היישום אינו מחובר לאינטרנט

בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי בעיר ובכפר

עבודה מס' 070743

מחיר: 219.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם עדיין קיימים הבדלים בין העיר לבין הכפר במחיה, באיכות חיים ובדיאלקטיקה שקיימת בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי ואם כן, מהם אותם הבדלים?

5,569 מילים ,28 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

בעבודה זו אעסוק בבבחינת הדומה והשונה במרחב הפרטי ובמרחב הציבורי. בעבר נהגו לראות את העיר כמרחב שבנוי בצפיפות, אולם מפעמת בו חיוניות, בעוד שהמרחב הכפרי אופיין בבניה דלילה ובקהילתיות חמימה ומחבקת. בחלוף השנים נראתה העיר כאוסף אקלקטי של שכונות, נטולות תוכן וטעם. אם קודם לכן היו שטחים ירוקים שהפרידו בין שכונות, הרי שבהמשך החליפו כבישים רחבים את השטחים הירוקים וכבישים אלה הגיעו עד למפרצי החניה שבין הבתים, בעוד שהמרחב הכפרי הפך למקור משיכה, אולם התרחק מההווי החקלאי שסימל אותו בעבר (שדר, 2013). בשונה מהצפיפות העירונית, מאופיין המרחב הכפרי במספר מצומצם יחסית של תושבים, אולם הגדרת יישוב ככפרי שונה ממדינה למדינה. כך לדוגמא, בפרו מוגדר ישוב כפרי אם גרים בו עד מאה בני אדם. בנורווגיה ובאיסלנד אם גרים בו לא יותר ממאתיים בני אדם, בהודו עד 5,000 בני אדם וביפן עד 50,000 בני אדם. יוצא אפוא, שההגדרה היא יחסית, ובין היתר מושפעת גם מגודל המדינה, ממספר תושביה, ומהצפיפות שקיימת באותה מדינה, לנוכח תנאיה הגיאוגרפיים הפיזיים. בישראל מוגדר יישוב ככפרי, אם גרים בו עד אלפיים בני אדם (גל ופריאל, 2011).
בעבודה זו ברצוני להמשיך את מחקרה של בראון ושוקסמית' (Brown & Shucksmith, 2017), שבחנו את הסביבה הכפרית אל מול הסביבה העירונית, את הקשרים החברתיים והאינטראקציות בכפר ובעיר וכן את את הנוף הכפרי מול הנוף העירוני ואת הווי החיים בכל אחד מהמרחבים. בעבודה זו אבקש לבחון גם כן שלושה היבטים שקיימים בשני המרחבים ומבטאים את שלושת ההיבטים שבחנו ברידג' ועמיתיו (שם). מההיבט של הנוף אבחן את המרפסות. כלומר, בחינת התפקיד של המרפסת בעיר אל מול המרפסת בבית הכפרי. מההיבט של הסביבה, אבקש לבחון את הגנים הציבוריים, הכבישים והכיכרות. מההיבט של הקידמה אבקש לבחון נוכחות תעבורתית ואוטומציה. את בחינת היבטים אלה אבקש לעשות מנקודת מבטם של שני עכברים, גיבורי הצגת הילדים "עכבר העיר ועכבר הכפר" (גולדפרב, 2016). בטקסט זה מייצגים שני עכברים את המרחב העירוני ואת המרחב הכפרי, תוך כדי התייחסות ליתרונות והחסרונות שבכל מרחב וכן לקשר שיש לדיירים אל המרחב שבו הם חיים.
בעיר יש כבישים וצפיפות תעבורתית, כמו גם בעיות חניה. כל אלו כמעט ואינן קיימות בכפר, על אף תיאורה של שדר (2013), שממנו ניתן ללמוד על שינויים שעברו במהלך השנים, הן המרחב העירוני והן המרחב הכפרי. לנוכח האמור, תהיה שאלת המחקר בעבודה זו: אל מול השינויים שעוברים על הכפר ועל העיר בעשורים האחרונים, האם עדיין קיימים הבדלים בין העיר לבין הכפר במחיה, באיכות חיים ובדיאלקטיקה שקיימת בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי ואם כן, מהם אותם הבדלים?
הטקסט הנבחר הוא הצגת ילדים ששמה: "עכבר הכפר ועכבר העיר". טקסט זה עשוי להאיר את נושא המרחב הפרטי והמרחב הציבורי, הן בכפר והן בעיר, אך גם יותר מכך, שכן הטקסט עוסק גם בגיאוגרפיה החברתית ובזכות הבחירה של אדם לבחור במרחב שמדבר אליו.
מכיוון שאחד הטקסטים שבהם תעסוק עבודה זו הו חיבורו של גאורג זימל (2007), "חיי הנפש והעיר הגדולה", אבקש לצרף אל הטקסט המתואר טקסט נוסף. טקסט זה הוא הספר "מומו" שכתב הסופר מיכאל אנדה.

בעבודתי אבקש לטעון, שאל מול ההבדלים שקיימים בין שני המרחבים, הכפרי והעירוני, כל עוד ימשיך המרכיב הרגשי לאפיין את האינטראקציות האישיות במרחב הכפרי והמרכיב התבוני-רציונאלי-כלכלי את המרחב העירוני, ישמור כל מרחב על אופיו, הכפרי או העירוני ולמרות הקידמה שאינה פוסחת על השניים, ימשיכו להתקיים הבדלים במרחב המחיה, בנוף וכן היתרונות והחסרונות של כל אחד מהמרחבים, גם לאחר הפיכתם של חלק מהיישובים הכפריים מיישובים חקלאיים לקהילתיים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. מאפייני הכפר ומאפייני העיר
2.1. הכפר
2.2. העיר
3. השלטון המקומי
4. נוף וסביבה
4.1. מרפסות
4.2. כבישים ודרכים
4.3. גנים וכיכרות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בשונה מהעיר, שיש בה שילוב שבין אינטימיות אינדיבידואליסטית לבין דינמיקה של אינטראקציה אנושית (ברש, 1982), ההתייחסות החברתית לכפר היא במובן של קהילתיות ומרחב (אייזן, 2015). בעיר הכל קרוב, צפוף, נגיש, אך לכל אחד יש את דל"ת אמותיו שבהן הוא זוכה לפרטיות ולבידוד משאר האנשים. העיר מאופיינת אפוא באינדיבידואליזם, בעוד שבכפר כולם מכירים בדרך כלל זה את זה והוא מאופיין בקולקטיביזם, לפחות יותר מאשר העיר. בישראל יש להבחין בין סוגים שונים של מרחבים כפריים - מושב, קיבוץ, מושבה חקלאית, חוות ויישובים קהילתיים קטנים (סופר, 2012).

תגים:

ישובים · מוניציפלי · עיריות · שלטון מקומי · קיבוץ · מושב · תכנון עירוני · מרפסת · שכונות · המרחב הכפרי · התיישבות כפרית · עירוניות · עיר

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי בעיר ובכפר", סמינריון אודות "בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי בעיר ובכפר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.