היישום אינו מחובר לאינטרנט

העליה לא"י במקורות היהדות

עבודה מס' 021443

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מקורות מקראיים והלכתיים בנושא עליה לא"י, חובת העליה לא"י, מצוות ישוב הארץ, הירידה מהארץ וחובת העליה עם קום המדינה.

3,713 מילים ,9 מקורות ,1991

תקציר העבודה:

עם ישראל הינו עם הידוע ברגשי אחריותו זה לזה ולכן טבעי הוא כי הוא ירצה לדאוג לכל אחיו באשר הם שם. עוד מימי בית שני עם ישראל היה מפוזר ומפורד בין העמים, ללא בית משל עצמו וללא מקום אליו הוא יוכל להמלט במקרה סכנה. הקמת מדינת ישראל בשנת 1948 הביאה רוח חדשה לעם היהודי וכל אחד כמה לעלות לארץ, אף אם המחיר יהיה רב.
מדינתנו התחייבה במגילת העצמאות לדאוג לכל יהודי בכל מקום על מנת שתהיה לו הזכות להגיע לארץ ולהתנחל בה ישיבת קבע. למותר לציין כי השלטונות עשו זאת,בהצלחה לא מבוטלת עד היום תוך הקרבה עילאית של משאבים כספיים ומשאבי אנוש. העליה מכל ארצות העולם החלה עוד לפני קום המדינה אולם אז הם הוצרכו לדאוג לעצמם.כיום המדינה דואגת כמעט לכל מחסורו של העולה, לפחות בשלבים הראשונים של הקליטה: אם המדובר בקורת גג, אם המדובר בעבודה הולמת ואפילו חינוך נאות לילדים. אולם,על אף הנסיונות הבלתי פוסקים לשפר את השירות לאותם עולים הרי ישנם בעיות רבות בקליטה.
גם התנועה הציונית חתרה לעליה חופשית לא"י. עם כינון מדינת ישראל הושגה מטרה זו.במגילת העצמאות נאמר: "מדינת ישראל תהיה פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות", וכבר למחרת כינונה נפתחו שערי הארץ לעליה. ב-כא בתמוז תש"י קיבלה הכנסת את חוק השבות הקובע כי כל יהודי רשאי לעלות ארצה. חוק האזרחות (1952) היקנה את אזרחות המדינה לכל יהודי העולה לישראל (אלא אם הצהיר שאין בדעתו לקבלה).
העליה לארץ ישראל מעוגנת היטב במקורות היהדות והם מחיבים כל יהודי לעלות לארץ מסיבות שונות ולמטרות שונות. זוהי אינה ברירה כי אם חובה ומצוות עשה.
מטרת עבודתי זו היא לסקור את המקורות ביהדות לעליה לא"י, מקורות מקראיים והילכתיים. העבודה לא רק תסקור את אותם מקורות אלא גם תרחיב על משמעותם .כמו כן אנסה לדון בפנים הלכתיים של העליה ו"העליה השלילית": הירידה, דברי הרמב"ן :"ונצטווינו שלא נעזבנה" (במדבר,לגא, נגא).

ראשי פרקים:
1. מבוא והצגת הנושא
2. הקדמה-מושגים
3. מדוע השיבה לא"י נקראת עליה
4. חובת העליה לארץ ישראל ומצוות ישובה
5. חובת העליה לא"י עם קום המדינה
6. סיכום
7. מקורות וקיצורים

מקורות:

אליעזר שבייד, מדינת ישראל והעליה מבריה"מ. סקירה חודשית, יולי 1987.
גולדברג יצחק, עליה וקליטה במקורות היהדות, מופת, משרד החינוך, 1988.
הרב יואל הלברשטם, ויואל משה, ירושלים, 1987.
הרב אבינר ש., שלא לעלות בחומה, 1987.
ליסק משה העליה הגדולה של שנות החמישים.הציונות,י"ד,1989. וכן עליה וקליטה בפרספקטיבה היסטורית, סקירה חודשית 7,1990.
סיקרון משה העליה לישראל.ירושליים 1987.
קויפמן י., תולדות האמונה הישראלית,ירושלים, תש"ל, כרכים ג',ד'.
שיין חיים, ולא נעזבנה, ירושלים, תשמ"ז.

תגים:

'מצוות הארץ · ארץ ישראל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העליה לא"י במקורות היהדות", סמינריון אודות "העליה לא"י במקורות היהדות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.