היישום אינו מחובר לאינטרנט

ערכים דתיים (הארץ, השפה וקיום המצוות) כסגולתה היחידה של היהדות לפי ספר הכוזרי

עבודה מס' 023018

מחיר: 337.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בספר ובשלושת המצוות כמייחדות את היהדות.

7,478 מילים ,14 מקורות

תקציר העבודה:

ר' יהודה הלוי כתב את ספר הכוזרי בעת שבספרד שלטה שושלת בית אומיה המוסלמית. באותם ימים נאבקו בעולם שני כוחות דתיים עיקריים. האחד - הדת הנוצרית והשני - הדת המוסלמית. אלה ואלה טענו לכתר בני הדת הנבחרת. אלה ואלה ראו ביהדות דת בזויה, כאשר גם הפילוסופים, שייצגו גישה חילונית החולקת על התפיסה הדתית באשר היא וכן הקראים, המקבלים רק את הכתוב במקרא ולא מעבר לכך במצוות הדת היהודית, היוו איום על קיומה ושרידותה של היהדות.

ספר הכוזרי כתוב כספור בתוך ספור, כאשר ספור המסגרת מבוסס על אירוע היסטורי לכאורה, והוא דבר התייהדותו של מלך כוזר הפגאני ארבע-מאות שנים קודם כתיבת הספר, כאשר עלילת הספור הפנימי מתייחסת לדיאלוג המרכזי, שהוא הדיאלוג בין החבר היהודי, המייצג לצורך הדיון את מחבר הספר לבין המלך הכוזרי, אשר בסופו של דבר מתייהד ונפרד מהחבר, העולה לארץ ישראל. (סילמן, תשנ"ד: 53-54)

ספר הכוזרי מציג את משנתו של ריה"ל, כפי שבאה לידי ביטוי גם במכלול שירתו וכתביו ותפיסת עולמו מקבלת ביטוי ממשי בעת שהוא מתייחס לערכים הדתיים של היהדות. בעבודה זו אטען כי הערכים המרכזיים המופיעים בספר הכוזרי ומייחדים את היהדות והופכים אותה נעלה יותר מדתות אחרות, הם קיום המצוות הערוכות באופן מיוחד ביהדות, ארץ ישראל כערך שניתן על ידי הקב"ה לעם ישראל, כאשר הארץ קודשה לעם ישראל עוד קודם בריאתו של העולם וכל הקדשות האל לעמו, נעשו בשפה שבה שח האל לאדם הראשון ולאחר מכן לאברהם, למשה ולעם ישראל כולו בתורה שניתנה במעמד הר סיני. משום כך השפה העברית מהווה גם כן ערך ייחודי בדת היהודית, כאשר אין דומה לשפה זו, המקשרת בין עם ישראל לאלוהי ישראל וכן קידשה את הקשר שבין עם ישראל וארץ ישראל על ידי הקב"ה, בשום דת אחרת ומשום כך, נעלה הדת היהודית, הנחשבת בעת כתיבת הדברים לדת הבזויה, על פני כל הדתות והתורות הפילוסופיות האחרות.

לשם כך אציג בפרק הראשון את מהותם של הערכים הדתיים בספר הכוזרי ולשם כך אתייחס למטרתו של המחבר, הדרך בה הוא הודף את הטענות נגד הדת היהודית, פגישת הכוזרי והחבר והדיאלוג ביניהם, האמירה שבשם הספר, תוך התייחסות לרקע התקופתי וכמו כן, הערכים להם מטיף החבר, המעוניין להראות את גדולתה של הדת היהודית, היינו שמירת המצוות, השפה העברית וארץ ישראל.

בפרק השני אעסוק בארץ ישראל כערך דתי, בהיותה ארץ סגולה, ארץ הנבואה וארץ בעלת יסודות מקודשים מאת האל. בפרק השלישי אציג את השפה כערך דתי, כאשר שפה זו הינה שפתו של האל ושפת התורה.

על יסודות קבליים בספר הכוזרי, אעמוד בהערה שלקראת סוף העבודה, כאשר לטענתי הקדים ריה"ל הצגת יסודות שונים על בסיס כתבי הקודש, התנאים, האמוראים וחכמי הדורות, את המקובלים שחיו מאות שנים אחריו ונראו בעיני עד העיון בספר הכוזרי כמחדשים לתקופתם.


תוכן עניינים:

מבוא

פרק א: מהותם של הערכים הדתיים בספר הכוזרי
א. מטרת ספר הכוזרי
ב. הדיפתם של הטוענים כנגד הדת היהודית
ג. הכוזרי והחבר
ד. שמו של הספר והרקע התקופתי
ה. שמירת המצוות
ו. השפה העברית וארץ ישראל
ז. לסיכום הפרק

פרק ב: ארץ ישראל כערך דתי
א. ארץ סגולה
ב. ארץ הנבואה
ג. ארץ הקדושה

פרק ג: השפה כערך לאומי

הערה
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבות דרבי נתן [נוסח א'].
אייזנברג, י., (תשמ"ג), מתוהה למאמין, הוצאת השכל, ירושלים.
אלוני, נ., "הכוזרי - ספר המלחמה ב'ערבייה' לשחרור היהודי", אשל באר שבע ב', תש"ם, ע"מ 143-119.
ר' אלימלך מליז'נסק, (תשל"ח), נועם אלימלך, הוצ' מוסד הרב קוק, ירושלים.
גוטמן, י.י., (תשי"ג), הפילוסופיה של היהדות, תל-אביב ["ר' יהודה הלוי", ע"מ 126-114].
גולומב, י., "סקירת ספרים", עיון ל"ה(ב), תשמ"ו, ע"מ 137-129.
הלוי, י., [ריה"ל], (1972), ספר הכוזרי, (תרגום: יהודה אבן שמואל), הוצ' דביר, תל-אביב.
טובי, י., (תש"ם), תולדות יהודי תימן, מרכז זלמן שזר, ירושלים.
מולכו, ש., (תר"ץ), ספר המפואר, האחרים לוין-אפשתין ושותפם, ורשה.
סילמן, י., (תשל"ג), האל והחומר לאור מערכות היחסים ההירארכיים בספר הכוזרי, חיבור לשם קבלת תואר ד"ר לפילוסופיה, האונ' העברית, ירושלים.
סילמן, י., "הפן הסיפורי של ספר הכוזרי", דעת 33-32, תשנ"ד, ע"מ 65-35.
צפרוני, א., "תוכן ספר הכוזרי", בתוך: יהודה הלוי, (1988), ספר הכוזרי, הוצ' מחברות לספרות, זמורה, תל-אביב, ע"מ ג-כב.
קמרט, י., (עורך), (1976), לקסיקון יודאיקה, הוצ' כתר, ירושלים.
שוורץ, ד., "הרעיון המשיחי במשנתו של ר' יהודה הלוי וגילגולו לפרשני הכוזרי בפרובאנס", ספונית 1(כא), תשנ"ג, ע"מ 39-11.

תגים:

משיחיות · הלוי · מיסטיקה · ריה · תיאולוגיה · יהודה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ערכים דתיים (הארץ, השפה וקיום המצוות) כסגולתה היחידה של היהדות לפי ספר הכוזרי", סמינריון אודות "ערכים דתיים (הארץ, השפה וקיום המצוות) כסגולתה היחידה של היהדות לפי ספר הכוזרי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.