היישום אינו מחובר לאינטרנט

משה רבינו - החטא ועונשו

עבודה מס' 070692

מחיר: 399.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מדוע נענש משה ולא נכנס לארץ ישראל?

13,384 מילים ,10 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

פרשת חטאם של משה ואהרון במי המריבה המתוארת במקרא(3) מעלה שאלות פרשניות נוקבות, ואומנם לאורך הדורות נדרשו רבים - פרשני מקרא, הוגים וחוקרים ממגוון תחומים - להיבטיה השונים של סוגיה מקראית זו:
מה הייתה סיבת כעסם של משה ואהרון לבקשתם הלגיטימית של בני ישראל לקבלת מי שתייה-מצרך קיומי במדבר?
מדוע לא קיימו משה ואהרון את הצו האלוקי כלשונו?
מדוע נענשו משה ואהרון בחומרה רבה כל כך על חטאם(4)?
אך נראה כי עיקר הדיון הפרשני(5) עוסק בשאלת מהות החטא - במה בדיוק חטאם של משה ואהרון בסיפור הנדון?
חוסר הבהירות שבנושא חשוב זה(6) הביא יד חופשית לפרשני המסורת ולאנשי המחקר המודרני לפתח תיאוריות וגישות רבות ושונות לגבי חטאם של משה ואהרן והסיבה שבגללה לא נכנסו לארץ ישראל(7). על כן הוצעו פירושים רבים ושונים - החל בחז"ל, עבור בהגות היהודית של ימי הבנים, וכלה בחקר המקרא המודרני - גם בעולם הרבני בימינו מגלים עניין בסוגיה זו.
בעבודתי זו אערוך סקירה של השיטה הפרשנית של מס' פרשנים קלאסים מתקופת הראשונים(8). סוג השאלות אשר העסיקו את הפרשן,בשיטת/כלי העבודה של הפרשן ושילובם. לאחר סקירה זו אעמת ביו השיטות הפרשניות, כל אלו יוצגו על רקע הסיפור אודות חטאם של משה ואהרן והעונש אותו קיבלו.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 : מחקר ספרותי/לשוני
1.1 גבולות הסיפור
1.2 חלוקת הסיפור
1.3 הקבלה בין מסה ומריבה למי המריבה
פרק 2 : הסיפור במקרא
2.1 החטא והעונש
2.1.1 הקבלה בין ציווי האל לבין הביצוע ע"י משה
2.1.2 הצגת החטא והעונש
2.2 אזכוריה של פרשת 'מי מריבה' במקומות נוספים בתנ"ך
2.3 חטא משה ואהרון בפרשנות חז"ל
פרק 3 : הפרשנים
3.1 השיטות הפרשניות
3.1.1 רש"י - רבי שלמה יצחקי (1040-1105)
3.1.2 ראב"ע - רבי אברהם (בן מאיר) איבן עזרא (1089-1164)
3.1.3 רשב"ם - רבי שמואל בן מאיר (1080- 1160)
3.1.4 רמב"ן - רבי משה בן נחמן (1194 - 1270)
3.2 עימות הפרשנים
3.2.1 פתיחת הסיפור
3.2.2 פירוש הסיפור
3.2.3 הצגת החטא ועונשו
3.2.4 סיום הסיפור
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בביטוי "כאשר ציווהו" התורה מעידה שלמעשה משה ביצע רק את ההוראה בדבר לקיחת המטה.
לא כן בשאר ההוראות שנועדו לשקם את היחסים שבין הקהל למנהיגות הרוחנית: הם לא הקהילו את העדה כפי שצוו כי אם את הקהל, הם הקהילו פיזית את הקהל אל פני הסלע והכו בסלע ממש בלא לדבר כלל.
לכן נראה כי חמור חטאו של משה רבנו. הקדוש ברוך הוא ציפה לאותה הזדמנות חינוכית/ היסטורית, בה יוכל להראות לעם ישראל את הצד החיובי של דיבור לשם שמים, ומשה "פיספס" אותה.
תיאור השוני נמצא בשורה המקבילה לשורה " ודיברתם אל הסלע לעיניהם ", משה לא ציית לדבר ה' כלשונו, ואולי גם לא כרוחו. המקרא מדקדק בפירוט מעשיו של משה ומעיד שעל אף אלו "יצאו מים רבים" מהסלע - הנס נעשה.

תגים:

משה רבנו · מי מריבה · חטא משה · פרשנות המקרא

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משה רבינו - החטא ועונשו", סמינריון אודות "משה רבינו - החטא ועונשו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.