היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין דפוסי התקשרות למבני העצמי בזוגיות הבוגרת - הצעת מחקר

עבודה מס' 070589

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצעת מחקר הכוללת סקרת ספרות ותכנון מחקר.

4,042 מילים ,19 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

בעידן בו מושם דגש רב על אינדוידואציה ודמוקרטיזציה, רובנו סבורים שיחסים זוגיים קרובים ומספקים מאפשרים לאדם להגשים את עצמו. יחסים אלו נתפסים כמשמעותיים מאוד בחיים ויש להם חשיבות בטיפוח הבריאות הנפשית, הפיזית ובתחושת הסיפוק הכללית של האדם.
בולבי (Bowlby, 1969), טען שכולנו נולדים עם מערכת התקשרות התנהגותית שמניעה אותנו לחפש קירבה, נחמה וביטחון בחיק דמויות משמעותיות, במצבים של איום או סכנה אמיתיים או שנתפסים ככאלה. על סמך הנחה זו הוא פיתח את תיאוריית ההתקשרות וטען כי דפוס ההתקשרות מטביע אצל התינוק מודלי עבודה פנימיים המלווים אותו כל חייו ועם הזמן הופכים למאפייני אישיות המכוונים את הציפיות והאמונות לגבי העצמי ולגבי אחרים, ומשפיעים על יצירת קשרים רגשיים עמוקים וקשרי אהבה בפרט.
השלכות ההבדלים בין פרטים בדפוסי התקשרות ובמערכת היחסים הזוגית נחקרו לראשונה על ידי Hazan & Shaver (1987) שטענו שהקשר הרגשי שמתפתח בין בני-זוג רומנטיים הוא תוצאה של אותה מערכת ההתקשרות ההתנהגותית שגורמת לקשר הרגשי בין תינוקות ומטפליהם. הם מצאו הבדלים באיפיון מערכת היחסים הרומנטית בבגרות, בהתאם לשלושת דפוסי ההתקשרות של Ainsworth, בטוח, נמנע וחרד/אמביוולנטי (Ainsworth, Blehar, Waters, & Wall, 1987).
מאפיין אישיותי נוסף הנוגע לאופי הקשר של האדם עם סביבתו ועשוי להשפיע על מערכות יחסים, הינו מבנה העצמי. בהיבט הבינאישי, כולל המושג Self Construal את קונסטלציית הרגשות, מחשבות והתנהגויות השונות שמביא איתו כל אדם למערכת היחסים הזוגית ואת האופן בו הוא רואה עצמו נפרד מהזולת או קשור אליו (Singelis, Triandis, Bhawuk, & Gelfand 1995). כך למשל, אדם בעל מבנה עצמי עצמאי פועל לקידום מטרותיו האישיות ומפריד עצמו מהקשר חברתי וזוגי, ואילו אדם בעל מבנה עצמי תלוי הדדית פועל למען הסביבה ובן הזוג, נסמך על אחרים ותלוי בהם.
הן סוג מבנה העצמי והן דפוס ההתקשרות משפיעים על תפקוד האדם במערכת יחסים בכלל וזוגית בפרט והם מושפעים ממערכות היחסים במשפחות המוצא של כל אחד מבני הזוג. לפיכך, הבנת המקורות למאפייני אישיותנו והשלכותיהם על הזוגיות הבוגרת הינה מפתח להתפתחות אישית וזוגית. על כן, מחקר זה יכול לתרום להעמקת הידע בתחום הן בהיבט התיאורטי והן בהיבט היישומי למען פיתוח תוכניות טיפול הן ברמה הזוגית והן ברמה המשפחתית הרחבה היכולות לסייע לבני זוג להתגבר על משקעים שמפריעים להם לנהל מערכת זוגית איכותית, "נקייה" מהשפעות.
מטרת המחקר הנוכחי הינה לבחון האם קיים קשר בין דפוסי התקשרות למבני העצמי בזוגיות הבוגרת.
שאלות המחקר:
1. האם קיים קשר בין דפוס התקשרות בטוח למבני העצמי בזוגיות הבוגרת?
2. האם קיים קשר בין דפוס התקשרות חרד-אמביוולנטי למבני העצמי בזוגיות הבוגרת?
3. האם קיים קשר בין דפוס התקשרות נמנע למבני העצמי בזוגיות הבוגרת?

קטע מהעבודה:

הקשר הרגשי שמתפתח בין בני-זוג רומנטיים מבוגרים הוא פונקציה של אותה מערכת מוטיבציונית שגורמת לקשר הרגשי בין תינוקות ומטפליהם. שכן שתי המערכות מאופיינות בחשיבות הקרבה הפיזית, תחושת הזמינות של מושא האהבה לנוכח תחושת מצוקה, פרידה או איום על הקשר. כמו כן, הם שיערו כי התאהבות או התחלת מערכת יחסים רומנטית הן סיטואציות הכרוכות בלחצים ובמתחים ולכן קיים סיכוי שיעלו על פני השטח בבהירות דפוסי ההתקשרות של הפרט, כפי שטען בולבי לגבי דפוסי ההתקשרות במצבי דחק. ואכן, במחקרם החלוצי הם מצאו שכל אחד משלושת דפוסי ההתקשרות חווה קשר רומנטי באופן שונה. בעלי דפוס התקשרות בטוח חשים נוחות ביחסי תלות הדדית ובמערכות יחסים אינטימיות, מתקרבים בקלות יחסית לאחרים, אינם מאוד מוטרדים מדחייה או קירבת יתר שכן יש להם ביטחון בתגובת האחר. בעלי דפוס התקשרות חרד-אמביוולנטי חווים חוסר בטחון בתגובות האחר, מבטאים תשוקה עזה לקרבה ולקשרים בעלי מאפיינים סימביוטיים, בשילוב פחד מנטישה ורגשות מנוגדים כלפי האחר. לבעלי דפוס זה ערך עצמי נמוך והערכה גבוהה של אחרים כבעלי פוטנציאל לשמש כמכשיר לווסתם מבחינה רגשית, ואהבתם מאופיינת באובססיביות, קנאה וחוסר יציבות רגשית. ואילו בעלי דפוס ההתקשרות הנמנע חווים חוסר בטחון בכוונות הטובות של האחר, מעדיפים מרחק פיזי ורגשי ממנו ונרתעים מלהישען עליו, הם מאופיינים בפחד מאינטימיות וקנאה.

תגים:

Attachment · עצמי עצמאי · עצמי תלותי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין דפוסי התקשרות למבני העצמי בזוגיות הבוגרת - הצעת מחקר", סמינריון אודות "הקשר בין דפוסי התקשרות למבני העצמי בזוגיות הבוגרת - הצעת מחקר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.