היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת העלייה בתוחלת החיים על עלויות מערכת הבריאות

עבודה מס' 070759

מחיר: 239.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההשפעה הכלכלית של העלייה בתוחלת החיים על עלויות מערכת הבריאות.

6,564 מילים ,25 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

הארכת תוחלת החיים הינה שאיפתם של מרבית אוכלוסי העולם. חשיבות תוחלת החיים מקבלת ביטויה במספר רב של תחומים ובכללם הכלכלה הלאומית. ככל שגדלה תוחלת החיים של האוכלוסייה, כך גם עולה ההוצאה הרפואית הממוצעת לנפש. דבר זה ברור ואינו מצריך מחקרים. עם זאת, הוצאות גבוהות יותר אינן עומדות בהכרח בסתירה ליתרון עבור הכלכלה הלאומית, שכן קיימות גם הכנסות והתפתחויות כלכליות כתוצאה מתוחלת חיים גבוהה.

נראה כי ההיבטים הכלכליים של התארכות תוחלת החיים, ממריצים את מערכת הבריאות כולה להתייעל ולשנות מבנה, הן מההיבטים הארגוניים והן מההיבטים הרפואיים. קיימת כיום מגמה לפעול ככל הניתן בתחום מניעת המחלות, על מנת להפחית את ההתמודדות עם טיפולים מאוחרים ויקרים מאד במחלה. על פי הספרות, תוחלת החיים המתארכת אמנם מייקרת את עלויות מערכת הבריאות, אולם לדברי חוקרים ואנשי כלכלה, התייקרות זו מינורית יחסית לגידול בתוחלת החיים ואינה פוגעת בכלכלה הלאומית. זאת כתוצאה מתהליכי ההתייעלות הבלתי פוסקים. יתר על כן, הגידול בתוחלת החיים תורם להתפתחות המחקר והטכנולוגיה הרפואית, כך שמבחינה כלכלית יש בכך גם יתרון. יתרון זה גם עומד במבחן מציאות. ככל שהתארכה תוחלת החיים בעולם המערבי, כך גם עלתה רמת החיים יחד עם התמ"ג לנפש.

הסוגיה של השפעת העלייה בתוחלת החיים על מערכת הבריאות מעניינת, לא רק בשל היותה רלוונטית לכל ולא רק בשל העניין הכלכלי שבה, אלא גם משום שמעורבים בה תחומים שונים, כמו התפתחות המדע, המוביל לשיפור אמצעי הבריאות ולהוזלתם. למרות הגידול בהוצאות בעקבות הגידול בתוחלת החיים, דווקא כלכלות רבות שבהן הרפואה מפותחת ואף מסופקת לאזרחים על ידי המדינה, ממשיכות להפגין חוסן כלכלי, עלייה ברמת החיים ועלייה בתוחלת החיים.

מטרתה של עבודה זו לבחון את ההשפעה הכלכלית של העלייה בתוחלת החיים על עלויות מערכת הבריאות. Murphy (2008) טוען כי גורמים המשפיעים על תוחלת החיים באוכלוסייה מסוימת הינם רמת חיים ואיכות חיים, קיומן או אי קיומן של מחלות, תזונה ושאר היבטים סביבתיים, ובעיקר מניעה של מחלות נפוצות. אלה משפיעים הרבה יותר מאשר קשרי משפחה והיבטים גנטיים. כלומר, אם משקיעים באיכות חיים ובכלכלה נכונה, גדלה תוחלת החיים והדבר מתבטא גם בגילאים צעירים יותר, כפועל יוצא מהתמודדות משופרת עם מחלות ומניעתן המוקדמת.

שאלת המחקר תהא: כיצד מתבטאת השפעת העלייה בתוחלת החיים על הוצאות הבריאות?

בעבודתי ארצה לטעון, כי למרות שהעלייה בתוחלת החיים מצריכה משאבים נוספים בתחום הבריאות, הדבר אינו פוגע בהכרח בכלכלת המדינה. האיזון נוצר במדינות שונות מסיבות שונות. גם התפתחותה של הטכנולוגיה הרפואית הובילה לחיסכון המקזז חלק נכבד מהעלויות, גם הקמתם של מאגרי מידע המייעלים את הליכי הטיפולים, גם מניעה יזומה של מחלות ובמדינות מסוימות אף נשענים על השקעה פרטית ברפואה, בסדר גודל רחב, אולם יש בכך חשש לקיומו של סיכון מוברי ופגיעה בשוויון הבסיסי באוכלוסייה.

הפרק הראשון יעסוק בסקירת מערכת הבריאות ותוחלת החיים ויוצג הגידול בהוצאה על בריאות כאחוז מהתמ"ג. הפרק השני יהווה את ליבת העבודה ויעמוד על היחס שבין תוחלת החיים והכלכלה. בחלקו הראשון תיבחנה התפוקות והתשומות של תוחלת החיים ואילו בחלקו השני תיבחן העלייה בתוחלת החיים במקביל לצמיחה הכלכלית. הפרק השלישי יתמקד בדרכים לאיזון תקציב מערכת הבריאות, החל משינויים ארגוניים ועד פעולות למניעת מחלות והכנת המערכת להתמודדות עם בעיות צפויות.

תוכן העניינים:
הקדמה
מבוא
פרק א: מערכת הבריאות ותוחלת החיים
פרק ב: היחס שבין תוחלת החיים לכלכה
2.1. עליית תוחלת החיים במקביל לצמיחה הכלכלית
2.2. תוחלת החיים - תשומות ותפוקות
פרק ג: שינוי במבנה מערכת הבריאות
3.1. שינוי ארגוני ומערכת ניהול ידע
3.2. תכנון והערכה של עלויות בחלופות של טיפולים
3.3. שיקולים בהתייחסות מוקדמת למחלות
סיכום
ביבליוגרפיה (כל המקורות באנגלית)

קטע מהעבודה:

ראשית יש להבחין בין שתי אפשרויות של גידול בתוחלת החיים. קיים הגידול שבו מתארכים חייהם של אנשים בגילאים המבוגרים. לאחרונים יש בעיות גריאטריות אשר מונעות מהם לעבוד או לתפקד. הארכת תוחלת חייהם של אלה מוסיפה לגירעון התקציבי, שכן הם אינם פרודוקטיביים. קיימים מקרים בהם מתארכת תוחלת חייהם של אנשים בגילאים צעירים יותר, כמו קבוצת האינסולין [בעיקר חולי סכרת] או חולי איידס וזאת כתוצאה משיפור הרפואה והטכנולוגיה הרפואית. לגבי קבוצות אלו, הארכת תוחלת החיים מסייעת לכלל הכלכלה, מכיוון שהרפואה מצליחה לשקם רבים מהם ברמה מספיק גבוהה כדי שיוכלו להמשיך בעבודתם (Palmer, 2007; Braithwaite, 2008).

תגים:

בריאות · עומס · בתי חולים · בית חולים · קורונה · תוחלת חיים · איכות חיים · כלכלה · צמיחה · תשומות · מערכת הבריאות · טיפולים · מחלות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת העלייה בתוחלת החיים על עלויות מערכת הבריאות", סמינריון אודות "השפעת העלייה בתוחלת החיים על עלויות מערכת הבריאות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.