היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיטת הפריימריס

עבודה מס' 069143

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם, כיצד ובאיזה מידה, השפיע המעבר לשיטת הפריימריס במערכת הפוליטית בישראל, על תפקוד המפלגות בשנות התשעים?

3,684 מילים ,12 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בתחילת שנת התשעים, נכנסה ישראל למערכת מואצת של שינויים ורפורמות מרחיקות לכת, אשר השפיעו רבות על הדינאמיקה של הפוליטיקה הישראלית בכלל ושל המפלגות בפרט. אחד השינויים היה הכנסת שיטת ה"פריימריס", או הבחירות המקדימות, אשר אומצה בהתחלה על ידי מספר מצומצם של מפלגות בכנסת ה-13 (1996-1992), והפכה לשיטה העיקרית לבחירת המועמדים לכנסת ה-14 (1999-1996). שיטת הפריימריס שינתה מן הקצה אל הקצה את הקשר והזיקה בין המפלגה לחבריה ובין הבוחר לנציגיו, וגרמה להתערערות גדולה של התשתית הארגונית של המפלגות אשר אימצו את השיטה. המפלגות אשר היו עמודי התווך של המערכת הפוליטית הישראלית עד לפני זמן לא רב, עברו שינוי כה קיצוני בתקופה כל כך קצרה, ומעמדן התערער עד כדי העדפת טובת היחיד והאינטרס האישי לעיתים על טובת המפלגה.

שאלת המחקר
האם, כיצד ובאיזה מידה, השפיע המעבר לשיטת הפריימריס במערכת הפוליטית בישראל, על תפקוד המפלגות לאורך שנות התשעים?

מטרת המחקר
מטרת העבודה היא להביא לדיון את שיטת הפריימריס אשר הונהגה בתחילת שנות התשעים, ומשמשת כיום את המפלגות הגדולות; להבין את עיקרי השיטה ואת השלכותיה ולנתח על פיהם את שינוי כוחותיהן של המפלגות המשתמשות בשיטה זו; להבין מדוע הוחלף השלטון בישראל שלוש פעמים במהלך שנות התשעים, ולבדוק מדוע שיטה זו גורמת לציבור רחב של אנשים לבוא ולתת את קולם בתשלום (למרות סמליותו) ולנסות להשפיע על מהלך העניינים.
אין מטרת העבודה להעדיף שיטה אחת על פני רעותה, או לתת את הדעת כי שיטה כזו או אחרת הינה נכונה יותר, טובה יותר או דמוקרטית יותר.

שיטת המחקר
אבחן את עיקרי שיטת הפריימריס, תכונות השיטה ומגרעותיה, תוך שימוש בניתוח תוכן איכותי. מספר ספרים ומאמרים פורסמו בנושא זה, כמות גדולה נכתבה כניתוח השיטה והשפעותיה על המערכת המפלגתית במבט לאחור, אך היו גם כמה ספרים ומאמרים אשר בחנו את השיטה עוד בחיתוליה והתריעו מבעוד מועד על הסכנות וההשלכות ששיטה זו יכולה לגרום למערכת המפלגתית ולפוליטיקה הישראלית. ייעשה שימוש במודלים תיאורטיים אשר יאירו את הסיבות והגורמים המרכזיים אשר בגינן שונתה המערכתית הפוליטית הישראלית מן הקצה אל הקצה.

תוכן העניינים:
מבוא
1. רקע תיאורטי
2. פריימריס; מניין ולאן
3. השלכות הפריימריס
3.1. החלשות המפלגה
3.2. יתרון הממון
3.3. יתרון המועמד
3.4. עבודת הכנסת
3.5. הגדלת ערך התקשורת
4. פרק ניתוח
5. סיכום ומסקנות
6. רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

גולדברג (1992), טען כי היקף תפקוד רחב היה אחד מהמאפיינים הבולטים ביותר של המפלגות בישראל, לאורך רוב שנותיה. אך בזמן קיומה של מדינת ישראל רק הלכו והצטמצמו תפקידי המפלגה, אחת הסיבות העיקריות הינה חדירת המגזר הפרטי לכמה תחומים אשר נשלטו בעבר על ידי המפלגות באופן כמעט באורח בלעדי.

תגים:

ליכוד · מערך · מפלגות · בחירות · ישראל · דמוקרטיה · בחירות מקדימות · מפלגות · בחירות ישירות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיטת הפריימריס", סמינריון אודות "שיטת הפריימריס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.