היישום אינו מחובר לאינטרנט

נתיבים לדמוקרטיה באפריקה - הגל השלישי

עבודה מס' 070040

מחיר: 326.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תהליכי הדמוקרטיזציה שעברה אפריקה עם התמקדות בגל השלישי - קניה וזמביה הם מקרי הבוחן.

7,582 מילים ,18 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

שאלת המחקר: מה הם הגורמים אשר הביאו לקריסת המשטרים הסמכותניים באפריקה בשנות התשעים של המאה העשרים והחלפתם במשטרים דמוקרטיים דווקא?
חיבור זה מתרכז בתהליך אשר גרם לקריסת המשטר הסמכותני ולבחירה הדמוקרטית הראשונית ולא דן ביציבות המשטר הדמוקרטי שנוצר בהמשך.
ממבט ראשון קל להבחין שלא חסרים סיבות לקריסת המשטרים מסיבות פנים, ברם השאלה המעניינת והקשה יותר מדוע מדינות אפריקה בחרו בדמוקרטיה דווקא עכשיו? והאם זו הייתה באמת בחירה? בהמשך נבחן את השאלה לגבי שתי מדינות: זמביה שהמעבר הדמוקרטי התרחש בתחילת הגל, ולעומתה קניה שלקח יותר מעשור עד שהושלם המעבר הדמוקרטי.
הפרק הראשון דן ומתאר את אפריקה טרום הגל הדמוקרטי השלישי. פרק זה מתאר ומנתח את מצב המדינות האפריקניות כשלושה עשורים אחרי קבלת העצמאות וסיום המשטר הקולוניאלי, תוך תיאור וניתוח הגורמים שהביאו את המדינה האפריקאית לשפל מדינתי ואובדן הלגיטימיות [שלטון דיכוי קשה של המשטרים הקיימים, התגברות נגע השחיתות ומפולת כלכלית חברתית].
הפרק השני מתאר ודן בסיבות וגורמים הקשורים לנושאי פנים וחוץ מחוללי שינוי דמוקרטי במרכז גורמי הפנים היא התגבשות ובניית חברה אזרחית. בנושא גורמי החוץ מדינתיים נתמקד בנסיבות הבינלאומיות של קריסת ברית המועצות, סיום המלחמה הקרה וסדר עולמי החדש המוכתב על ידי ארצות הברית בעלת האג'נדה של הפצת הדמוקרטיה לעולם, כל זאת מהמבט האפריקאי.
בעוד שבשני הפרקים דנו במדינה האפריקאית באופן כוללני והדגשת הגורמים המשותפים למדינות השונות, הרי בפרק השלישי נבחן את תהליך הדמוקרטיזציה בשתי מדינות ספציפיות, קניה וזמביה, מדינות שחוקרים כברטון ופון דופ מצאו אותם כמודלים אפשריים להשוואה בנוגע לנסיבות הקשורות לחברה האזרחית ולתרומתה למעברים דמוקרטים. נבחן את הדומה והשונה במדינות אלה בשילוב ההשפעה החיצונית עד התקיימות בחירות דמוקרטיות חופשיות שבסיומן מהפך פוליטי.
נתחיל כאמור בהצגת המדינה האפריקאית כפי שהתהוותה עד תחילת הגל הדמוקרטי השלישי עם הקשר לתהליך הדה קולוניזציה ועד סוף שנות השמונים של המאה העשרים.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון - אפריקה טרום הגל השלישי
פרק שני : דמוקרטיזציה, הגל השלישי - סיבות
פרק שלישי מקרי בוחן : קניה וזמביה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הגל הראשון הדמוקרטי באפריקה חפף בזמן לתהליך הדה קולוניזציה אשר פקד את רוב מדינות אפריקה בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת עת זכו לעצמאות מהמדינות הקולוניאליות בעיקר בריטניה וצרפת. הנטיגטון מגדיר גל דמוקרטי כמצב שבו יותר מדינות הופכות לדמוקרטיות מאשר מספר המדינות העוברות למשטר סמכותני [שם, 8]. המשטר הדמוקרטי קרס כמעט בכל מדינות אפריקה תוך שנים מועטות טרם שהדמוקרטיה הספיקה להצמיח שורשים ולגבש תרבות פוליטית דמוקרטית כגון החלפת שלטון מסודרת באמצעות בחירות.תחת זאת נוצרו דיקטטורות חד מפלגתיות ומשטרים צבאיים אשר אימצו לעצמם לעיתים אידיאולוגיות המצדיקות שלטון סמכותני. לתקופה קצרה בסוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים במאה הקודמת פקד את אפריקה גל שני של דמוקרטיה קטן בהיקפו אשר נמשך זמן קצר והיה גל חולף שלא היה בכוחו לשנות את המגמה.

תגים:

אפריקה · דמוקרטיה · דמוקרטיזציה · קניה · זמביה · קולוניאליזם · דיקטטורה · הגל השלישי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נתיבים לדמוקרטיה באפריקה - הגל השלישי", סמינריון אודות "נתיבים לדמוקרטיה באפריקה - הגל השלישי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.