היישום אינו מחובר לאינטרנט

הולכים ברגל- מצוות העלייה לרגל באסלאם ובתקופה הפרה-אסלאמית

עבודה מס' 069107

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המצווה תוך התייחסות למקורותיה האליליים.

4,200 מילים ,23 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

בשלוש הדתות המונותיאיסטיות, היהדות, הנצרות והאסלאם ניתן למצוא שרידי השפעה אלילית אשר השתרשו בדתות אלו במרוצת השנים. מרכיבים אליליים אלה משתקפים במצוות שונות באסלאם, אך בצורה בולטת ביותר במצוות העלייה לרגל, אחת מחמש מצוות היסוד ("ארכאן אלאסלאם") עליהן מושתתת הדת. מצוות העלייה לרגל הינה מצווה מרכזית באסלאם, כיוון שאחת לשנה היא מאגדת במכה מיליוני מאמינים מוסלמים המבצעים אותה יחדיו ללא הבדל גזע ומין. בנוסף לכך, מצווה זו נבדלת ממצוות היסוד האחרות בכך שיש לבצעה במועד מדויק, במקום מסוים, ובכך שמקורותיה נעוצים באמונה הפגאנית שרווחה בחצי האי ערב, ולא מהנצרות ומהיהדות כמו במצוות היסוד האחרות(1).
האמונה הרווחת היא כי הנביא מחמד הוא בעצמו שיצר יש מאין את הבסיס הרוחני לפולחן העלייה לרגל, אך למעשה אין כך הדבר. מעטים המוסלמים אשר יודעים כי הבסיס הרוחני של מצווה זו החל בימים הקדומים של הנוודים הערבים בחצי האי ערב. תהליך שילובה של מצווה זו באסלאם כלל תהליך מורכב של ניתוקה מהמסורת האלילית שהתבססה על מועדי עונות השנה ואתרי עלייה לרגל של שבטים נוודים בחצי האי ערב, וחיבורה למסורת אסלאמית חדשה שנבנתה על ידי הנביא מחמד. הקוראן מהווה את הבסיס המונותיאיסטי למצווה זו כאשר במרכזו עומד החיבור של הכעבה שנבנתה על ידי אברהם, המוסלמי הראשון, יחד עם ישמעאל בנו על פי הנחיית האל. כמו כן, ניתנו הסברים העומדים ברוח האסלאם לכלל מרכיבי מצווה זו(2).
בעבודה זו אעסוק במצוות העלייה לרגל הנהוגה באסלאם מימי הנביא ועד ימינו. תחילה יוצג רקע מקדים על פולחן החג' הנהוג באסלאם המודרני, תוך תיאור המנהגים והתהליך אותו עובר המאמין המוסלמי בהגיעו למכה. בהמשך אתאר את חצי האי ערב בתקופה הפרה אסלאמית (ג'היליה) עם דגש על מנהגי החג' ומהותם באותה העת. לבסוף אדגים כיצד הפך החג' מטקס אלילי לטקס מונותאיסטי, תוך קשירתו בסיפורי אברהם וישמעאל, ובחינה האם גם לאחר הנחת הבסיס המונותיאיסטי למצוות החג' בקוראן, שולבו מחדש במצווה מאפיינים פגאניים הקיימים עד היום.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מצוות העלייה לרגל באסלאם
3. מצוות העלייה לרגל בתקופה הפרה אסלאמית
4. סיפור חדש נוצר- יציקת התוכן האסלאמי למנהגים הפגאניים
5. סיכום
6. רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

האסלאם בדומה ליהדות הינה דת הלכה. פירוש הדבר הוא שבכדי להשתייך לדת, לא די בקבלת עיקרי האמונה כמו ייחוד האל, שליחות הנביא מחמד, מקורו השמימי של הקוראן, יום הדין, גן העדן והגיהנום וכו', אלא יש לקיים מערכת מסועפת של מצוות הנוגעות בכל פרט בחיי היומיום. מתוך מערכת הלכתית זו מושתת האסלאם על חמישה עמודי תווך מרכזיים, המהווים את חמשת מצוות היסוד: עדות (שהאדה), תפילה (צלאה), צדקה (זכאת), צום (צום) ועלייה לרגל (חג') (3).

תגים:

חג' · חאג' · עליה לרגל · עלייה לרגל · מוסלמים · מחמד · נביא · מצווה · מצוות · מכה · הקפות · ג'היליה · ג'אהיליה · פגאניזם · אלילים · מצוות האסלאם · אסלאם · איסלאם · איסלם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הולכים ברגל- מצוות העלייה לרגל באסלאם ובתקופה הפרה-אסלאמית ", סמינריון אודות "הולכים ברגל- מצוות העלייה לרגל באסלאם ובתקופה הפרה-אסלאמית " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.