היישום אינו מחובר לאינטרנט

צריכה ושיווק מוצרים 'ירוקים'

עבודה מס' 071038

מחיר: 259.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם הערכים המרכזיים הבאים לידי ביטוי בתרבות צריכה ירוקה ובשיווק ירוק?

4,461 מילים ,17 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

"הנפש תסכון אל דברים שאינם הכרחיים ותתרגל אליהם, לכן נוצרת בה סגולת ההשתוקקות אל מה שאינו הכרחי להמשך קיום הפרט ולא להמשך קיום המין. תשוקה זאת היא דבר שאין לו סוף. הדברים ההכרחיים כולם מוגבלים וסופיים. אבל השאיפה למותרות אינסופית. אם אתה משתוקק אל כלי כסף, הרי כלי זהב יפים יותר. אנשים אחרים רכשו כלי בדולח. שמא תרכוש גם כל מה שניתן למצוא מברקת ואודם. לכן כל בור מושחת-המחשבה יהיה לעולם בצער וביגון על שאינו מגיע לעשות את המותרות שעשה פלוני. לרוב הוא חושף את עצמו לסכנות גדולות, כגון הפלגה בים ושירות המלכים. מטרתו בזאת להשיג אותם מותרות בלתי-הכרחיים. וכאשר פוגעים בו פגעים בדרכיו אלה שהולך בהם, הוא מתלונן על גזרת האל, מגנה אותו ומתפלא על מיעוט הצדק שלו" (הרמב"ם מורה נבוכים, חלק ג', פרק יב').
תרבות הצריכה בחברת השפע המערבית מהווה את אחד הנושאים המרכזיים בבחינת הדרך בה אנו חיים כיום, צורכים את מוצרינו ובוחנים את מטרותינו ההישגיים בתחום המוצרים הנצרכים (בנשטיין, 2009). חוקרים רבים וביניהם (Edwards & Mercer (2007 טוענים כי דפוסי הצריכה (consumption) והצרכנות (consumerism) המאפיינים את החברה המודרנית נגזרים מתפיסה מוטעית של האדם את מקומו בסביבה ומשקפים ערכים בסיסיים לקויים הנוגעים ליחסו של האדם כלפי הטבע, הסביבה והחברה. תרבות הצריכה מהווה דוגמה לסוגיה חברתית-סביבתית, המאפשרת התייחסות ובחינה מאספקטים שונים כגון: אקולוגיים-סביבתיים, חברתיים-תרבותיים, כלכליים ופוליטיים. נושא תרבות הצריכה נוגע ישירות בשאלות ערכיות וחינוכיות של חינוך לקיימות. תרבות זו מספקת השליה של חיים טובים וקדמה, בעוד שבמישורים רבים בחיינו היא מדרדרת אותנו החל מהשלכות סביבתיות, דרך היבטים נפשיים, היבטים חברתיים ותרבותיים, וכלה בהשפעות על המרחב הציבורי (בנשטיין, 2009).
הכלכלה הקלאסית של המאה ה-20 התבססה בעיקר על תחושות ואינטואיציות, אך במהלך אותה המאה ולקראת סופה עברה הכלכלה ניסוח מתמטי מדעי שביסס את עקרונות השוק החופשי על יסודות מוצקים ואפשרה דיון רציני במודלים שונים- זוהי הכלכלה הניאו קלאסית. הפריחה המדהימה של הכלכלה המערבית מאז מלחמת העולם השנייה, ומנגד קריסת הקומוניזם, רק חיזקו את ההבנה שרעיון השוק החופשי הוא הבסיס לחיים מלאים, בריאים ומגוונים.
אך כשבוחנים את המצב כיום לעומק, ניכרים סדקים בתמונה הוורודה. בעולם המערבי הולכות ומתבססות 'מחלות סגנון חיים' הנובעות מהאופן בו אנו חיים, מהמזהמים הכימיים להם אנו נחשפים ומהמזון התעשייתי ממנו אנו ניזונים ביומיום (דולב, 2009).
לאור רקע הדברים הנ"ל, מטרת המחקר הינה לבחון מהי תרבות צרכנית, צריכה ירוקה, שיווק מוצרים ירוקים ותרומת כל אלה לשמירה על איכות הסביבה בטווח הקצר והארוך. בחלק הראשון של מחקר זה נסקרת תופעת התרבות הצרכנית של המאה ה-21 ותרומתה של תרבות זו לפגיעה ישירה באיכות הסביבה על ידי צריכת מוצרים מזהמים כחלק מתרבות בזבזנית ואנטי סביבתית שהתפתחה במאה האחרונה. בהמשך לכך, חלק זה סוקר מהו מוצר ירוק וכיצד שיווק מוצר ירוק וצריכתו יכול לתרום באופן ישיר בטווח הקצר הארוך לשמירה על איכות הסביבה.
בחלקו השני של המחקר מוצג פרק הדיון אשר משלב בין הממצאים התיאורטיים שהתקבלו בסקירת ספרות וזאת לשם מתן מענה הולם לשאלת המחקר והשערותיו. חלק זה מציג את מגבלות המחקר שעלו מתוך כתיבתו וכן הצעות למחקרי המשך אפשריים אשר יכולים להעיר ולתת נדבך נוסף למסקנות המחקר הנוכחי.
המניע לבחירת הנושא נבע מהצורך לדון ולהעמיק בתופעה גלובאלית בעלת משמעות כה רחבה בעידן המודרני. אני מוצאת עניין רב בחקר הנושא בשל העובדה כי תופעה זו סובבת אותנו ישירות באופן יומיומי בכל פעולה שאנו מבצעים. למעשה, מחקר זה מהווה דרך נוספת להאיר את החשיבות של שמירה על איכות הסביבה, על התרבות צריכה הקלוקלת שאנו חלק ממנה ואת הכלים לצמצום הנזק הסביבתי ארוך הטווח על ידי כל אדם ואדם בעולם.
לאור הדברים הנ"ל, בחרתי לשאול את שאלת המחקר: מהם הערכים המרכזיים הבאים לידי ביטוי בתרבות צריכה ירוקה ובשיווק ירוק?
כלי המחקר בו השתמשתי הינו ניתוח הספרות בנושא. כלי זה נמצא כמתאים לי ביותר על מנת להבין באופן עמוק ומשמעותי את תופעת תרבות הצריכה הירוקה בארץ ובעולם. בנוסף, כלי זה אפשר לי לראות תמונה רחבה יותר של מציאות והתמודדות לא פשוטה של גופים רבים בארץ ובעולם המנסים להעצים את צריכה זו על חשבון תרבות צריכה בזבזנית ומזהמת סביבתית.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 תרבות צריכה במאה ה-21
2.2 השפעת תרבות צריכה על איכות הסביבה
2.3 שיווק מוצרים ירוקים
2.4 העדפת צרכנים למוצרי סביבה ירוקים
2.5 שיווק וצריכה ירוקה בישראל
5. דיון ומסקנות
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

Prakash (2002) טוען כי הכלכלה זקוקה לצרכנים כדי להתקיים. הצמיחה בכלכלה הקפיטליסטית מושגת באמצעות צריכה- כזאת המונעת בחלקה ע"י שיווק ופרסום אינטנסיביים. העקרונות הצרכניים בכלכלה זו דומים לעקרונות המסחר- הכי הרבה שאפשר הכי פחות שאפשר. צרכנים מניעים את גלגלי השוק ע"י ביצוע פעולות של קניית מוצרים. הכלכלה המודרנית מבוססת על התיאוריה כי התכונה האנושית הינה לרצות יותר, כלומר לשפר את הקיים, להגיע רחוק יותר, מהר יותר, לקבל את החדש יותר ובכמויות גדולות יותר.

תגים:

תרבות הצריכה · צריכה · שיווק · איכות הסביבה · מיחזור · ירוק · מוצרים · אקולוגיה · צרכנות · ערכים · זיהום · חינוך סביבתי · שיווק ירוק · קיימות · פסולת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "צריכה ושיווק מוצרים 'ירוקים'", סמינריון אודות "צריכה ושיווק מוצרים 'ירוקים'" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.