היישום אינו מחובר לאינטרנט

מדיניות העמימות הישראלית בנושא הגרעין הישראלי

עבודה מס' 070822

מחיר: 269.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם דליפת המידע על הכור הישראלי על ידי ואנונו הועילה או פגעה בהרתעה הישראלית?

9,023 מילים ,19 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

מדינת ישראל הינה מדינת הגרעין השישית בעולם, הראשונה במזרח התיכון. עם קום המדינה, החלה התעניינות בקרב הממשל הישראלי בכל הקשור לנושא הגרעיני. בעקבות עסקת דימונה עם צרפת, בשלהי שנת 1957, החלה מדינת ישראל בבניית התשתית הגרעינית שלה. כעשר שנים לאחר מכן, הגיעה מדינת ישראל אל סף המפתן הגרעיני, ובשנות השישים החלה לחצות אותו. עובדת היותה של מדינת ישראל מדינת גרעין קיבלה פומבי, אם כי לא בצורת הודעה רשמית ומוסמכת. לראשונה בשנת 1970, לאחר שה-CIA יידע את הקונגרס האמריקני שהוא רואה בישראל מדינה גרעינית, זמן קצר לאחר מכן הודלף המידע על כך לניו יורק טיימס על ידי מרדכי ואנונו אשר הועסק בתפקיד טכנאי בכור הגרעיני בדימונה. מאז התבססה בעולם ההכרה שמדינת ישראל הינה מדינה בעלת נשק גרעיני, וזאת על אף מדיניות העמימות של מדינת ישראל סביב נושא הגרעין אשר מעוניינת לשמר בכל מחיר (כהן א' , 2006).
שאלת המחקר: האם דליפת המידע על הכור הישראלי על ידי ואנונו הועילה או פגעה בהרתעה הישראלית?
לטובת מענה על שאלת המחקר, ישנו צורך להכיר את מדיניות ההרתעה של מדינת ישראל, את היסטוריית הכור הגרעיני ואת עברו ואופיו של מרדכי ואנונו.
בפרק הראשון אציג את הרקע הכללי אודות מושג ההרתעה, את סוגי היערכות גרעינית הנוגעים למדינת ישראל וכיצד באה לידי ביטוי ההרתעה הגרעינית של מדינת ישראל. מדינת ישראל הינה המדינה היחידה בעולם אשר עושה שימוש בעמימות בכל הקשור לנושא הגרעין שלה, לכן קיים צורך להבין מהי עמימות ומדוע ישראל בחרה במדיניות זו בקשר לסוגיית הגרעין. מדיניות העמימות טעונה מחלוקת ואין דעה חד משמעית בקשר ליעילותה ובכלל האם רלוונטית גם היום. לאור האמור, בסיום פרק זה אציג דעות שונות ואת הביקורת על מדיניות העמימות בנושא הכור הגרעיני הישראלי.
בפרק השני אציג את יחסי ישראל - צרפת, תוך התמקדות ביחסים בין המדינות בשנים בהן הוקם הכור הגרעיני הישראלי. צרפת היוותה גורם משמעותי ביותר בהקמתו של הכור הגרעיני, וכפועל יוצא מכך, נשאלת השאלה האם מדינת ישראל הייתה מסוגלת להקים כור גרעיני ללא עזרת צרפת?
בפרק השלישי אציג את מקרה מרדכי ואנונו אשר יעסוק בראש ובראשונה בסיפור חייו וזאת על מנת להבין כיצד גורלו נקשר לכור הגרעיני. לציין כי רוב חומרי החקירה בפרשיית מרדכי ואנונו נותרו חסויים עד היום, אך מתוך קטעים מצונזרים של פרוטוקול בית המשפט העליון השופטים חושפים חלק מן הסיבות המסבירות מדוע מרדכי ואנונו פרסם את הסוד הישראלי.
בעבודה זו יישאלו שאלות משנה נוספות אשר יובילו אותנו בהדרגה אל שאלת המחקר אשר הוצגה בפתיחת מבוא זה.
1. מדוע ישראל בחרה בעמימות בקשר לסוגיית הגרעין?
2. האם מדיניות העמימות משיגה את מטרתה?
3. האם ישראל הייתה מסוגלת להגיע לכור גרעיני ללא עזרת צרפת?

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: רקע ומושגים
1.1: הגדרת המושג הרתעה
1.2: סוגי היערכות גרעינית הנוגעים למדינת ישראל
1.3: מדיניות העמימות של מדינת ישראל
1.4: ביקורת על מדיניות העמימות של מדינת ישראל
פרק 2:כיצד מדינת ישראל השיגה כור גרעיני?
2.1: יחסי ישראל-צרפת
2.2: האם מדינת ישראל הייתה מסוגלת להגיע לכור גרעיני ללא עזרת צרפת?
פרק 3: מקרה מרדכי ואנונו
3.1: מרדכי ואנונו- קווים לדמותו
3.2: מדוע מרדכי ואנונו פרסם את הסוד הישראלי?
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המוקד המרכזי לדיונים התיאורטיים והיישומיים היה ההרתעה של מדינות מפני מלחמה גרעינית כוללת או מוגבלת בין שתי מעצמות-העל. נושא אחר שזכה לתשומת לב ניכרת במערב היה הרתעה של תקיפה סובייטית גרעינית או קונבנציונלית, או מעורבת, על מערב אירופה. נושא זה, הרתעה מורחבת Extended Deterrence)) גלש גם למערכת היחסים הפוליטיים-אסטרטגיים המורכבים שבתוך הברית המערבית. מוקד נוסף של דיונים בספרות במערב על תיאוריית ההרתעה היה האפשרות של מעצמת-העל להרתיע מתקפות על בעלי ברית אזוריים בעולם השלישי (עברון ומכון ישראל גלילי לחקר מדיניות ההתישבות, 1987).

תגים:

אטום · פצצה · מדיניות גרעין · גרעיני · גרעינית · כור · צרפת · נשק · הרתעה · מלחמה · בגידה · ריגול · מרגל · מירוץ חימוש · סודות הגרעין · מדיניות חוץ

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מדיניות העמימות הישראלית בנושא הגרעין הישראלי", סמינריון אודות "מדיניות העמימות הישראלית בנושא הגרעין הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.