היישום אינו מחובר לאינטרנט

אקטיביזם שיפוטי

עבודה מס' 070672

מחיר: 149.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: שימוש בג"ץ בגישת האקטיביזם השיפוטי והוויכוח בקרב אנשי מקצוע בדבר.

3,677 מילים ,9 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות נחשף את המתח השורר בין מערכת המשפט למערכת הפוליטית במשטרים דמוקרטיים בכלל ובישראל בפרט. תהליך הפיכתה של הרשות השופטת לגורם מרכזי בזירה הציבורית והפוליטית בישראל כרוך בגישת האקטיביזם השיפוטי שנוקט בית המשפט העליון בתפקידו כבית דין גבוה לצדק החל משנות ה-80 ומהווה גורם מרכזי למתח. עד אז, מוסד זה תפס עצמו כמקצועני ואובייקטיבי, שעיקר תפקידו הכרעת סכסוכים. אולם, בשנים האחרונות החל לתפוס עצמו ככזה שדן בסוגיות בעלות גוון פוליטי או ערכי, מבקר את הרשות המחוקקת והרשות המבצעת ולעיתים אף מתערב ומבטל את החלטותיהן.
למרות שלאורך השנים נכתב בספרות רבות על נושא האקטיביזם השיפוטי והוא נוכח בסדר היום המדיני בישראל זה מכבר שנים רבות, טרם גובשה הסכמה רחבה לגביו והמציאות החדשה יחסית, בה המשפט הפך פוליטי, הובילה לפולמוס בקרב אנשי מקצוע שונים, הן מהתחום הפוליטי והן מהתחום המשפטי, אשר מתווכחים על התמורות של מדיניות זו גם בימינו. הבעייתיות בכך היא שככל שיש אי הסכמה על סמכויותיו של בית המשפט העליון, יש פתח לפגיעה באמון הציבור במוסד זה ומכאן סכנה ללגיטימיות שלו.
לאור הרלוונטיות של נושא זה גם במאה ה-21 ועקב הוויכוח הציבורי הער לגביו, אחקור במסגרת עבודתי כיצד מדיניות של אקטיביזם שיפוטי, שנוקט בה בית המשפט העליון במדינת ישראל, נתפסת בעיני אנשי מקצוע והאם היא נחוצה בעתיד? על מנת לתת מענה לכך, אגדיר תחילה מהו "אקטיביזם שיפוטי", אציג רקע היסטורי להתפתחות מדיניות זו בכדי להציג תמונת מצב רחבה על הנושא ואדגים כיצד זה בא לידי ביטוי במערכת המשפט הישראלי. כמו כן, אעמוד על שורשי הוויכוח בין חסידי האקטיביזם השיפוטי למתנגדיו ולבסוף אסיים בסיכום, מסקנות ובדעתי האישית שמבוססת על המחקר ועבודתי.
מתודולוגיית המחקר בעבודה זו היא איכותנית ובמסגרתה אתמקד בקריאה וניתוח תוכן של ספרים, מאמרים, כתבות אקטואליות והגויות של משפטנים שעסקו בתחום. יש לציין כי עבודה זו מצומצמת ובשל כך אסקור את תחום האקטיביזם השיפוטי בהיבט הכללי שלו, בצורה עיונית ותיאורטית.

תוכן עניינים:
מבוא
מהו אקטיביזם שיפוטי
רקע לצמיחת גישת האקטיביזם השיפוטי
כיצד בא לידי ביטוי כיום אקטיביזם שיפוטי
בעד ונגד
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

החל משנות ה-80 של המאה ה-20 חלו שינויים בתפקודו של בית המשפט העליון בצורה בה הוא תופס את תפקידו ביחס לרשויות האחרות. שינויים אלה, הביאו לנסיקה של האקטיביזם השיפוטי ונבנו תחילה על בסיס שני יסודות. הראשון הוא צמצום תנאי הסף של זכות העמידה. צעד זה אפשר את הרחבת דלת הכניסה של עותרים לבית המשפט העליון בכך שיכלו לעתור כמעט בכל סוגיה, גם כשלא נפגע האינטרס האישי שלהם, בניגוד לעבר. היסוד השני מהווה יסוד משלים לראשון והוא צמצום המגבלות על מתחם השפיטות. בעבר נמנע בית המשפט העליון מדיון בעתירות בנושאים שנויים במחלוקת פוליטית או חברתית. עם הצמצומים הללו, השופטים, בשורת פסקי דין, שלחו את ידם לביקורת שיפוטית, בנושאים וסוגיות כמעט בלתי מוגבלים. כאמור, עם שינויים אלה, כל אחד כמעט יכול לעתור על כל דבר כמעט והשופטים יפסקו בכל (בנדל 2019, 2).

תגים:

אקטיבי · פוליטי · הפרדת רשויות · מוסד אקטיבי · ברק

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אקטיביזם שיפוטי", סמינריון אודות "אקטיביזם שיפוטי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.