היישום אינו מחובר לאינטרנט

משפט אייכמן

עבודה מס' 070477

מחיר: 109.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחות הזיכרון המרחבי והחזותי סביב המשפט בשלוש תקופות עיקריות.

1,778 מילים ,5 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

משפטו של פושע המלחמה הנאצי, אדולף אייכמן התנהל בישראל בשנת 1961. במשפט הועמד אייכמן לדין על מעשיו בשואה ובסיומו נידון למוות לפי פקודת "החוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם" לאחר שנלכד בזהות בדויה בשם ריקרדו קלמנט בארגנטינה במבצע חטיפה של המוסד. תפקידו המרכזי של אייכמן במנגנון ההשמדה היה אחריות על כל משלוחי הרכבות והאקציות מרחבי אירופה אל מחנות הריכוז וההשמדה.
משפט זה היווה אבן דרך משמעותית בנושא זיכרון השואה והשיח בנושא בחברה הישראלית. באופן גס ניתן להפריד את העיסוק בנושא בכלל בתור מה שהתנהל עד משפט זה ואחריו אך ניתן להתייחס ולציין תקופות נוספות בהקשר זה. חשיבותו הרבה של משפט אייכמן בהקשר זה היא שרבים מניצולי השואה סיפרו במשפט לראשונה אודות קורותיהם בתקופה איומה זו לציבור (שמרביתו לראשונה היה נכון ומעוניין להקשיב) וכך החלה "חדירת" השואה לתודעה ולתרבות הישראלית ולשיח הציבורי הישראלי.
ההיסטוריונית חנה יבלונקה עסקה בנושא מרכזיות המשפט בעיצוב זיכרון השואה במאמרה "משפט אייכמן והישראלים מקץ 40 שנה" שפורסם בשנת 2001. הבדל משמעותי ראשון שניתן לציין מתוך מאמרה אודות הבדלים בתפיסת והשפעת המשפט על הזיכרון הציבורי לאורך הזמן נוגע לכמות היחסית של שורדי השואה יחסית לחברה הישראלית שפחתה משמעותית לאורך השנים. כמו כן, ככל שעובר הזמן, ישנם יותר ויותר שנולדו וגדלו אחריו ולא חוו אותו בפועל. יבלונקה גם עוסקת בהתרחשותו של אירוע מרכזי נוסף בחברה הישראלית, מלחמת ששת הימים, 6 שנים לאחר המשפט ומעלה את הקושי בבידוד וזיקוק השפעת המשפט לאורך זמן לאור אירוע זה.

התקופות שיוצגו בעבודה הן:
תקופה ראשונה: מתום המלחמה ועד המשפט
תקופה שנייה: ימי המשפט
תקופה שלישית: המאה ה-21, העשורים אחרי המשפט

קטע מהעבודה:

תקופה ראשונה: מתום המלחמה ועד המשפט-
ניתן לאפיין תקופה זו באופן גס כתקופה שבה כביכול לא הייתה תודעת שואה או רצון בתודעה זו בקרב בני הישוב שלא חוו אותה, או כפי שיבלונקה מצטטת את אניטה שפירא: "היישוב ידע ולא ידע שהיתה שואה, היישוב כאב ולא כאב את האסון. לא הייתה הפנמה של השואה כגורם מעצב באתוס הלאומי. לאמיתו של דבר, רק בעקבות משפט אייכמן היתה השואה מעניינם של הניצולים בייחוד, לעניינו של עם ישראל כולו". יותר מכך, התקיים והובלט פער סביב רעיון "שלילת הגולה" בין היהודי הציוני החזק, האקטיבי והאמיץ לבין היהודי הגלותי והפאסיבי אשר "הובל כצאן לטבח". עוז אלמוג אף הוסיף לכך וטען כי אתוס החלוץ, נשען במידה רבה על הבלטת פער זהבין היהודי החלוצי ליהודי שורד השואה, כאשר בתוך דברי ימי השואה הציבור היהודי הסכין לקבל לתוך הנרטיב בעיקר את סיפורי "הגבורה" של המרידות והפרטיזנים כמשהו שיכול להתחבר לאתוס הרצוי, אך נמנע והתכחש לכל היתר.

תגים:

זיכרון · שואה · אייכמן · תודעת שואה · נאצים · רצח עם · ג'נוסייד · טראומה · ישראל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משפט אייכמן", סמינריון אודות "משפט אייכמן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.