היישום אינו מחובר לאינטרנט

אסתטיקה של לאומיות גרמנית: לני ריפנשטאל

עבודה מס' 069066

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח שני הסרטים המוקדמים של לני ריפנשטאל: 'האור הכחול' ו'השפלה'.

8,884 מילים ,20 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

כשעולה שמה של הבמאית ויוצרת הסרטים לני ריפנשטאל לחלל האוויר, באופן מידי מתחיל האדם להעלות בראשו דימויים חזותיים מאחד מסרטיה הידועים. יש אשר חושבים על דמותו המרשימה של היטלר בסרטה 'ניצחון הרצון' (Triumph der Willens) משנת 1935, ויש אשר מעלים בדעתם את דמויותיהם של הגרמנים המושווים לאלו של אלים יווניים מסרטה 'אולימפיה' (Olympia), משנת 1938.
ברם, עבודה זו אין מטרתה לדון בסרטים אלו כלל וכלל, אלא דווקא בשניים מסרטיה הפחות ידועים של ריפנשטאל - סרט הביכורים שלה, 'האור הכחול' Das blaue Licht), 1932), והסרט 'השפלה' (Tiefland) אשר במקורו יועד לצאת לאקרנים בשנת 1935 לערך, אולם גורמים שונים הביאו לדחייתו, ובסופו של דבר הוא הוקרן על גבי מסכי הקולנוע רק בשנת 1954.
ההנחה המבקשת מאליה בהקשרה של ריפנשטאל נוטה לכיוון ניתוח מגמתי של סרטיה, כולל שני סרטים אלו, כסרטים נאצים. אולם, עולה השאלה, האם מטרתם של סרטים אלו בהכרח הייתה להעביר תכנים נאציים ראויים, או שמא הם נועדו גם לייצג דבר-מה אחר, כפי שטוענת בתוקף ריפנשטאל עצמה. למעשה, השאלה הבסיסית היא האם אמנם סרטים אלו זכאים לניתוח שונה מזה הקיים, ניתוח אשר אכן יתייחס למאפיינים האסתטיים הקולנועיים המוצגים בהם ולא בהכרח יטען לקיומה של משמעות זדונית נסתרת לכל אלמנט הטמון ביצירתה? התשובה לכך, לעניות דעתי, היא כן.
אי לכך, בעבודה זו אבקש לדון בסרטים אלו של ריפנשטאל כמשקפיה של האסתטיקה הרומנטית, ובעיקר של האסתטיקה הרומנטית הפולקית. דיון מסוג זה מחייב סקירה נאמנה של ההגות הרומנטית, על גלגוליה השונים, וכן של תפיסתה המעמיקה אודות תפקידה ומאפייניה של האסתטיקה.
בחלקה הראשון של העבודה אדון באידיאולוגיה הרומנטית בהקשרה הגרמני בפרט ובראיית העולם הכוללת אשר התעצבה על בסיסה של אידיאולוגיה זו. עיקרה של הגות זו, כפי שאראה בהמשך, הינו הערגה והכיסופים האינסופיים לעבר דבר-מה בלתי מושג, בלתי מובן. כן אדון באופן בו הרומנטיקה, באמצעות שימת הדגש על נפשו של האדם, הפיכה חיים חדשים בשדות היצירה האמנותית באמצעות כינונה של אסכולה אסתטיקה הייחודית רק לה.
בהמשך אתייחס למאפיין ייחודי לרומנטיקה הגרמנית אשר בא לידי ביטוי בשילובם של מאפיינים מרכזיים של האידיאולוגיה הרומנטית באידיאולוגיה הפולקית (Volkisch Ideology), כדבריו של ג'ורג' ל. מוסה (Mosse). כפי שאמחיש במהלך העבודה, לאידיאולוגיה זו, אשר טענה בדבר קיומו של קשר בל-ניתק בין הטבע לבין האדם, השלכות הרות-גורל על תפיסתה של האסתטיקה בגרמניה, וכן על עיצוב תפקידו של האמן כאחד מן המבטאים של הלך-הרוח של העם, של הפולק (Volk).
לאחר בחינת מאפייני האסתטיקה הרומנטית והפולקית, חלקה השני של העבודה ינתח את האופן בו מאפיינים ייחודיים אלו באים לידי ביטוי במדיום חדש בשדה היצירה - המדיום הקולנועי.
לשם כך אתייחס לאלמנטים האסתטיים המאפיינים ז'אנר קולנועי ייחודי לגרמניה בימי ימי רפובליקת ויימאר - ז'אנר סרטי ההרים (Bergfilm). כפי שאראה, סגנון קולנועי זה, אשר נוצר בראשיתו על ידי הבמאי חובב הטבע ארנולד פאנק (Fanck), ולאחר מכן אומץ על ידי תלמידתו המפורסמת לני ריפנשטאל, הינו סגנון בעל אסתטיקה רומנטית מובהקת אשר מאדירה את הכוחות הגלומים בטבע ואת הקשר המיסטי בינו לבין האדם.
בהמשך אדון בשניים מסרטיה של ריפנשטאל אשר נעשו גם הם ברוח ז'אנר סרטי ההרים - האור הכחול והשפלה. ניתוחם של סרטים אלו יתעלם באופן מכוון מקיומם של אי-אלו סממנים נאציים, זאת במטרה לקלף את הנטייה השכלתנית, ולראות את הסרט כפי שהוא. בהתאם להלך הרוח הרומנטי אני לא רק 'אבין' את הסרטים, אלא גם 'ארגיש' אותם. בכך אנקוט לא בעמדתו של הצופה מן הצד, אלא בעמדתו של הצופה החווה, המאפשר לעצמו להיסחף לעולם הרגשות והתחושות אותה מציעים הסרטים הללו.
ניתוח מסוג זה של היצירות מעלה את העובדה כי מעל לכל אלו הן יצירות רומנטיות לעילא, המאופיינות בשפע של מחוות ואלמנטים רומנטיים ופולקים אשר נשזרים יחדיו לכדי עלילה סוחפת וקסומה, בדיוק כפי שמייחלת לכך הרומנטיקה.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א': רומנטיקה
- ההגות הרומנטית
- רומנטיקה ואסתטיקה
- פולק ואסתטיקה
- מרומנטיקה לפולק (Volk)
פרק ב': רומנטיקה בקולנוע
- קולנוע ואסתטיקה
- אסתטיקה רומנטית בסרטי ההרים (Bergfilm)
פרק ג': רומנטיקה בסרטיה של לני ריפנשטאל
- האור הכחול (Das blaue Licht, 1932)
- השפלה (Tiefland, 1954)
סיכום
נספחים; תמונות ויצירות אמנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המניע הראשוני לאידיאולוגיה הרומנטית נבע מהדחף אשר פעם באדם "לגלות ולהעצים את האני האותנטי שלו ולבטאו במלואו ברוח ספונטנית יוצרת"(1). בניגוד גמור לכללים הקלאסיים הנוקשים אשר טענו לקיומו של סדר בעולם, לקיומם של 'אחדות, איזון, הרמוניה, שלמות', עולמו של הרומנטיקן מפורק לרצף והלל את הרגש ואת הדמיון(2).

תגים:

לני ריפנשטאל · הגות רומנטית · אסתטיקה רומנטית · פולק · קולנוע ואסתטיקה · סרטי הרים · האור הכחול · השפלה · היטלר · נאציזם · גרמניה · רומנטיסיזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אסתטיקה של לאומיות גרמנית: לני ריפנשטאל", סמינריון אודות "אסתטיקה של לאומיות גרמנית: לני ריפנשטאל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.