היישום אינו מחובר לאינטרנט

המסע לפולין וטקסי הזיכרון

עבודה מס' 069096

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין טקס זיכרון שהתקיים בטרבלינקה לטקס שהתקיים בתיכון בארץ.

9,910 מילים ,26 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

מסעות הנוער לפולין מצטיירים כעליה לרגל במסגרת הדת האזרחית ולא כסיור לימודי כשמחנות המוות הם ליבו של המסע ושם התלמידים מופיעים כנציגים של ישראל- לבושים בחולצות המסע ואוחזים בדגל ישראל. מסעות אלו הפכו לחלק בלתי נפרד מתקופת חג הפסח של כיתות יא' יב'- זמן היציאה למסע ומבחר אתרי הביקור בפולין כמעט ולא השתנה מאז החלו המסעות ב-1988. הטקסים במהלך המסע יוצרים אצל התלמידים תחושה של אחדות, גבורה וכוח ומעוררים אצל הרוב גם את אפקט הבכי, אך אלו חזרו מהמסע מלאי ידע וחשו שיש ביניהם כעת שפה משותפת לאחר שהיו שותפים למסע (פלדמן, 2001). ממחקרי אף עולה שבני הנוער שיצאו למסע הפכו לקבוצה נפרדת מחבריהם אשר נשארו בבית ולאחר שחזרו מהמסע חשו במשך תקופה ארוכה שגרירים של פולין ונהנו לשתף בחוויות כל מי שפנה אליהם.
בעבודה זו אערוך השוואה על פי מאפיינים בין טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מעמדם ותכניהם - אחד התקיים במחנה טרבלינקה בפולין והשני בתיכון "חדש" הרצליה - וזאת במטרה להעלות נקודות דמיון ושוני ביניהם. בנוסף, בכדי לקבל תמונה רחבה ככל האפשר, ראיינתי חמש נערות מכיתה יא' מתיכון "חדש" הרצליה, שלוש מהן השתתפו במסע לפולין ושתיים מהן לא, במטרה לבדוק האם קיימים גם ההבדלים ביניהן ולנסות לחשוף את חשיבות הטקס עבורן.
העבודה מתבססת על מחקר איכותני, שהתבצע על ידי עריכת ראיונות ועל ידי קריאת מאמרים שונים.

תוכן העניינים:
מבוא

רקע תיאורטי:
עיצוב הזיכרון קולקטיבי
טקסים וריטואלים
הנחלת השואה ויום הזיכרון לשואה ולגבורה
המסע פולין והטקסים במהלכו

מתודולוגיה

ממצאים:
ציון האירוע ומחזוריות
"פסקי זמן"
מקום
כללי התנהגות ופומביות
תוכן הטקס והטקסטים
הממונים על הטקס
אמצעי להגברת לכידות
תמות ורגשות לאחר המסע/הטקס

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ראשית, חשוב לציין כי כאשר מדובר בזיכרון קולקטיבי הוא חייב להיות מובדל באופן ברור מזיכרון אינדיבידואלי, הוא מנותק ממנו לחלוטין. שוני משמעותי בין זיכרון קולקטיבי לבין זיכרון אישי, הוא שהזיכרון האישי הוא בעל תוחלת חיים מאוד מוגבלת והוא משרת את זכרונו של אדם אחד. לעומתו, זיכרון קולקטיבי שואף להיות בעל תוחלת חיים ארוכה ומושרשת ופונה לחברה ככלל ולא כפרט. מצב פרדוקסאלי ומעניין הוא שלמרות השוני המהותי בין שני מושגים אלו, הזיכרון הקולקטיבי למעשה בבסיסו מורכב מזיכרונות אישיים, שלמעשה מרכיבים את הדבר העצום הזה שנקרא זיכרון קולקטיבי (עזריהו, 2002).

תגים:

שואה טקסים · המסע לפולין · מסעות נוער · טקסים · זיכרון · זיכרון קיבוצי · קולקטיבי · חינוך · תרבות זיכרון · עמדות בני נוער

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המסע לפולין וטקסי הזיכרון", סמינריון אודות "המסע לפולין וטקסי הזיכרון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.