היישום אינו מחובר לאינטרנט

תהליך ההפרטה וכניסת גופים פרטיים למוסדות חינוך בישראל

עבודה מס' 069969

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת תהליכי ההפרטה במספר היבטים.

9,968 מילים ,28 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לבחון את נושא ההפרטה במערכת החינוך (בהתמקד על החינוך היסודי והעל יסודי) באופן נרחב דרך הסתכלות כללית ובינלאומית ודרך פרטים קטנים שגם להם השפעה על חיינו היומיומיים. תחום החינוך בישראל זכה בקום המדינה להתייחסות משמעותית ועקרונית של הממשלה ושל הציבור ונראה כי בתקופה זו חל קונצנזוס נרחב על חשיבות החינוך ביצירה וגיבוש הלאום היהודי בארצו המתחדשת(1). עם השנים חלו תמורות נרחבות מבחינה כלכלית ואידיאולוגית, מה שהביא לתהליכי הפרטה במדיניות הציבורית הכללית. תהליכי ההפרטה נגעו בכל תחום ציבורי, החל מהפרטת מפעלים וכלה בהפרטת שירותים ציבוריים כגון רווחה, בריאות וכמובן חינוך(2).
כפי שהזכרתי, נושא החינוך עולה לסדר היום בעיקר בשל פרסומים על פערים חברתיים-כלכליים במידת הישגי התלמידים ויחד עם זאת נשאלת השאלה על טיב החינוך בארץ ועל הערכים החברתיים הנלמדים בבתי הספר. אכן הפערים בהישגי התלמידים מראים תמונה עגומה וקשה לגבי מצב החינוך בארץ כאשר מערכת החינוך לא מצליחה למלא את תפקידה כבסיס לשוויון הזדמנויות לכל תלמידי המדינה ללא הבדל דת, גזע ומין, כפי שחוקק בחוק לימוד חובה 1949, ובנוסף לספק לתלמידי ישראל יסודות ערכיים וחברתיים מלוכדים כפי שראה בן גוריון בחזונו את תפקידה של מערכת החינוך(3).
יוקר המחיה גם כן עולה לכותרות לא פעם ומעבר לכך נראה כי מורגש היטב בכיסם הפרטי של אזרחי ישראל. חשוב לציין זאת מכיוון שנראה כי היכולת הכלכלית של המשפחה משפיעה על יכולתה לספק לילדים חינוך נאות בעוד מערכת החינוך הממשלתית מעבירה אל האזרחים את האחריות והיכולת להשפיע במידה ניכרת על טיב החינוך וכך על עתיד ילדיהם. בנוסף חשוב לציין שאחד מהמאפיינים של מדינתנו היא הפילוג והשסעים בתוך החברה. אם נראה כי היום יש טשטוש מסוים בשסע העדתי, נוצר שסע חדש והוא השסע הכלכלי חברתי שמדגיש מעמדות, מושפע ומשפיע מאוד על תחום החינוך.
לנוכח חשיבות נושא החינוך כשלעצמו כחלק מזכויותיו הבסיסיות של האזרח, וההפרטה בחינוך כמשפיעה על זכות זו, אבחן בעבודה זו את תהליכי ההפרטה במספר היבטים. ראשית כל דרך המקורות והבסיס לאחריות הציבורית על החינוך והשינויים שחלו בתפיסה זו. לאחר מכן אבחן את תהליכי ההפרטה וכניסתן של אידיאולוגית כלכליות ניאו-ליברליות לתחומי השירותים הציבוריים. משם אמשיך לבחון את תהליכי ההפרטה בתוך מערכת החינוך עצמה. בפרק הרביעי אבחן מי בפועל הם הגורמים הפרטיים שמחליפים את האחריות הציבורית ולבסוף אעמוד על ההשלכות הנוצרות ממצבים אלו. כל זאת בתקווה לשפוך אור על נושא מורכב ומשמעותי זה שביכולתו להשפיע רבות מבחינה חברתית, כלכלית וכמובן ערכית על תושבי ישראל.

תוכן עניינים:
הקדמה
מבוא
פרק א'- מערכת החינוך בישראל ויסודות האחריות הציבורית לפעילותה
פרק ב'- החלת תהליכי ההפרטה במדיניות הציבורית
פרק ג'- נסיגת האחריות הציבורית וההפרטה במערכת החינוך בישראל
פרק ד'- מי מחליף את האחריות הציבורית
פרק ה'- השלכות אפשריות לתהליכי ההפרטה במערכת החינוך
סיכום ומסקנות
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

בפרק זה נבחן את המקורות לאחריות הציבורית בתחום החינוך ולפיכך כיצד בנתה ישראל את יסודות מערכת החינוך.
האחריות הציבורית בתחום החינוך באה כחלק מתפישת מדינת הרווחה ששררה בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה הגורסת כי על המדינה להיות מעורבת בחיי אזרחיה ולדאוג לרווחתם. הזכות לחינוך נתפשת כאחת מזכויות האדם והילד כאשר נוצרו אמנות בינלאומיות המבטאות רעיון זה. על כן האמנות הבינלאומיות מחייבות בצורה אוניברסלית להעניק חינוך איכותי לאזרחים (איכילוב, עמ' 554).

תגים:

מערכת החינוך · הפרטות · פרטי · קרנות · אחריות ציבורית · מוצר ציבורי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תהליך ההפרטה וכניסת גופים פרטיים למוסדות חינוך בישראל", סמינריון אודות "תהליך ההפרטה וכניסת גופים פרטיים למוסדות חינוך בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.