היישום אינו מחובר לאינטרנט

תורכיה - המהפכה הכאמליסטית

עבודה מס' 070718

מחיר: 184.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הגורמים המרכזיים להפרדת הדת מהמדינה, גורמים שהיו בבסיס משנתו של אתא-תורכ והאופן בו באו לידי ביטוי.

2,659 מילים ,10 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

תורכיה המודרנית, אשר נוסדה בשנת 1923 על ידי מצטפא כמאל (אתא-תורכ), הביאה לסופו של עידן בן כ-600 שנים לשלטון האימפריה העת'מאנית. ניתן לייחס את ייסוד המדינה המודרנית כאחת מהתפניות המכריעות והמעצבות במתח בין דת לשלטון כפי שהשתקף מפניה המודרניים של תורכיה מעט יותר מעשור לאחר היווסדה. יתרה מכך, עקרון החילוניות, הונצח בבסיס חוקת האומה התורכית הלכה למעשה תוך חלחול לשלל רבדיה של החברה והתרבות התורכית כאשר הצבא ובית המשפט העליון מופקדים על הגנת חוקה זו מפני אלו המנסים לערערה, הגנה שעומדת איתנה עד ימינו אנו. (1)
בטרם הצגת הגורמים לגיבוש התפיסה הכאמליסטית, יוגדר מושג הכמאליזם כסוג של דמוקרטיה טוטליטרית בעלת אורח חיים חילוני בהשפעה מערבית. הכמאליזם במשנתו, מבטיח את בטחון חופש הבחירה בכל רובדי החיים של האזרח התורכי, לרבות נשים, תוך הגבלה אגרסיבית של בחירה זו בתחום הדת והאתניות בכללה. על מנת להבטיח את יישומה, הושרשה התפיסה הכמאליסטית בלב החוקה דרך מוסדות המדינה, ממשלה, מערכת המשפט והחינוך בהתאמה. (2)
עבודה זו תתמקד בשלהי האימפריה העת'מאנית ועד לייסוד תורכיה המודרנית לרבות הרפורמות שבוצעו (בין השנים 1918 ועד 1933). תכליתה של העבודה היא להציג את הגורמים המרכזיים להפרדת הדת מהמדינה, גורמים שהיו בבסיס משנתו של אתא-תורכ והאופן בו באו לידי ביטוי. בבואנו למצוא תשובה לשאלת המחקר, עלינו להבין ראשית באופן כללי את המתח בין הדת לחילוניות בתקופת האמפריה העת'מאנית. שנית, יש להעמיק באירועים ובתנאים בהם גדל והתפתח אתא-תורכ. שלישית, יש להתייחס לתפיסתו האישית של אתא-תורכ את הדת ולימים שילובה בתוך מצעו המהפכני. לבסוף, כיצד לובש הלך מחשבה צורה מעשית של רפורמות רחבות היקף. באמצעות סקירה של ארבעת המוקדים המוזכרים לעיל, ננסה למקד את קבוצת הגורמים לבידולה המוחלט של הדת מהמדינה במהפכתו של אתא-תורכ.

תוכן העניינים:
מבוא
היחס לדת בין נפילת האימפריה העת'מאנית להקמת תורכיה המודרנית
אירועים ותנאים מעצבים בחייו של אתא-תורכ כבסיס לתפיסה הכאמליסטית
הגורמים להדגשת מעמדה של הדת בראייה הכאמליסטית
רפורמות אתא-תורכ והשפעתן על החברה התורכית
סיכום ומסקנות
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

המתח בין הדת ללאומיות איננו נחלתה של המהפכה ברשותו של אתא-תורכ בתחילת המאה העשרים. כבר בשלהי ימיה של האימפריה העת'מאנית נתגלו התאגדויות שונות אשר מצען קורא לזיקה ואיחוד, קדמה ולאומיות אשר נדחקו תחת משטר הסולטאנות וביטוייה השונים של הדת. נפילתה של האימפריה העת'מאנית כרוכה הייתה בגורמים ממשלתיים, כלכליים, חברתיים ומוסריים. הקיבעון לדת האסלאם נתפס כמעכב ונשזר כחוט השני בכל אותם גורמים. מדינות אירופאיות התפתחו בשלל תחומים, בעוד האימפריה העת'מאנית דרכה במקום וזאת בעיקר לאור המסורת, התרבות ואורח החיים הדתי הדוגל בפסיביות ובהקרבה. מרכיבים אלו, אשר אפיינו את משטר האימפריה מחד, קיבעו את רמתה הפרימיטיבית מול האירופאים מאידך (4).

תגים:

אתה תורכה · מצטפא כאמל · תורכיה · חילוניות · רפורמות · עות'מאנית · עות'מאני · עותמנים · טורקיה · אתא תורכ · מוצטפא כאמל · מהפכות · רפורמות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תורכיה - המהפכה הכאמליסטית", סמינריון אודות "תורכיה - המהפכה הכאמליסטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.