופייני של נהיגה מסתכנת העלול לסכן את החיים או את רווחתם של הנהג, הנוסעים, הולכי רגל, ו/או נוסעי כלי רכב אחרים (למשל: נסיעה באור אדום, אי ציות לתמרור עצור, פניה במהירות גבוהה וכדומה). הסולם הינו בן 5 דרגות ונע בין "אף פעם לא (1) עד "לעיתים קרובות מאוד" (5) (ראה דוגמא בנספח). הציון שקיבל כל נבדק חושב על-ידי מיצוע כל הפריטים לציון כללי אחד. ציון גבוה יותר משקף שכיחות גבוהה יותר של ביצוע התנהגויות מסוכנות בנהיגה.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 נהגים צעירים בארץ ובעולם- רקע
3.2 הגורמים המשפיעים על דפוס הנהיגה של הנהג הצעיר
3.3 אקלים בטיחות משפחתי
4. פרק השיטה
4.1 שאלת המחקר
4.2 השערות המחקר
4.3 אוכלוסיית המחקר
4.4 שיטת המחקר
4.5 כלי המחקר
4.6 שיטות סטטיסטיות
4.7 תיאור ופירוט השאלונים
4.8 הליך המחקר
5. ממצאי המחקר
5.1 הענות למחקר
5.2 דימוגרפיה
5.3 השערות המחקר
5.4 טבלה מסכמת השערות המחקר
6. דיון ומסקנות
6.1 דיון
6.2 מגבלות המחקר הנוכחי
6.3 הצעות למחקרי המשך
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

נהגים צעירים הינם קבוצה בעלת המעורבות הגבוהה ביותר בתאונות דרכים יחסית לשכיחותם באוכלוסיה. נהיגה מסוכנת היא אחת התופעות החברתיות הקשות המאפיינת בייחוד צעירים בארץ ובעולם, ומהווה אחד מהגורמים הראשונים לתמותה ולהיפגעות באוכלוסיה זו. במדינות מערביות נהגים צעירים מצויים בסכנה הגבוהה פי 2-4 להיהרג בתאונות דרכים בהשוואה לנהגים מקבוצות גיל שונות (Shinar ,2007). בספרות נמצאו מספר גורמים המשפיעים על מספרן הרב של התאונות בקרב הנהגים הצעירים. גורמים אלו קשורים הן למאפיינים הייחודיים של גיל ההתבגרות והן להשפעות החברה והמשפחה על המתבגר. ההגדרה המקובלת של "נהג צעיר" במרבית הארצות מתייחסת לגילאי 30-17 כאשר במדינות שונות עשוי להשתנות הסף העליון או התחתון של הטווח ((Gregersen, 2000.

תגים:

נהיגה · תאונות · סיכונים · גיל · צעירים · בטיחות · נהג · נזקים · חיי אדם · תאונת דרכים · נהגים חדשים · נוסעים · תחבורה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין גילו של הנהג ובין נטילת סיכונים בכביש בקרב נהגים במדינת ישראל", סמינריון אודות "הקשר בין גילו של הנהג ובין נטילת סיכונים בכביש בקרב נהגים במדינת ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.